Daň za moderné trate: Vlaky meškajú aj hodinu

Stavebné práce na hlavnej železničnej trati od Trenčína až za Žilinu spôsobujú čoraz výraznejšie meškania vlakov.

13.08.2014 08:00
debata (47)

Napríklad rýchlik Dargov, ktorý vyráža pred pol šiestou ráno z Humenného a do Bratislavy prichádza krátko po druhej hodine poobede, sa preto nedávno oneskoril takmer až o hodinu. Rýchlik Čingov smerujúci z Bratislavy do Košíc mal mať v pondelok príchod do cieľovej stanice pár minút pred druhou hodinou poobede. Oneskoril sa však o viac ako 90 minút. Železničný dopravca tvrdí, že v tomto roku dochádza k podstatným vplyvom modernizácie traťových úsekov na prevádzku. "Teda veľa stavebných prác spomaľuje dopravu a spôsobujú zníženie priepustnosti niektorých miest na trati Bratislava – Žilina – Košice,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Modernizácia do roku 2030

Železničné trate na 160-kilometrovú rýchlosť sa stavajú medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou, Belušou a Púchovom a za Púchovom v okolí Považskej Bystrice a Žiliny. Stavebné práce majú postupne končiť počas najbližších štyroch rokov, najskôr sa dokončí úsek pred Púchovom – v apríli roku 2015. Nárok na odškodné za meškanie od železníc však majú len cestujúci vlakov InterCity a zaniká z dôvodov vonkajších okolností, ktoré nevie dopravca ovplyvniť, ako sú prírodné katastrofy, alebo pri zavinení treťou stranou, ktorému nemohol zabrániť, teda nehodou na trati.

Zdržania, ktoré zažívajú cestujúci v blízkosti Žiliny či Trenčína, budú zrejme realitou aj za Liptovským Mikulášom či Popradom až do Košíc. Štát by chcel totiž celú trasu zmodernizovať na rýchlosť 160 km/h. Podľa expertov je optimistický odhad dokončenia modernizácie v období rokov 2020 až 2025, reálny je skôr v období 2025 až 2030. Okrem stavebných prác však zdržujú vlaky aj staré, vyše dvadsaťročné rušne. Napríklad rýchlik Ferratum Bank, ktorý premáva medzi hlavným mestom a Košicami, pred pár dňami ihneď po vyrazení z Bratislavy zastal pre poruchu rušňa. "Podľa predpísaných postupov bol privolaný najbližší záložný rušeň. Meškanie z uvedeného titulu bolo 55 minút,“ vraví Morháčová. Podľa nej však najčastejšími dôvodmi pri meškaniach vlakov sú vplyvy počasia, stavebné práce na tratiach a poruchy rušňov a vozňov tvoria len 6 až 9 percent z celkových meškaní vykázaných v minútach za celý rok 2013.

"K poruchám rušňov dochádza príležitostne,“ tvrdí Morháčová. Vlani v lete však Pravda informovala o prípade, keď sa cesta vlakom smerom na východ Slovenska skončila po ani nie desiatich kilometroch pre pokazený rušeň. Železničiari ho vymenili za druhý, ktorý zvládol trasu len do Leopoldova a pokazil sa. Na zvyšnú štreku do Košíc tak musel dopravca zapriahnuť ďalší, v poradí tretí rušeň. Pre vysoký vek totiž zlyhávajú. Priemerný vek je 22 rokov, no len v kategórii 31 rokov a viac sa nachádza až 262 rušňov. Z celkového počtu 711 rušňov je len štvrtina mladšia ako päť rokov, teda 190 kusov, a ďalších 84 má menej ako desať rokov.

Oprava starých rušňov

Namiesto obnovy vozového parku sa len opravuje. Vlani takto vyčlenila štátna železničná spoločnosť 24,2 milióna eur. Podľa plánu investícií chcel dopravca do konca tohto roka zmodernizovať 14 motorových rušňov radu 750 na rad 757. Okrem toho plánuje obnoviť rušne pre diaľkovú dopravu za 33 miliónov eur. Cena úplne nových rušňov môže byť rôzna. Závisí totiž od toho, či bude rušeň ťahať osobné, alebo nákladné vozne, takisto akou maximálnou rýchlosťou pôjde. Dva rušne, ktoré sa zakúpili naposledy spolu s modernými vlakovými súpravami, stáli takmer 8,5 milióna eur.

Nákladný prepravca ZSSK Cargo má ešte staršie rušne. Do 30 rokov totiž vlastní 145 kusov rušňov, teda 22 percent, a nad 30 rokov je 447 rušňov, čo predstavuje 67,7 percenta. Pritom životnosť vozidiel je stanovená v rozmedzí 20 až 25 rokov.

Častejšie než do kúpy rušňov investuje štát do obstarania osobných vozňov. Viac ako polovica z 1¤040 vozňov je totiž vo veku od 21 do 45 rokov. Na regionálne trate v bratislavskom, trnavskom, trenčianskom, prešovskom a košickom regióne nasadí dopravca do konca tohto roka 10 nových vozňov s priestorom pre bicykle a ďalšiu tridsiatku do konca augusta budúceho roka zmodernizuje. Celkové investičné náklady projektu sú vo výške 49 miliónov eur, podiel železničného dopravcu predstavuje 12 miliónov.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba