Na zľavu majú nárok cestujúci, vrátane zamestnancov a živnostníkov, s týždennými a mesačnými traťovými časovými predplatnými cestovnými lístkami vo vozňoch 2. triedy vo vnútroštátnej preprave.
Platí to pre osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme, teda s podporou štátu. Ide o splnené desiate z pätnástich opatrení v prvom sociálno-ekonomickom balíku vlády na zlepšenie životnej úrovne ľudí. Zvýšenie zľavy bude podľa ministerstva dopravy stáť 1,35 mil. eur a tento výpadok v tržbách by mali vykryť príjmy z nárastu cestujúcich. Pri ceste do práce boli doteraz zľavy v prípade obojsmerného týždenného lístka 35 % a mesačného 45 %.
„Každý občan SR, ktorý si kupuje týždenný alebo mesačný lístok na železnici v 2. triede, bude mať od dnešného dňa celoplošnú zľavu 50 %. Toto opatrenie sa dotýka okolo 11 % všetkých osôb, ktoré sú prepravené slovenskými železnicami,“ povedal v nedeľu premiér Robert Fico na brífingu na nástupišti Hlavnej stanice v Bratislave. Zvýšenie zľavy podľa neho môže viesť k nárastu cestujúcich vo vlakoch. Napríklad, týždenný lístok medzi Bratislavou a Trenčínom do zvýšenia zľavy stál 40,5 eura a od nedele stojí 31 eur. Fico potvrdil, že vláda dôsledne naplní všetky opatrenia v prvom sociálno-ekonomickom balíku.
„Možno o dva mesiace vám predstavíme druhý sociálny balík, ktorý bude možno ešte zaujímavejší ako prvý, ale čakáme na rozhodnutie o finančnom krytí,“ dodal Fico a následne na tabuli odškrtol ďalšie splnené opatrenie o zvýšení zľavy pri ceste vlakmi do práce.
„Veľmi dôležitým parametrom tohto opatrenia je najmä podpora mobility pracovnej sily, pretože v porovnaní s inými krajinami v tomto zaostávame. Je dôležité podporovať a zvyšovať atraktivitu prepravy cestujúcich po železnici ako najekologickejšiu formu prepravy a v porovnaní s prepravou akoukoľvek formou po cestách je oveľa bezpečnejšia,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.
Zľava vo vlakoch podľa hovorkyne Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Jany Morháčovej platí na konkrétnu trať pre akýchkoľvek ľudí, ktorí v týždni častejšie cestujú. „V súčasnosti nie je potrebné žiadne potvrdenie pre pracujúcich. Zľava je prepočítaná na určitý počet ciest, čo vylučuje tých, ktorí by chodili len raz za čas na výlet,“ povedala Morháčová.
„Takže je veľmi jednoduchý spôsob jej vybavenia a jej nastavenie je urobené tak, aby sa oplatila každému, kto tri-štyrikrát do týždňa potrebuje cestovať na určitej konkrétnej trati,“ dodala. Zľavu by podľa nej mohli využívať aj nezamestnaní, ale zrejme nemajú dosť peňazí ani dôvod niekam denne cestovať. „Nezamestnaný, okamžite ako sa zamestná, môže použiť svoj traťový lístok,“ uzavrela Morháčová.
Žiaci, študenti a dôchodcovia od 17. novembra 2014 už využívajú bezplatnú prepravu vo vlakoch 2. triedy jazdiacich vo verejnom záujme. Doteraz sa na bezplatnú prepravu vlakmi zaregistrovalo vyše 505 tis. študentov a dôchodcov. Vlaky zadarmo pri dochádzke za prácou vláda nepripravuje a nie sú reálne. „Sledujeme ciele zvýšenia atraktivity železničnej dopravy, zvýšenie počtu cestujúcich na železnici aj ekonomické ciele,“ povedal Fico.
Ľudia vo viacerých regiónoch sú odkázaní iba na prímestskú autobusovú dopravu, ktorú objednávajú a financujú samosprávne kraje, a zľavy vo vlakoch, resp. bezplatnú prepravu nemôžu využiť. „Sme pripravení baviť sa o harmonizácii vlakovej a autobusovej dopravy a to vyžaduje nejaký čas,“ uviedol Fico. „Vláda sa prikrýva takou perinou na akú má. O takýchto opatreniach by sa vám za pravicovej vlády ani nesnívalo,“ dodal premiér. Ministerstvo dopravy uvažuje o zriadení centrálnej dopravnej autority, čo je predpoklad pre harmonizáciu železničnej a vlakovej dopravy.