Štátny dopravca obmedzí IC vlaky, RegioJet obvinil z cenovej vojny

Štátny železničný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od polovice apríla na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami obmedzí o dve pätiny počet spojov vyššej kategórie InterCity (IC).

24.03.2015 15:51
debata (39)

Šéf ZSSK Pavol Gábor to v utorok zdôvodnil cenovou vojnou českého dopravcu RegioJet, ktorý na tejto trase začal prevádzkovať diaľkové vlaky vlani v decembri. Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj však povedal, že s cenovou vojnou prišla práve ZSSK.

Spoje InterCity prevádzkuje ZSSK na vlastné komerčné riziko; nevzťahuje sa na ne bezplatná vlaková preprava detí, študentov a seniorov, ktorú vlani na jeseň zaviedla vláda premiéra Roberta Fica.

„Komerčné IC vlaky ZSSK vťahuje súkromný dopravca do nezmyselnej cenovej vojny, ktorá je v rozpore so všetkými pravidlami ekonomického správania. Nemá zmysel viesť boj, ktorý nemá víťaza. Nemožno súperiť s niekým, kto zníži ceny na polovicu,“ povedal Gábor.

Prevádzka vlakov je pre ZSSK stratová, vlani tieto spoje podľa predbežných údajov prerobili 1,3 milióna eur.

„Je to pre nás veľmi vážne rozhodnutie, pretože IC vlaky sú dlhodobo vlajkovou loďou tejto firmy. Správame sa racionálne a nikto nám nemôže povedať, že sme hazardéri,“ povedal Gábor.

Ministerstvo dopravy ako akcionár štátneho osobného vlakového prepravcu to podľa neho pochopilo. ZSSK po príchode RegioJetu na hlavnú domácu železničnú trať Bratislava – Žilina – Košice od 14. decembra 2014 rozšírila svoje služby a znížila ceny vo svojich IC vlakoch v snahe súperiť s konkurenciou.

„Tvrdo sme pracovali pred nástupom konkurencie, aby sme to zvládli a nedostali hneď prvú frčku do nosa. Myslím, že sme to celkom úspešne zvládli,“ dodal Gábor. Pripomenul, že vlani v polovici novembra zaviedli aj bezplatnú prepravu pre študentov a dôchodcov.

Stratový bola prevádzka IC teda aj v čase, keď lístok stála bežne 20 eur a viac, dnes je zhruba na polovici. „Slovenské dráhy nielenže cenu znížili, ale dokonca niektorým cestujúcim spätne vracali celé cestovné,“ poznamenal Ondrůj.

RegioJet koniec časti spojov IC ZSSK víta. Zároveň vyzval ministra dopravy Jána Počiatka, aby zverejnil počty cestujúcich vo vlakoch IC od zavedenia cestovného zadarmo v ostatných vlakoch a tiež tohtoročné straty vlakov IC.

RegioJet jazdu expresným spojom na 445 kilometrov dlhej trati spájajúcej najväčšie slovenské mestá ponúka pre dospelých od deviatich eur. Štátny dopravca po príchode konkurencie tiež znížil ceny cestovných lístkov pri nákupe cez internet a zaviedol niektoré novinky, ktorými chcel udržať počet cestujúcich IC vo vlakoch. To sa firme ale nepodarilo, v jednotlivých mesiacoch tohto roka počet pasažierov v IC vlakoch oproti plánu spoločnosti podľa Gábora klesol o 15 až 28 percent. Tento pokles zdôvodnil iba príchodom konkurencie a nie zavedením bezplatnej vlaková prepravy vo väčšine vlakov na Slovensku.

„Je však zrejmé, že väčšina cestujúcich prešla z vlakov IC do rýchlikov kvôli tomu, aby mohla jazdiť zadarmo,“ povedal Ondrůj.

ZSSK medzi Bratislavou a Košicami vypraví 25 namiesto súčasných 41 IC vlakov týždenne. Napríklad v pracovných dňoch zruší na tejto trati jeden z troch párov vlakov vyššej kategórie. Spoje IC sa na celkových výkonoch ZSSK podieľajú necelými tromi percentami. To je menej ako vlani, kedy ZSSK zaviedla nové vlaky v súvislosti so začatím bezplatného cestovania pre vybrané kategórie cestujúcich. Štátny dopravca na trati z Bratislavy cez Žilinu do Košíc vypravuje aj štátom dotované rýchliky, ktoré celú trasu ale zvládnu pomalšie ako vlaky IC.

RegioJet prevádzkuje medzi Bratislavou a Košicami na vlastné komerčné riziko tri páry diaľkových spojov denne. Spoločnosť na Slovensku tiež zaisťuje štátom dotovanú vlakovú dopravu na regionálnej linke medzi Bratislavou a Komárnom na juhu krajiny. Tento rok RegioJet rozbehol autobusovú linku z Bratislavy do Banskej Bystrice.

39 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť #železnice #RegioJet #IC vlak