Rýchle vlaky zastavia aj v menších mestách

Rýchle InterCity vlaky budú od decembra tohto roka zastavovať aj v menších slovenských mestách.

04.08.2014 00:00
debata (33)

Na trase medzi Bratislavou a Košicami totiž ľudia budú môcť do InterCity vlaku nastúpiť aj v Považskej Bystrici, vo Vrútkach, v Ružomberku a v Štrbe. Zmenu prinesie súkromný dopravca RegioJet, ktorý od decembra nasadí svoje vlaky na hlavnú železničnú trasu ako konkurent štátnemu prepravcovi. Z Košíc cez Žilinu až do Prahy bude tiež premávať ďalší súkromný dopravca z Čiech Leo Express a podobne ako v prípade RegioJetu nie je vylúčené, že svoje vlakové spojenia takisto rozšíri o viac zastávok.

Štátne InterCity vlaky v súčasnosti zastavia za Bratislavou v Trnave, Trenčíne, Žiline, Liptovskom Mikuláši, Poprade, Kysaku a v konečnej stanici v Košiciach. "Z pohľadu súkromníka je zahustenie zastávok logické. Týmto spôsobom chce pokryť všetky mestá a prestupové body cestujúcich a dostať tak čo najväčší počet ľudí do svojich vlakov,“ vraví Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.

Väčší počet zastávok ponúkaných českými dopravcami zrejme vyvolá reakciu aj v štátnej železničnej firme. Keď RegioJet ohlásil, že cestujúcich z Bratislavy do Košíc je schopný od decembra voziť za 10 eur, zareagoval aj štátny dopravca. Vo vybraných InterCity vlakoch už začal takisto ponúkať lístky za 10 eur. Pokles cien cestovného, ako aj viac zastávok môžu prispieť k rozvoju cestovného ruchu.

Napríklad Štrba, obec pod Tatrami, sa dlhodobo usiluje o to, aby InterCity vlaky zastavovali u nich. "Je to najvyššie položená rýchliková stanica na Slovensku, ktorá bola vybudovaná v roku 1880 v rámci Košicko-bohumínskej železnice. Stále sme opakovali našu požiadavku, aby vlaky zastavovali v Štrbe z dôvodu umožnenia návštevníkom čo najkratšou možnou cestou sa dostať na Štrbské Pleso. Zo Štrby na Štrbské Pleso vedie jediná ozubnicová železnica na Slovensku a je ideálne, keď môžu turisti využiť čo najkratšiu cestu na presun,“ hovorí Michal Sýkora, starosta Štrby.

Sýkora vraví, že turisti musia teraz cestovať do Popradu a električkou cez celé Vysoké Tatry na Štrbské Pleso, čo im cestu nielen finančne predraží, ale aj z časového hľadiska je to náročné. "Pre rozvoj cestovného ruchu v našom regióne a na Štrbskom Plese bude takáto možnosť prínosom. Nárast počtu návštevníkov Štrbského Plesa z roka na rok stúpa a aj vylepšenie vlakového spojenia prispeje k zlepšeniu kvality cestovania a zvýšeniu počtu návštevníkov,“ pokračuje Sýkora.

Súkromný dopravca potvrdil, že zastaví s IC vlakom aj v Štrbe. "Budeme jazdiť s 12 zastávkami, a to Bratislava, Trnava, Trenčín, Považská Bystrica, Žilina, Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad-Tatry, Kysak, Košice a späť. Na uvedenej trase budeme jazdiť s desiatimi vagónmi na jednej trase vrátane detského oddielu,“ konkretizuje Petra Nováková z RegioJetu.

Viac zastávok za rovnaký čas

Podľa Ondreja Mateja (SDKÚ), šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, však RegioJet kopíruje zastavenia štátnych rýchlikov a tvári sa, že pôjde o InterCity vlaky. "Stratégia RegioJetu je konkurovať rýchlikom železničnej spoločnosti, zvlášť v súvislosti s rozhodnutím, aby študenti a dôchodcovia cestovali v rýchlikoch zadarmo. Môže sa totiž stať, že rýchliky budú plné neplatiacich cestujúcich a platiaci cestujúci bude nútený použiť RegioJet,“ uvažuje Matej. Vládny Smer už oznámil, že od 17. novembra budú študenti a dôchodcovia cestovať zadarmo a zľavy sa výrazne zvýšia aj pre ľudí dochádzajúcich za prácou.

Ročne cestuje vlakmi zhruba 43 miliónov cestujúcich a takmer 60 percent z nich, teda 25 miliónov cestujúcich, využíva vlak na cestu do školy a do práce. Zadarmo sa však bude cestovať len v osobných vlakoch, rýchlikoch či expresoch. Na InterCity vlaky, keďže ich prevádzku nedotuje štát, ale všetko hradí dopravca z vlastného rozpočtu, sa bezplatnosť nevzťahuje.

Napriek tomu, že RegioJet zastaví medzi dvomi slovenskými metropolami viackrát, do konečnej zastávky príde rovnako ako štátny dopravca presne po piatich hodinách. Častejšie brzdenie do stanice a znova štartovanie rýchlovlaku by totiž mohlo znamenať, že na zvládnutie trasy bude potrebovať súkromný dopravca viac času. Podľa odborníka sa to však dá zvládnuť. "Zahustenie nie je až také markantné a stanice nie sú až tak blízko seba, aby obmedzovali plynulý pohyb vlaku pri využívaní najvyššej dovolenej traťovej rýchlosti. Najmä keď zoberieme do úvahy súčasné rýchlostné skoky na trati medzi Žilinou a Košicami,“ hovorí Kajánek.

Dva vlaky vedľa seba, ľudia si vyberú

Štátny a súkromný dopravca si nebudú konkurovať len v cene či počte zastávok, ale aj v časoch odchodov vlakov. Železničná spoločnosť Slovensko vysiela z Bratislavy do Košíc každý deň štyri páry rýchlych vlakov – prvý o 5.37, potom 9.37, 13.37 a nakoniec 17.37. V opačnom smere premávajú InterCity vlaky v časoch 5.20, 9.19, 13.19 a 17.19. "Na trase Bratislava – Košice bude RegioJet jazdiť denne o 5.50, 11.50 a 17.50. Na trase Košice – Bratislava o 5.17, 11.17 a 17.17,“ tvrdí Nováková.

Matej dodáva, že nové, moderné a ľahké súpravy sú práve efektívnejšie pri častom zastavovaní a rozbiehaní vlakov. "Zmysel pomenovať vlak InterCity má však vtedy, ak na dlhšiu vzdialenosť zvýšite rýchlosť a tým znížite prepravný čas pre cestujúceho. Preto sú kategórie vlakov EuroCity, InterCity, rýchliky a osobné vlaky. Železničná spoločnosť preto prevádzkuje InterCity vlaky s nízkym počtom zastávok, lebo zároveň prevádzkuje rýchliky, čiže podľa mňa nebude nutné meniť zastávky na InterCity vlakoch,“ myslí si Matej.

Presne určiť, koľko bude stáť dopravcu zastavovanie na väčšom počte zastávok a, naopak, koľko štát ušetrí na tom, že jeho rýchlovlak nemusí zastavovať v niektorých zastávkach a znova sa rozbiehať, prejde teda dlhšiu trasu plynule, je podľa odborníkov náročné. Každá trať je totiž v podstate iná, má rôzne náklady na opravy a údržbu, náklady na trakciu, či už je to elektrická, alebo motorová trakcia, personálne náklady, trakčné a traťové pomery.

RegioJet nebude jediným súkromným dopravcom na hlavnej trase. Rovnako od decembra nastúpi na železnice český Leo Express so svojimi čierno-zlatými rýchlovlakmi. "Vlak bude vedený do Košíc cez Ostravu a Žilinu. Konkrétne zastávky do ich schválenia ešte nechceme prezrádzať,“ hovorí Petra Valentová z Leo Expressu.

© Autorské práva vyhradené

33 debata chyba