Národná diaľničná spoločnosť začala hľadať zhotoviteľa na opravy povrchov diaľnic a rýchlostných ciest po celom Slovensku. Práce sú naplánované na štyri roky. Väčšina prác sa plánuje v okolí Bratislavy a Trnavy.
Bratislavské stredisko Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) plánuje dať na opravu diaľnic predbežne 650-tisíc eur. Opravy vozovky by sa mali dočkať úseky diaľnice D1 Pečňa (Petržalka) – Senec, D2 križovatka Lamač – štátna hranica s maďarskom a krátky úsek D4 od hranice s Rakúskom po križovatku Jarovce.
Jednotlivé opravy sa budú realizovať podľa aktuálnej potreby a finančných možností.Eva Žgravčáková, hovorkyňa NDS
Opravy úsekov diaľnice D1 v správe strediska Trnava si majú podľa predbežných odhadov za dané časové obdobie vyžiadať 5,5 milióna eur. Na renováciu rýchlostných ciest R1 a R2 pri Košiciach plánujú diaľničiari minúť 331-tisíc eur. Presný termín začiatku prác však nepoznajú. „Jednotlivé opravy sa budú realizovať podľa aktuálnej potreby a finančných možností obstarávateľa,“ uvádza hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Financovanie opráv vozoviek by malo prebehnúť z vlastných zdrojov NDS.
Podľa návrhu štátneho rozpočtu by na údržbu spolu s opravou diaľnic a rýchlostných ciest malo v budúcom roku ísť 74 miliónov eur, čo je v porovnaní s minulým rokom o 5 miliónov eur viac. Vlastné zdroje NDS budú dosahovať 45 miliónov eur.
Národná diaľničná spoločnosť v apríli začala s výmenou oceľových zvodidiel na mnohých úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest. Aktuálne práce prebiehajú celkovo na 174 kilometroch. Výmena zvodidiel má stáť 80,5 milióna eur a potrvá do októbra tohto roka.
„Výmena zvodidiel je financovaná z prostriedkov EÚ prostredníctvom Operačného programu Doprava. Eurofondy sa na projekte výmeny zvodidiel podieľajú v plnej miere. V súčasnosti je už 38 percent zvodidiel na svojom mieste,“ dodáva Žgravčáková.
V súvislosti s rozsiahlou výmenou zvodidiel sa objavili špekulácie o tom, že NDS ich vymieňa z dôvodu končiaceho sa obdobia na čerpanie eurofondov, ktoré ak neminie, tak prepadnú. „Nie je pravda, že by sa zvodidlá menili kvôli končiacemu sa obdobiu na čerpanie eurofondov. Ide o dlhšiu dobu pripravované projekty,“ uvádza odbor komunikácie ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Diaľničiari odôvodňujú výmenu zvýšením bezpečnosti.
„Vozidlový park a intenzita dopravy sa na Slovensku od 70. a 80. rokov minulého storočia zásadne zmenili. Stredové diaľničné zvodidlá, ktoré vtedy chránili, dnes jednoducho dostatočne nechránia,“ uvádza NDS.
Okrem výmeny zvodidiel dochádza aj k osádzaniu nových na vybraných miestach. Pri rekonštrukcii NDS využíva dva druhy zvodidiel, oceľové a betónové. Betónové diaľničiari osádzajú najmä do stredového pásu diaľnic, celkovo ich dĺžka presiahne 100 kilometrov. Argumentujú vyššou záchytnosťou, a teda nižším rizikom, že vozidlo v prípade nehody zvodidlá prerazí a dostane sa do protismeru.
Do stredu rýchlostných ciest NDS osádza oceľové zvodidlá najmä kvôli menšej šírke stredového pásu. V tomto prípade diaľničiarom oponuje Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného úradu dopravného, ktorý tvrdí, že hlavnými výhodami betónových zvodidiel sú najmä ich jednoduchšia údržba, vyššia zádržnosť a menšie požiadavky na priestor. Oceľové však môžu byť použité kvôli cene.
„Priemerná cena za dodávku, demontáž a montáž je v prípade betónového zvodidla 176 eur/meter a v prípade oceľového zvodidla 95 eur/meter,“ uvádza Žgravčáková. „Osádzanie betónových zvodidiel je trendom. V súčasnosti neexistuje norma, ktorá by upravovala, kedy sa majú použiť betónové a kedy oceľové,“ dodáva Palčák. Základné bezpečnostné pravidlá musia spĺňať tak betónové, ako aj oceľové.
NDS v týchto dňoch takisto mení veľkoplošné dopravné značky na diaľnici D1 medzi Trenčínom a Považskou Bystricou. Výmena súvisí so zmenami názvov križovatiek.