Šéf železníc: Ak bude treba, vlaky pridáme

Vláda rozhodla, že možnosť bezplatne cestovať vlakom dostanú od 17. novembra žiaci, študenti, starobní penzisti a tí, ktorí poberajú invalidný, vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok. Celkovo to predstavuje 2,5 milióna Slovákov. Šéf štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor, že očakávaný nápor cestujúcich sa spoločnosť bude snažiť zvládnuť.

10.11.2014 20:00 , aktualizované: 14.11.2014 06:00
Pavol Gábor, ŽSSK Foto: ,
Šéf štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor hovorí, že očakávaný nápor cestujúcich sa spoločnosť bude snažiť zvládnuť.
debata (17)

Zvládnete nápor cestujúcich po 17. novembri?
Posilňujeme stav personálu najmä v súvislosti s nárastom počtu spojov. Prijali sme tri desiatky opatrení, aby sa nové podmienky rozbehli čo najplynulejšie. Keď to trochu zľahčím, tesne pred a po 17. novembri budú v pokladniciach aj vo vlakoch všetci, čo majú v ZSSK nohy a ruky. Registráciu budeme vo vybraných veľkých staniciach riešiť aj mimo pokladníc pri osobitných infopultoch. Pri najmasovejších skupinách, napríklad dôchodcoch nad 62 rokov, zavedieme prechodné obdobie, ktoré umožní cestovať bezplatne len na občiansky preukaz do konca marca. Napriek tomu odporúčame vybaviť si registráciu a preukaz najmä tým, ktorí musia dokladovať svoj nárok dokladmi zo školy alebo sociálnej poisťovne.

Koľko ľudí sa už zaregistrovalo na bezplatné cestovanie?
V súčasnosti sa zaregistrovalo a vydali sme preukazy pre vyše 60-tisíc ľudí s nárokom na bezplatnú prepravu. Ale každú hodinu to rastie. Registrujú sa najmä študenti, starobní dôchodcovia, poberatelia invalidných dôchodkov.

Nebudú vlaky po zavedení bezplatného cestovania preplnené?
Uskutočňujeme viacero opatrení. Predovšetkým dôjde k navýšeniu kapacity vlakov predĺžením súprav o ďalšie vozne. A zavádzame 103 nových vlakov, 79 regionálnych a 24 diaľkových spojov v najvyťaženejších časoch. Predpokladáme, že dôjde k presunu ľudí do vlakov najmä z iných druhov dopravy. Ako poistku pripravujeme posilnené počty vozňov v zálohe v siedmich kľúčových staniciach, ktoré budeme môcť dopĺňať do súprav podľa operatívnej situácie.

Ale nové vlaky majú prísť so zmenou grafikonu až od 14. decembra. Nebudú problémy práve od 17. novembra do 14. decembra?
Robíme všetko preto, aby kapacita bola posilnená už od 17. novembra – časť novozavedených spojov najmä diaľkovej dopravy pôjde už v tomto termíne. To platí aj pre navýšenie počtu vozňov v jednotlivých vlakoch.

Už ste informovali, že v rýchlikoch môže byť počet bezplatných lístkov limitovaný, čím sa tiež má zabrániť preplneniu.
Nejde o limit, ale o bežné opatrenie umožňujúce garantovať miesto v diaľkovom vlaku. Vlak má podobne ako iný dopravný prostriedok kapacitné možnosti a my do väčšiny vybraných vlakov určíme počet miest pre platiacich a neplatiacich cestujúcich. Pri každom vlaku a konkrétnom dni v týždni to bude inak.

Môže sa stať, že do vlaku sa nedostane platiaci cestujúci?
Situácia nie je veľmi odlišná od súčasnosti. Aj v súčasnosti, ak boli miestenky vypredané, už ste nemali garantované miesto. Pre platiacich cestujúcich však naďalej zostáva lístok bez miestenky univerzálny v čase platnosti – cestujúci sa sám rozhoduje, do ktorého z vlakov na danej trase nasadne. Dopravcovi to neoznamuje. To je zásadná flexibilita vlaku na rozdiel od autobusov či iných dopravných prostriedkov.

Ale limity spôsobia, že časť ľudí sa do vlaku nemusí dostať.
Ak bude jeden vlak naplnený, cestujúci pôjdu iným vlakom. V prípade dlhodobejšie zvýšeného záujmu cestujúcich o konkrétny vlak pristúpime k posilneniu jeho kapacity, prípadne zavedieme ďalší vlak. Pripomínam, že už druhý rok budujeme taktový grafikon, ktorý v praxi znamená veľké množstvo spojov v priebehu dňa. V roku 2015 budú na väčšine tratí v špičkách jazdiť vlaky v hodinovom intervale, niekde dokonca každých tridsať minút. Reálne dôjde k medziročnému zvýšeniu ponuky vlakov asi o 5 percent. Inak povedané, pribudne 103 nových vlakov, čo je takmer 1,5 milióna vlakových kilometrov.

Aj niektoré osobné vlaky sú už teraz preplnené, prečo aj v nich nezavádzate limity na bezplatné lístky?
Nie je to potrebné, ponuka regionálnej dopravy je rozsiahla, kapacitu navyšujeme. Z priemerného počtu takmer 1 450 vlakov v novom cestovnom poriadku denne predstavuje regionálna doprava väčšinu – 1 200 vlakov, tie nebudú pre bezplatnú dopravu nijako limitované. A bolo by to technicky veľmi náročné.

Nebolo by lepším riešením, ako obmedziť kapacitu, aby sa všetky lístky predávali len na konkrétny vlak?
Tak to bolo pôvodne v prípade internetových lístkov. Ani internetový lístok na rýchlik či iný vlak diaľkovej dopravy nie je viazaný na konkrétny diaľkový vlak. Platí aj do všetkých nasledujúcich diaľkových vlakov v daný deň. Napríklad internetový lístok do rýchlika z Bratislavy do Považskej Bystrice o 13.55 môže cestujúci použiť aj v ďalších piatich rýchlikoch v daný deň na uvedenej trase. Lístky sú viazané na konkrétny spoj len pri InterCity vlakoch, ktoré sú komerčným produktom. Ale to je osem vlakov v pracovný deň z celej ponuky.

Bude Železničnej spoločnosti Slovensko postačovať dotácia 12 miliónov eur na bezplatné cestovanie?
Máme firemné prepočty. Vieme, koľko sme inkasovali doteraz od tých skupín cestujúcich, ktorí budú v ďalšom období cestovať bezplatne. Reálne vlani vytvorili asi 15 percent našich tržieb.

Uhradí vám štát to, čo vám nepríde do kasy, pretože masy budú cestovať bezplatne?
Nie doslovne. Prídeme o tržby, ktoré doteraz platili dôchodcovia a študenti. Ale v žiadnom prípade neplatí, že dostaneme dotáciu na každého zľavneného cestujúceho, teda na každého, kto pôjde po novom za 0 eur. Verejný záujem pri financovaní osobnej železničnej dopravy je na Slovensku postavený na iných pravidlách. Ministerstvo si v mene štátu objedná vlaky v určitom rozsahu a čase. Zároveň určí maximálne ceny prostredníctvom regulačného úradu. Tržby z prepravy ľudí tak zďaleka nezodpovedajú reálnym nákladom, dopravcovia generujú straty. Dopravovať ľudí do práce, školy a podobne je súčasne verejným záujmom. Preto straty uhradí objednávateľ – ministerstvo. Zdôrazňujem, nejde o dotáciu na konkrétneho cestujúceho, ale o úhradu straty za službu.

Súkromný RegioJet má právne analýzy, podľa ktorých by 100–percentné zľavy pre študentov a penzistov mal kompenzovať štát aj na jeho IC vlaky na trase Bratislava – Košice. Budete kompenzácie požadovať aj vy na vaše IC vlaky?
Nie, nebudeme požadovať kompenzácie pre InterCity vlaky ZSSK. IC vlaky nie sú vo verejnom záujme. Štát si neobjednal tieto vlaky ani ceny, za ktoré máme prepravovať cestujúcich. V prípade IC vlakov, či už našich, alebo RegioJetu, ide výlučne o podnikanie, kde rozsah, ceny a podmienky určuje podnikateľ sám. Akékoľvek kompenzácie nemajú oporu v platnej legislatíve. Keby mali, tak by sme túto možnosť využívali už od roku 2012, odkedy IC vlaky jazdia ako nedotované.

Po zavedení vlakov zadarmo sa majú zrušiť dotácie na autobusy na duplicitných trasách. Prečo sa to neudialo už dávno?
Naša spoločnosť je len jeden z účastníkov na dopravnom trhu Slovenska. S ministerstvom dopravy, ktoré objednáva a financuje len železničnú dopravu, sme vyvinuli veľkú aktivitu na koordináciu a harmonizáciu vlakov s autobusmi. Zásadnejšie sme neuspeli. Pritom z rozpočtov, ktoré sa vynakladajú na oba druhy verejnej dopravy, je možné pri serióznej harmonizácii dosiahnuť väčší rozsah i kvalitnejšie služby pre obyvateľov.

Aká je vlastne teraz vyťaženosť rýchlikov a osobných vlakov?
Platí, že dopyt po cestovaní je nerovnomerný počas dňa a počas týždňa. Najväčší záujem je o cestovanie v rannej a popoludňajšej špičke v diaľkovej aj regionálnej doprave. Pritom denná špička má iné časové mantinely v závislosti od regiónu. Záujem o cestovanie vlakmi násobne rastie tiež pred víkendom a v nedeľu, najmä v diaľkovej doprave. Spoje cez pracovný deň ráno a popoludní sú plné. Tie, čo jazdia pred obedom alebo neskoro večer, sú menej vyťažené. Ale keďže je verejným záujmom obslúžiť územie, realizujeme aj takéto vlaky. Situácia je samozrejme rôzna aj v závislosti od toho, či ide o dopravu v okolí veľkých miest, alebo o lokálky mimo veľkých osídlení.

Pavol Gábor (54)

Vyštudoval Vysokú školu dopravy a spojov v Žiline, odbor prevádzka a ekonomika železničnej dopravy. Desať rokov pôsobil ako projektant v Dopravoprojekte, kde sa venoval technológiám a ekonomike dopravných stavieb. S malou prestávkou robí od roku 1993 v železničnom sektore. V Železničnej spoločnosti Slovensko viedol rôzne tímy a oddelenia od controllingu, cez úsek služieb až po ekonomiku. Do funkcie generálneho riaditeľa ZSSK ho vymenovali koncom apríla 2012.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Pavol Gábor #Železničná spoločnosť Slovensko #bezplatné vlaky