„Technológia umožňuje nasadiť v tom prípade dvojnásobný počet techniky, čiže je možné o polovicu skrátiť výstavbu tunela,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály. Práce na tuneli podľa neho zamestnajú 120 ľudí.
Stavba úseku Žilina, Strážov – Žilina, Brodno má stáť 255 miliónov eur a je financovaná prevažne z európskych fondov. Diaľničný úsek stavia konzorcium troch firiem – Eurovia SK, Hochtief CZ a Stavby mostov Slovakia. V súčasnosti to na stavenisku vyzerá tak, akoby uprostred budúceho tunela bola otvorená stavebná jama. V budúcnosti však bude toto miesto prekryté a motorista bude vnímať tunel ako jeden celok.
Po sprejazdnení by tunelom malo prejsť vyše 8–tisíc vozidiel denne, takmer polovica budú nákladné vozidlá.

Tunel pri Považskom Chlmci je súčasťou 4,25 kilometra dlhého diaľničného úseku D3, ktorého výstavba sa začala vlani v lete a dokončená má byť v júni 2017. Tunelové rúry by mali byť prerazené budúci rok na jar.
Diaľničiari hovoria o výnimočnom úseku na Slovensku. „Je to veľmi náročný úsek, jeden z najnáročnejších, pretože v princípe po klasickom teréne nejde skoro žiadna jeho časť. Ale je veľmi dôležitý, pretože bude odkláňať premávku smerujúcu dnes po D1 a cez mesto Žilina smerom na Poľsko a bude vlastne vytvárať obchvat Žiliny a odľahčí výrazným spôsobom premávku v Žiline,“ zdôrazňuje minister dopravy Ján Počiatek.
Zhruba 98 percent celkovej trasy bude prechádzať estakádou ponad Hričovskú priehradu, tunelom cez Považský Chlmec i mostom ponad rieku Kysuca. „Na Slovensku zatiaľ takýto úsek postavený nemáme,“ povedal riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš. Len samotná estakáda bude stáť na 57 pilieroch, z nich 35 bude vo vode a tie by mali byť vysoké 18 až 20 metrov.
Piliere stavbári zakladajú z prístupovej cesty, ktorú nasypali zo štrkopieskov do priehrady. Z diaľnice D3, ktorá bude prvým diaľničným prepojením Slovenska s Poľskom, je vo výstavbe ešte severný úsek Svrčinovec – Skalité, diaľnica pri Žiline je druhým rozostavaným úsekom na D3. Súťaž na ďalší, nadväzujúci úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto by mala byť v budúcom roku. Na Slovensku sú v prevádzke zatiaľ štyri diaľničné tunely – Branisko na Spiši, Horelica pri Čadci, Sitina v Bratislave a Bôrik pod Vysokými Tatrami.
„Máme rozostavaných ďalších osem tunelov, toto je siedmy tunel, ktorý slávnostne začíname raziť,“ uviedol Gajdoš. V poradí ôsmy je budúci najdlhší tunel Višňové, ktorého razenie sa má začať v najbližších mesiacoch. Ak sa tak stane, v tomto roku v blízkosti Žiliny budú vo výstavbe štyri diaľničné tunely v celkovej dĺžke 13 kilometrov.
Tunel s menom Daniela
Tunel, ktorý v utorok začali raziť v Považskom Chlmci, dostal rovnako ako ostatné banské diela, ktorých výstavba sa nedávno začínala podobným slávnostným otvorením, k priečeliu portálu sošku svätej Barbory. Tá má ako patrónka baníkov, stavbárov i hutníkov ochrániť robotníkov počas prác pri razení tunela. Samotný tunel nazvali Daniela. Meno má po manželke žilinského primátora Igora Chomu Daniele Chomovej. „Dostala tú česť byť akousi krstnou mamou tunela. Je to tradícia, ktorá sa traduje už neviem z koľkých rokov alebo od akého dávna, ale voľakedy sa tunely alebo banské diela menovali podľa manželiek vtedajších primátorov alebo starostov miesta a obcí, v ktorých katastri sa takéto stavby robili,“ vysvetľoval Choma.