Zo sankcií môže profitovať Čína

Prezident Vladimir Putin viackrát otvorene vyhlásil, že Rusko bude na zostrenie sankcií reagovať zákazom dovozu automobilov z Európskej únie. „V súčasnej dobe nechce nikto z ruského vedenia nič oficiálne povedať, iba tvrdia, že ďalšie kolo sankcií voči Európskej únii a USA je pripravené,“ povedal Viktor Jankura, generálny riaditeľ Matador Automotive Rus v Nižnom Novgorode.

04.09.2014 16:30
debata (11)
Viktor Jankura
Viktor Jankura Viktor Jankura

Aký vplyv by malo na ruský automobilový trh, ak by sa prezident Vladimir Putin rozhodol zakázať dovoz vozidiel vyrobených v Európe?
Keby k takému kroku zo strany ruského vedenia prišlo, vplyv na ruský automobilový trh by bol určite veľký. Za prvý polrok 2014 import vozidiel zo zahraničia predstavoval 27 percent z objemu všetkých predaných áut, v tomto čísle sú samozrejme aj autá, na ktoré by sa sankcie nevzťahovali. Okrem toho, že pre ruských ľudí by sa stali nedostupné autá, ktoré sú v Rusku v obľube, malo by to aj ďalšie dôsledky. Jednak by síce vznikol priestor pre ruských výrobcov, vrátane zahraničných značiek, ktoré sa v Rusku vyrábajú. Na druhej strane by sa však otvoril trh pre čínske a kórejské automobily, ktoré sú v Rusku tiež obľúbené, najmä pre ich nízku cenu. Takže je celkom možné, že keby k sankciám prišlo, získajú na tom najmä ázijské značky.

Vedeli by ste odhadnúť, či by v prípade zákazu dovozu automobilov z Európy mohol aj ďalej fungovať dovoz vozidiel rozobraných na časti? (tzv. SKD semi knock–down)
Ako som už spomenul, prípadné sankcie by sa nemali týkať zahraničných automobilov, ktoré sa montujú priamo v Rusku. Z tohto pohľadu by teda dovoz vozidiel rozobraných na časti mohol pokračovať aj v prípade sankcií. Keby prezident Putin zakázal dovoz rozobraných áut, išiel by proti sebe, pretože by pripravil o prácu množstvo ľudí v Rusku, čo on určite nechce. No treba si počkať, ako budú nakoniec prípadné sankcie naformulované, pretože v súčasnej dobe nechce nikto z ruského vedenia nič ofi ciálne povedať, iba tvrdia, že ďalšie kolo sankcií voči Európskej únii a USA je pripravené a budú zverejnené ako odveta na prípadné ďalšie sankcie.

Môže vôbec ruský automobilový priemysel fungovať bez dovozu európskych súčiastok?
Bez európskych súčiastok ruský trh fungovať nemôže. Keby došlo k úplnému zákazu všetkých európskych súčiastok, znamenalo by to totálny kolaps ruského automobilového trhu. Napríklad pri výrobe dielcov v našom závode používame iba dovezené komponenty. Každý zahraničný výrobca, ktorý v Rusku montuje autá, používa súčiastky z dovozu, aj keď sa samozrejme v maximálnej možnej miere snažia o lokalizáciu výroby súčiastok a náhradných dielcov. Taktiež aj najväčší ruský výrobca áut Autovaz, ktorý je v súčasnosti už majoritne vlastnený koncernom Renault – Nissan, v nových modeloch Autovazu používa koncernové súčiastky a bez importovaných súčiastok by nemohol ďalej vyrábať.

Ako ovplyvnila súčasná situácia váš biznis?
Ruský trh s novými automobilmi klesol za prvý polrok v porovnaní s minulým rokom približne o 10 percent. To má samozrejme priamy vplyv aj na náš závod, pretože náš objem výroby je priamo úmerný objemom výroby našich odberateľov. Takže keď „čísla“ klesajú im, „klesajú“, žiaľ, aj nám. Ruská vláda vidí prepad v automobilovom trhu a jeho rozbehu chce pomôcť „šrotovným“, ktoré bolo schválené minulý týždeň.

Vnímate v bežnom živote vysokú infláciu rubľa? Pocítili Rusi zákaz dovozu európskych potravín?
K dramatickému nárastu cien v poslednom období po zavedení sankcií nedošlo. V Nižnom Novgorode, kde pôsobím, nie je zákaz dovozu potravín viditeľný. Obchody sú plné tovaru. Na druhej strane však treba povedať, že niektoré produkty z regálov zmizli, týka sa to najmä importných syrov. Tie boli v regáloch nahradené domácimi, ktoré sa samozrejme napríklad so zahraničnými plesňovými syrmi nedajú porovnať. Čo sa týka vysokej inflácie rubľa – za posledný rok vzrástli ceny vo všetkých odvetviach – potraviny, spotrebný tovar aj služby. Má to aj priamy vplyv na náš podnik, pretože výrobcovia áut museli pod vplyvom inflácie zvýšiť predajné ceny, čo malo samozrejme ohlas v znížení predaja nových automobilov.

Čo bude s gréckymi, talianskymi či francúzskymi reštauráciami?
Zaujímavá otázka, podľa toho, čo som čítal v ruskej tlači, vplyv sankcií sa v tomto odvetví naplno prejaví až koncom roka. Dodávatelia potravín do reštaurácií majú vraj dostatočné zásoby do decembra. Suroviny, ktoré sa budú dať nahradiť inými, budú nahradené ruskými, respektíve importnými z krajín, na ktoré nie sú sankcie uvalené. Taktiež sa hovorí o tom, že potraviny z Európy sa budú dovážať cez krajiny, proti ktorým sankcie neexistujú, napríklad cez Bielorusko.

Ako vnímajú Rusi zatváranie v Európe populárnych reštaurácií McDonald's?
Oficiálne sa v Rusku hovorí, že zatvorenie niekoľkých reštaurácií je dôsledok toho, že neprešli vopred naplánovanými kontrolami a nespĺňajú normy. K tomu treba povedať dve veci. Na jednej strane sú reštaurácie McDonald's v Rusku veľmi obľúbené najmä medzi mladými ľuďmi. Na druhej strane – Rusi sú veľkí nacionalisti, a preto prípadné ďalšie zatváranie týchto reštaurácií budú považovať z pohľadu ich ruskej hrdosti za správny krok.

Ako vidia Rusi svoju budúcnosť v obchode aj v bežnom živote?
Pre bežných ruských ľudí je dôležité hlavne to, aby nedošlo k výraznému zdražovaniu tovarov a mali si čo v obchodoch kúpiť. Čo sa týka obchodu, už teraz je viditeľné, že Rusko sa veľmi výrazne orientuje na Čínu a taktiež napríklad na krajiny Južnej Ameriky. Ak sankcie budú pokračovať, Rusi nahradia európskych dodávateľov inými, z takých krajín, na ktoré sankcie nie sú uvalené. Väčší problém to však bude z môjho pohľadu pre európskych dodávateľov, pretože stratia veľmi veľký ruský trh, ktorý ťažko nahradia nejakým novým.

Viktor Jankura

Vyštudoval Strojnícku fakultu Žilinskej univerzity v Žiline, odbor priemyselné inžinierstvo. V Matadore Púchov začal pracovať v roku 2002. Od februára 2013 je generálnym riaditeľom Matador Automotive Rus v Nižnom Novgorode, ktorý je dodávateľom zváraných podzostáv pre automobilky Volkswagen (N. Novgorod a Kauga) a Mercedes (N. Novgorod).

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #Rusko #automobilky #sankcie