Na prelome rokov sa šumivé víno stáva absolútnym kráľom vinárskeho priestoru. Podporujú to obchodníci, ktorí ponúkajú slovenské a zahraničné šumivé vína za akciové ceny. Najmä reťazce používajú šumivé víno pred koncom roka ako bezpečnú návnadu, na ktorú dostanú ľudí k pultom. Bežné je zníženie ceny o celú jednu tretinu a osláv chtiví ľudia neľutujú kúpiť často celý kartón.
Ponuka šumivých vín je z roka na rok bohatšia. Kým pred štvrťstoročím si mohli ľudia dožičiť len slovenskú klasiku od najstaršieho výrobcu šumivých vín z Hubertu Sereď, teraz nielen špecializované obchody s vínom, ale aj super– a hypermarkety ponúkajú aj vyše desať druhov vína. Nehľadiac na široký výber nemeckých sektov, španielskych frejenetov, talianskych prosek či ruského igristého – nástupcu sovietskeho šampanského, Slováci zostávajú verní domácim značkám. Je to fenomén, aký môžu napríklad výrobcom šumivého vína závidieť slovenskí potravinári.
„Trh so šumivým vínom sa, pravda, vyvíja a chute zákazníkov sa postupne menia,“ hovorí Ingrid Vajcziková, hlavná enologička najväčšieho slovenského výrobcu šumivých vín Hubert J. E. Sereď. Bez ohľadu na obrovskú popularitu sladkých a polosladkých šumivých vín rastie skupina spotrebiteľov, ktorá uprednostňuje „suché“ bublinky, teda také šumivé vína, aké pijú predovšetkým ich vynálezcovia Francúzi.
Francúzsko – SR 11:3
Akokoľvek si Slováci na Silvestra a Nový rok doprajú šumivého, čo hrdlo ráči, celkove stále zaostávajú za Nemcami, ale najmä za Francúzmi. Kým na Slovensku sa vypijú za rok priemerne na obyvateľa zhruba tri fľaše šumivého vína, Nemci majú dvojnásobne veľkú spotrebu a Francúzi si dožičia až jedenásť fliaš.
„Hoci spotreba šumivého vína postupne rastie, stále to nie je víno všedného dňa,“ vraví Ingrid Vajcziková. Od januára po september sa predá jedna tretina šumivého, ale od októbra do konca decembra zvyšné dve tretiny. To podľa Vajczikovej hovorí o istom konzervativizme ľudí, ktorí šampanské a šumivé víno stále považujú za nápoj výnimočnej chvíle.
Šumivé víno spoločnosť zjednocuje, ale aj diferencuje. Zjednocuje napríklad v tom, že naprieč všetkými spoločenskými vrstvami sa pije značka Hubert De Luxe. Je to na európske pomery jav nevídaný. Toto víno je totiž v ponuke malých aj veľkých obchodných sietí, ale nájde sa vari v každej reštaurácii. Je to aj najčastejšie v akcii predávané šumivé víno a tiež víno, ktoré konkurencia najčastejšie napodobňuje. Popularitu tohto nápoja vybadali aj obchodníci, ktorí v zahraničí objednávajú sladké šumivé vína.
Akokoľvek je seredský Hubert dominantným hráčom trhu, vyrastajú mu konkurenti. Ako prvé sa objavilo Víno Nitra a v posledných troch rokoch spomedzi veľkých výrobcov sú to predovšetkým Vinárske závody Topoľčianky. Produkcia šumivých vín v Topoľčiankach podľa výrobného riaditeľa Miloša Ševčíka rastie o 35 percent medziročne. To svedčí o smäde slovenského trhu po šumivom víne na jednej strane a na druhej strane o zvedavosti ochutnať aj konkurenčné produkty.
Bublinky za 5 aj 500 eur
Okrem troch veľkých výrobcov je tu celá plejáda výrobcov tichých vín, ktorí do svojho sortimentu zaradili ako doplnok šumivé vína. Pre takých producentov, akými sú Víno Mrva&Stanko, Víno Matyšák či J&J Ostrožovič, je to však skôr vec prestíže ako nosného výrobného programu.
Sú však aj malé rodinné firmy, ktoré sa špecializujú predovšetkým na produkciu terroirových šumivých vín. K zakladateľom takéhoto na Slovensku stále ojedinelého prúdu vín patrí Pezinčan Ján Hacaj, ktorý si sám dorába hrozno, základné vína a potom tradičnou šampanskou metódou kvasením vína vo fľaši vyrába unikátne odrodové šumivé vína. Keďže ide o malé série vín, ich cena štartuje pri 8 eurách a končí pri 34 eurách za fľašu.
V špecializovaných vinotékach, pravdaže, ponúkajú aj pravé francúzske šampanské vína. Znalec vín Peter Jánoši, ktorý ako jeden z prvých po revolúcii odštartoval ich predaj, hovorí, že Slováci potvrdzujú celosvetový trend rastúcej spotreby šampanského.
„Je to veľká svetová značka a ľudia, ktorí majú radi víno, ju chcú spoznať,“ hovorí Peter Jánoši. Cena tohto poznania vyjde spravidla na 35 až 55 eur, v ponuke sú však aj šampanské za 500 aj 1 000 eur za fľašu. Takéto vína si však dovolí kúpiť len hŕstka milovníkov vína. Väčšine vystačia vína v cene okolo 4 až 5 eur za fľašu.