V tendri na štúdiu pre širokorozchodnú prišla námietka

Medzinárodné konzorcium, ktorého súčasťou je bratislavská spoločnosť Reming Consult, a.s., podalo námietku proti vyhodnoteniu ponúk na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre projekt predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne.

08.09.2014 17:08
debata (7)

Potvrdil to generálny riaditeľ Reming Consult Slavomír Podmanický s tým, že analyzovali výsledky vyhodnotenia tendra a po zvážení situácie sa rozhodli podať námietku.

Spomínané konzorcium v súťaži navrhlo cenu okolo 11 mil. eur. Jeho členmi sú aj rakúske spoločnosti Werner Consult a ILF (ide o skrátené názvy), ktoré majú v Bratislave svoje dcérske firmy Werner Consult s.r.o., resp. ILF Consulting Engineers, s.r.o. Ďalšie medzinárodné združenie, v ktorom má zastúpenie bratislavská firma Valbek, s.r.o., člen skupiny Valbek – EU so sídlom v českom Liberci, predložilo najnižšiu ponuku, a to necelých 6 mil. eur. V tomto združení projektových a inžinierskych spoločností sú aj rakúsky Bernard a nemecký Obermeyer. Technickú a cenovú ponuku predložili v tendri ešte ďalšie dve konzorciá.

Verejnú súťaž na služby, zahŕňajúce vypracovanie štúdie realizovateľnosti projektu vybudovania širokorozchodnej trate (rozchod koľají 1 520 milimetrov) cez Slovensko do Rakúska vyhlásila ešte vlani koncom augusta spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni. Jej spoločníkmi sú Ruské železničné dráhy (RZD), Ukrajinské železnice (UZ), Rakúske spolkové železnice a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Štúdia realizovateľnosti bude mať technickú a environmentálnu časť. Bude pozostávať z troch plánovacích fáz – vývoja systému, výberu koridoru a trasy. Štvrtá fáza, predbežný návrh projektu, bude predmetom obstarania na dobrovoľnom základe.

Nákladný terminál na prekladanie tovarov by nemal byť vo Viedni, ako sa pôvodne predpokladalo, ale v Kittsee alebo Parndorfe, teda bližšie k Slovensku. „O umiestnení terminálov na území Slovenska alebo Rakúska nebudeme v tomto čase vyhodnocovania tendra polemizovať. V konečnom dôsledku ich potreba a umiestnenie by mala byť výsledkom predmetnej štúdie,“ uviedol Podmanický.

Celkové investície na projekt by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 6 mld. eur, ale mohli by sa zvýšiť až na 9 mld. eur. Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov.

Odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková považuje uvažované predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do Viedne od začiatku v prvom rade za politický projekt na rozšírenie ruského vplyvu v západnej Európe. Očakáva, že nová štúdia realizovateľnosti dospeje ešte k horším ukazovateľom efektívnosti projektu. Dve doterajšie predbežné štúdie podľa nej spochybnili návratnosť projektu bez dotácií z verejných zdrojov.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #širokorozchodná