Pridal ranné vlaky zo Záhoria, večerné spoje na Kysuce, či upravil časy príchodov a odchodov osobných vlakov tak, aby cestujúci diaľkovými spojmi nemuseli pri prestupoch čakať dlhé hodiny.
„Plníme, čo sme sľúbili. A to, že budeme operatívne riešiť prípadné potreby zahustiť dopravu alebo posunúť spoje v čase pre zlepšenie vyplývajúce zo zmien a nárastu cestujúcich,“ povedal Jozef Schmidt, obchodný riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko.
Ponuka železničného dopravcu je od marca bohatšia o 11 nových spojov, ďalším 3 vlakom sa predĺžila trasa a 16 vlakov zmenilo časovú polohu podľa požiadaviek cestujúcich.
Na strednom Slovensku mali cestujúci problém s odchodom vlaku Banská Bystrica – Zvolen o 15.37 h. „Bol by som veľmi rád, keby odchod vlaku posunuli na 15.57 h, ako to bývalo kedysi. Veľa zamestnancov v regióne končí o pol štvrtej a stihnúť vlak za 7 minút je nereálne,“ sťažoval sa ešte vlani Radovan Uhler, ktorý dochádza za prácou do Banskej Bystrice.
Osobné vlaky podľa štátneho dopravcu však na tejto trase premávali v hodinovom takte v čase dopravnej špičky a poloha vlaku v 37. minúte vyhovovala väčšine cestujúcim.
„Mnohým by samozrejme vyhovovala iná časová poloha. Vzhľadom na uvedené je pre nás podstatným rovnomerné rozloženie vlakov, čo zabezpečuje už uvedená hodinová taktová dopravná obsluha,“ argumentoval železničný dopravca ešte pred platnosťou nového grafi konu, teda pred 11. decembrom 2014. Od marca je však všetko inak.
„Pridali sme nové vlaky na úseku Zvolen – Banská Bystrica v pracovné dni. Osobný vlak z Banskej Bystrice s odchodom o 15.57 h a s príchodom do Zvolena o 16.29 h a osobný vlak zo Zvolena s odchodom o 7.25 h a s príchodom do Banskej Bystrice o 8.01 h. Tieto nové vlaky sme pridali po dohode s banskobystrickým samosprávnym krajom a po prísľube koordinácie verejnej dopravy na tomto úseku,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.
Na strednom Slovensku sa vylepší aj napojenie k rýchliku Krivín, ktorý vyráža z Bratislavy a končí vo Zvolene. „Cieľom je umožniť cestujúcim plynulo pokračovať do ďalších staníc banskobystrického regiónu. Cestujúci opakovane žiadali prípoj k rýchliku Krivín, ktorý prichádza do Zvolena 19.58 h. Rýchlik nahradil Expres Hron, najrýchlejšie spojenie Bratislavy do Banskej Bystrice. Krivín zastavuje v 11 staniciach, Hron obsluhoval len 5 staníc. Krivín však končí cestu už vo Zvolene. Od marca majú preto cestujúci prípoj aj ďalej do Banskej Bystrice, zachovaný je tiež prípoj na úseku Banská Bystrica – Brezno,“ povedala Morháčová.
Osobný vlak, prípoj k rýchliku, tak po novom odchádza zo Zvolena o 20.08 h a do Banskej Bystrice príde o 20.40 h. Cestujúci zo západného Slovenska zase dlhodobo požadujú návrat rýchlikov na trať Bratislava – Kúty.
Medzi týmito stanicami premávajú regionálne expresy. Zrýchlené vlaky však ľuďom zo Záhoria, naopak, predĺžili dochádzku do práce, najmä z Kútov a od prípojných vlakov zo smeru od Skalice a Senice. Rýchlik štát na tejto trati zrušil, pretože úsek Kúty – Bratislava má dĺžku len 64 kilometrov.
Rýchliky zastavovali len v Kútoch, Malackách a Bratislave a počet cestujúcich vo vlaku sa pohyboval v rozmedzí 150 až 250 cestujúcich, pričom osobné vlaky boli na druhej strane vyťažené na úrovni 350 až 550 cestujúcich. Rýchliky síce premávať od marca na úseku nezačnú, ale štát pridá cestujúcim dva ranné regionálne vlaky.
„O vlaky zo Záhoria do Bratislavy je zvýšený záujem cestujúcich, vlaky sú plné, chceme takto vylepšiť kvalitu cestovania. Vlaky sú pridané najmä pre odvoz žiakov a študentov a tí využívajú bezplatnú prepravu vlakom na denné dochádzanie do škôl,“ vysvetľuje Morháčová.
Nový regionálny expres odíde z Kútov krátko po pol siedmej ráno, aby do Bratislavy prišiel 7.32 h. Ďalší vlak pôjde z Malaciek o 7.07 h a v Bratislave bude presne o trištvrte na osem. Dva nové osobné vlaky pridal štát aj na úseku Kúty – Senica či Čadca – Žilina, zmenili sa aj časové polohy vlakov na tratiach Prešov – Bardejov, Prešov – Humenné a lepšie sa bude dať napojiť na diaľkový rýchlik aj v prípade prestupu v stanici Kysak.
Počet cestujúcich od vlaňajšieho zavedenia bezplatnej dopravy prudko vzrástol. Viac vlakov na tratiach preto znamená, že cestujúci by sa mali odviezť pohodlnejšie a nie sa tlačiť v úzkych uličkách vozňov. Vládne opatrenie umožnilo cestovať bezplatne 2,5 milióna Slovákom. „Do systému bezplatnej dopravy sa už zaregistroval každý štvrtý dôchodca či študent na Slovensku. Počet cestujúcich vo vlakoch za december a január narástol už o viac ako 15 percent. Priemerná realizovaná vzdialenosť na jednu cestu je pri bezplatnej preprave vyššia ako pri platiacich cestujúcich, takmer 63 kilometrov. Napríklad za mesiac január bol podiel cestujúcich bezplatne 43 percent,“ tvrdí Morháčová. Do systému bezplatnej dopravy sa zatiaľ zaregistrovalo 605–tisíc ľudí.