Novšie autá ušetria na cestnej dani štvrtinu

Podnikatelia s modernejším vozovým parkom budú od budúceho roku platiť daň z motorových vozidiel ešte nižšiu, ako sa plánovalo. Prvé roky po kúpe vozidla sa mala platiť cestná daň nižšia maximálne o 20 percent. Autodopravcovia sa však s rezortom financií dohodli na 25-percentnej úľave.

12.08.2014 08:30
debata (1)

Ak si teda firma kúpi novšie auto s objemom motora do 1 200 cm3, cestná daň jej počas prvých troch rokov klesne z 80 na 60 eur ročne bez ohľadu na to, v ktorom samosprávnom kraji pôsobí. Sadzba dane z motorových nehnuteľností bude totiž od nového roku jednotná. Zľavy pre ekologické autá však mohli byť ešte vyššie ako len štvrtinové.

"Prvé tri roky bude sadzba dane znížená o 25 percent, ďalšie tri roky o 20 percent a nasledujúce tri roky o 15 percent. Pôvodne sme však chceli maximálnu zľavu 45 percent a v ďalších rokoch 30 a 15 percent. Čiže úplne sa nám vyhovelo len v prípade sadzieb pre vozidlá šesť- až deväťročné. Táto kategória je však najpočetnejšia, teda najviac autodopravcov disponuje takýmito vozidlami,“ hovorí Ľubomír Honíšek, prezident Združenia cestných dopravcov Česmad.

Podľa ministerstva financií sú výsledné sadzby kompromisom. "Vyšli sme v ústrety dopravcom pri predĺžení rokov a pristúpili na kompromisný návrh, aby sa úľavy zvýšili z pôvodných hodnôt o 5 percentuálnych bodov,“ poznamenal tlačový odbor ministerstva. V prvotnom návrhu sa teda uvažovalo, že prvé dva roky po kúpe vozidla zaplatí firma daň nižšiu o 20 percent, nasledujúce dva roky daň nižšiu o 15 percent a ďalšie dva roky zníženú už len o 10 percent. Po tomto šesťročnom období zliav mali nasledovať tri roky, keď sa bude za vozidlá platiť základná sadzba. Po novom sa dvojročné zľavové obdobia natiahnu o jeden ďalší rok a základnú sadzbu dane tak bude firma hradiť až po deviatich rokoch. O 10 percent si na daniach podnikatelia priplatia za používanie vozidla staršieho ako 12 rokov. Najviac, až o 20 percent, sa daň zvýši za jazdenie na ešte starších automobiloch.

Pre väčšinu podnikateľov však cestná daň klesne bez rozdielu, či jazdia na ekologickom aute, alebo nie. Jej sadzba sa totiž zjednotí na terajšiu úroveň vyberanú v Banskobystrickom kraji. Tá je najnižšia v porovnaní s ostatnými siedmimi župami. Najvyššia cestná daň sa za firemné autá platí doteraz v Bratislavskom kraji, po ňom nasleduje Trnavský a Nitriansky kraj. Napríklad kamión s tromi nápravami a nosnosťou nad 40 ton zaplatí ročne v bratislavskom regióne 3¤014,91 eura. V susednej trnavskej župe sa za takýto kamión vyberá ročne necelých 3-tisíc eur a najmenej platili dopravcovia v Banskobystrickom kraji – 2¤790 eur ročne. Medzi jednotlivými krajmi tak boli značné rozdiely. "Výberom dane za používanie motorových vozidiel zo strany štátu sa zabezpečia rovnaké pravidlá pre všetkých podnikateľov,“ povedal nedávno poradca ministra financií Radko Kuruc.

Autodopravcovia tvrdili, že ak by štát nemal snahu zmeniť spôsob výberu cestnej dane, boli pripravení prijať kroky, ktoré mali viesť k preregistrácii vozidiel do krajín, kde sú výhodnejšie podmienky. Často skloňovali Poľsko, kde sú sadzby cestnej dane nižšie. Tento proces by teda znamenal odchod slovenských cestných dopravcov do zahraničia.

"V Poľsku sú sadzby dane omnoho nižšie, rakúskym ekologickým zľavám sa začneme teraz výraznejšie približovať. Niektoré spoločnosti, ktoré sídlia blízko poľských hraníc, možno budú stále uvažovať o tom, že svoje návesy zaregistrujú na poľské značky. Ročne môže dopravca ušetriť aj zhruba 500 eur na vozidle. Verím však, že väčšími zľavami u nás ich bude omnoho menej,“ uvažuje Pavol Reich z Česmadu.

V súčasnosti príjmy z dane z motorových vozidiel inkasujú krajské samosprávy a tie nie sú spokojné s návrhom zjednotenia sadzieb. Po novom totiž dane budú prúdiť priamo do štátneho rozpočtu. Samosprávam majú byť výpadky z príjmov kompenzované úpravou ich podielu na dani z príjmov fyzických osôb. Ministerstvo financií totiž počíta so zvýšením podielových daní zo súčasných 21,9 na 29,2 percenta. To všetkým ôsmim krajom zabezpečí v roku 2015 navyše 150 miliónov eur.

Návrh zákona o dani z motorových vozidiel by mal nadobudnúť účinnosť 1. decembra tohto roka, niektoré jeho časti 1. januára 2015. Okrem výraznejších ekologických zliav bude po novom platiť aj to, že začiatok daňovej povinnosti sa začne počítať od prvej registrácie vozidla, nie od roku výroby.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #kamióny