Opravuje štát draho? Súkromné vozne sú lacnejšie

Cestujúci, ktorí využívajú služby niektorého z vlakových dopravcov, sa majú na čo tešiť. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spolu s RegioJetom zlepšujú komfort vo svojich vozňoch.

08.07.2015 14:00
debata

Súkromný a štátny dopravca si však zvolili odlišný spôsob zvyšovania úrovne cestovania. Kým RegioJet nakupuje nové vozne, štátne železnice v osobných vlakoch modernizujú tie staršie. Napriek tomu je cena v oboch prípadoch porovnateľná. Pri regionálnych vlakoch štátne železnice kupujú aj nové vozne cez eurofondy, naopak, na rýchliky či IC vlaky eurofondy používať nemožno.

Vlani v novembri po odštartovaní cestovania zadarmo pre študentov a dôchodcov boli štátne železnice kritizované za to, že si prenajali od Českých dráh 40 najstarších vozňov v cene 150 eur na deň. Na trate denne pritom vychádza viac ako tisíc vlakov.

Teraz ide podnik cez modernizáciu. Železničná spoločnosť Slovensko vyhodnotila tender, na základe ktorého chce v osobnej doprave modernizovať 13 vozňov s opciou na ďalších 22 vozňov. Celkovo tak môže obnoviť 35 vozňov za sumu takmer 27 mil. eur bez dane. Štát obnoví známe vozne s koženkovým interiérom.

„Tieto vozne pochádzajú z rokov 1990 až 1992. Majú koženkové sedačky bez kupé s chodbičkou uprostred. Používali sa v regionálnej doprave najmä v osobných vlakoch,“ uviedla hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová. Železnice plánujú rekonštrukciu uhradiť z vlastných finančných prostriedkov.

Náklady na obnovu jedného vozňa teda predstavujú vyše 761-tisíc eur bez dane (takmer 914-tisíc eur vrátane dane). Morháčová označuje rekonštrukciu v porovnaní s nákupom nových vozňov za lacnejší variant.

„Náklady sú približne polovičné v závislosti od požiadaviek a typu vozňa. Pri modernizácii netreba vymieňať kľúčové konštrukčné časti vozňa, napríklad podvozok, a nie je potrebné nové typové schválenie, čo je náročné časovo aj finančne,“ uvádza hovorkyňa železníc.

S týmto tvrdením však nesúhlasí postup súkromného dopravcu RegioJet, ktorý nakúpil 10 nových vozňov. Na Slovensko sa dostanú štyri kusy. „Cena nového vozňa je približne 1 mil. eur. V prípade rekonštrukcie interiéru existujúcich vozňov je cena omnoho nižšia,“ tvrdí hovorca súkromného dopravcu Aleš Ondrůj. Štátne železnice však odvolávajúc sa na prieskum trhu a zverejnené kontrakty tvrdia, že cena nového vozňa s výbavou sa pohybuje od 1,6 do 2,5 mil. eur.

Objavili sa špekulácie, že súkromný dopravca kúpil síce nové vozne, ale malo ísť o prebytkové vozne z cudziny, čo by bola skôr výnimočná akciová kúpa a porovnanie so štandardným obchodom by bolo skreslené. Súkromný prepravca podobné špekulácie odmietol. Všetky vozne boli podľa vyjadrenia RegioJetu preň špeciálne navrhnuté.

Štátne železnice nevedia, ako je možné, že cena za rekonštrukciu ich vozňov a nákup nových sú takmer porovnateľné. „ZSSK sleduje informácie z médií, nemá však možnosť si zo žiadnych dokumentov overiť, nakoľko je uvedená informácia presná, čo všetko takáto cena obsahuje a v akom kontexte treba uvedenú medializovanú sumu 1 milión eur chápať,“ uviedla Morháčová.

Kapacita vozňov bude pritom takmer totožná. Štátne odvezú 84 cestujúcich a súkromné len o štyri osoby menej. V oboch prípadoch bude na palube bezplatné internetové bezdrôtové pripojenie, elektrické zásuvky, klimatizácia alebo informačný systém, vďaka ktorému budú cestujúci mať správy o priebehu trasy, prípadne operatívne informácie. Štátne zmodernizované vozne však budú aj naďalej schopné jazdiť rýchlosťou len 120 km/h. Na porovnanie, nové vozne súkromného dopravcu zvládnu až 200 km/h. „Vozne by sa mali využívať v regionálnej doprave, a teda v osobných alebo v zrýchlených vlakoch,“ hovorí Morháčová.

RegioJet chce svoje vozne nasadiť počas najbližších týždňov. „Výrobcom vagóna je rumunská spoločnosť Astra Vagoane Calatori, ktorá okrem iného vyrába vozne pre dopravcu v Taliansku. Autorom dizajnu interiéru je významný český dizajnér Patrik Kotas,“ uvádza Ondrůj. RegioJet navyše plánuje do roku 2016 rekonštrukciu ďalších niekoľkých desiatok vozňov.

Železnice vyhlásili tender v januári tohto roka s tým, že zmluva má trvať 20 mesiacov. Modernizácia bude prebiehať v ŽOS Trnava. Obnova prvého vozňa by mala zabrať 90 dní, rekonštrukcia ďalších bude o 5 dní kratšia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť #vlaky #RegioJet