Strojárske firmy sa obávajú strát

Obchodná vojna medzi Európou a Ruskom môže negatívne zasiahnuť slovenských výrobcov úžitkových vozidiel.

08.08.2014 10:00
debata (19)

Tie je stále možné do Ruska vyvážať, no firmy sa obávajú, že za ne nedostanú zaplatené alebo si ich odberatelia nebudú môcť dovoliť. Dôvodom sú sankcie proti ruským bankám, ktoré majú problém získať európsku menu a domácim spoločnostiam preto ponúkajú úvery v eurách s vysokým úrokom.

Napríklad slovenskej firme Cestné a stavebné mechanizmy Tisovec preto hrozí, že ruskí odberatelia nemusia mať dostatok peňazí na zaplatenie za kúpu vozidiel opravujúcich prasknuté plynové a ropovodné potrubia. Do Ruska smeruje až 80 percent ich produkcie.

Viacero slovenských firiem sankcie zasiahnu aj priamo. „Ide o spoločnosti obchodujúce s ruskými firmami v oblasti vojenských tovarov, materiálu a strojárskej výroby,“ uviedla hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková.

Krupinská fabrika Way Industries vyrábajúca malé univerzálne cestné stroje slúžiace ako bagre, nakladače či odhŕňače, už poverila svoje obchodné oddelenie nájdením nových trhov za stratený odbyt v Rusku. Strojárne v Detve zase dodávajú súčiastky švédskej automobilke Volvo, ktorá okrem automobilov do Ruska vyváža aj zložité banské stroje. Ak Volvo pre zavedenie sankcií zníži svoj predaj v Rusku, so znížením zákaziek môžu počítať aj jeho dodávatelia zo Slovenska.

Všetky menované spoločnosti pôsobia v regiónoch s nadpriemernou mierou nezamestnanosti. Domáci zamestnávatelia preto upozorňujú, že o pár mesiacov budú reálne vedieť, koľko pracovných miest budú musieť zrušiť pre zavedenie obchodných sankcií proti Rusku.

„Našej firmy sa pravdepodobne dotknú sankcie voči ruskému bankovému sektoru. Keďže európske banky nebudú nakupovať dlhopisy ruských bánk, tie stratia lacný prístup k finančným zdrojom v mene euro a nakoniec nemusia mať dostatok peňazí na poskytovanie euro úverov, prostredníctvom ktorých od nás ruskí zákazníci nakupujú vozidlá,“ povedal Miloš Borský, vedúci predstavenstva Cestných a stavebných mechanizmov Tisovec. Firma totiž v Rusku svoje cestné mechanizmy predáva za eurá, čím sa vyhýba riziku kurzových strát, ktoré hrozia pri obchodovaní v rubľoch.

Sankcie proti ruským bankám znamenajú, že od začiatku augusta nemôžu banky zaradené do sankčného zoznamu vydať nové akcie a ponúkať ich investorom z krajín EÚ. Tým sa im sťažuje prístup k zahraničným menám a ich nedostatok tlačí úroky nahor. Zároveň podľa agentúry Bloomberg až o dve tretiny klesol objem úverov západných bánk ruským spoločnostiam. Brusel zakázal do Ruska vyvážať takzvané tovary dvojitého určenia slúžiace nielen na civilné, ale aj vojenské účely.

Z tohto dôvodu sa straty ruského trhu obáva slovenská spoločnosť Way Industries. Fabrika v Krupine vyrába pre ruských zákazníkov malé univerzálne cestné stroje značky Locust, ktoré sa používajú napríklad ako bagre, nakladače či odhŕňače a v prípade potreby ich môže okamžite využiť aj ruská armáda.

Ministerstvo hospodárstva však tvrdí, že obchodná vojna medzi Západom a Ruskom bude mať len malý dosah na slovenskú ekonomiku. „Vzhľadom k špecifickému zameraniu sankcií na vybrané sektory a vychádzajúc z výsledkov vývozov za posledné tri roky by sa navrhované sankcie týkali menej ako 0,2 percenta objemu slovenského vývozu do Ruskej federácie,“ povedala Žiaková.

Podľa štátu tak slovenské firmy prídu o export za päť miliónov eur, keďže v minulom roku sa zo Slovenska do Ruska vyviezli tovary a služby takmer za 2,55 miliardy eur. Ministerstvo hospodárstva zároveň upozorňuje, že zákaz vývozu sa nevzťahuje na kontrakty uzatvorené pred 1. augustom 2014. Vďaka tomu tak napríklad Francúzi môžu do Ruska dodať svoje dve bojové lode.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #Rusko #sankcie