Ropovod Adria totiž spája slovenskú časť ropovodu Družba s chorvátskym prístavom Omišalj. Rekonštrukcia 128 kilometrového ropovodu si vyžiadala 70 miliónov eur. Na modernizácii spolupracovala maďarská spoločnosť MOL, ktorá ovláda slovenskú rafinériu Slovnaft a slovenský prepravca ropy, firma Transpetrol.
Ropovodom Adria, ktorý sa nachádza medzi slovenskou obcou Tupá v levickom okrese a maďarským mestom Százhalombatta, sa bude dať po rekonštrukcii prepravovať na Slovensko 6 miliónov ton ropy ročne. Doteraz to bolo 3,5 milióna tony. Plnohodnotný alternatívny prístup k rope získala najmä rafinéria Slovnaft. Transpetrolu sa zároveň otvára možnosť dodávať viac ruskej ropy smerom na Balkán.
Na druhej strane, maďarská časť ropovodu, kde boli zrekonštruované aj dve existujúce prečerpávacie stanice, má po rekonštrukcii pôvodnú prepravnú kapacitu na úrovni 10 miliónov ton ročne zvýšenú na 14 miliónov ton ročne. Počas necelých štyroch rokov vymenili spoločnosti MOL a Transpetrol potrubia na úseku 128 kilometrov. Z toho na maďarskej strane to bolo 119 kilometrov a na slovenskej deväť kilometrov.
Na oficiálnom spustení zmodernizovaného ropovodu Adria do prevádzky sa zúčastnili aj premiéri Slovenska a Maďarska. "Slovenská republika je odkázaná na 99 % na dovoz ropy. Musíme preto postupne nahrádzať existujúce východno-západné toky novými alebo rekonštrukciou existujúcich tokov spájajúcich sever s juhom,“ povedal pri tejto príležitosti slovenský premiér Robert Fico. "Dnešná udalosť je veľmi dôležitým krokom, aby sme vytvorili energetickú bezpečnosť Slovenska a Maďarska. Budeme naďalej spolupracovať so Slovenskom na ďalších projektoch,“ doplnil svojho slovenského kolegu maďarský premiér Viktor Orbán.
Ropovod Adria bol vybudovaný v roku 1962. Ropovod môže prepravovať ropu oboma smermi. Bude tak slúžiť ako hlavná záložná trasa v prípade výpadku alebo obmedzenia dodávok ruskej ropy cez ropovod Družba. Maďarská časť ropovodu Adria/Barátság I. spája Duna rafinériu s prístavom Omišajl prostredníctvom chorvátskeho ropovodného systému JANAF.