Firmám klesne daň z automobilov

Od začiatku budúceho roka by mala väčšina podnikateľov platiť nižšiu daň z motorových vozidiel.

07.07.2014 12:54 , aktualizované: 08.07.2014 00:00
debata

Podľa návrhu ministerstva financií štát zároveň plánuje daňovo zvýhodňovať podnikateľov jazdiacich na nových a ekologických automobiloch. Naopak, výrazne si priplatia firmy za používanie vyše 10-ročných vozidiel. Bežní motoristi na rozdiel od podnikateľov ani naďalej nebudú platiť žiadne dane za jazdenie automobilmi.

Ministerstvo navrhuje, aby sa daň za firemné autá zjednotila na sadzbe platnej v Banskobystrickom kraji, ktorá je najnižšia spomedzi ôsmich vyšších územných celkov. Firmy tam za používanie kamióna s tromi nápravami a nosnosťou nad 40 ton zaplatia 2 760 eur ročne. Najvyššia daň je v Bratislavskom kraji, kde dosahuje 3¤014,91 eura. Dnes totiž výšku dane určujú samosprávy a medzi ôsmimi krajmi sú značné rozdiely.

„Výberom dane za používanie motorových vozidiel zo strany štátu sa zabezpečia rovnaké pravidlá pre všetkých podnikateľov a zároveň sa viac podporí používanie ekologických automobilov,“ povedal poradca ministra financií Radko Kuruc.

V súčasnosti príjmy z dane z motorových vozidiel inkasujú krajské samosprávy. Po novom by tieto dane mali prúdiť priamo do štátneho rozpočtu. „Samosprávam budú výpadky z príjmov kompenzované úpravou ich podielu na dani z príjmov fyzických osôb,“ ubezpečil Kuruc. Ministerstvo financií počíta so zvýšením podielových daní zo súčasných 21,9 na 29,2 percenta. To všetkým ôsmim krajom zabezpečí v roku 2015 navyše 150,314 milióna eur. Na porovnanie, výnos z daní motorových vozidiel sa v budúcom roku odhaduje na 141,413 milióna eur. Zmenou v daniach štátny rozpočet v roku 2015 príde o 8,9 milióna eur.

„Podnikatelia s novším vozovým parkom ušetria na zmene zdaňovania osobných a nákladných automobilov,“ povedal Robert Kičina, výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska. Ak si podnikateľ v Bratislavskom kraji v roku 2014 kúpil nový automobil s objemom motora v rozmedzí 900 až 1200 cm3, zaplatí zaň ročnú daň vo výške 88,18 eura. V prípade zmeny daňového systému mu daň za rok 2015 klesne na 64 eur ročne. Zároveň podnikateľovi jazdiacemu na automobile staršom ako 10 rokov daň za rok 2015 stúpne na 96 eur ročne. Kým podnikatelia s novými automobilmi zaplatia výrazne menej, tí so staršími si budú musieť priplatiť. Nulovú daň budú platiť podnikatelia jazdiaci na elektromobiloch a polovičnú daň za autá s hybridným pohonom.

Zmenu v zdanení vozidiel presadzovali predovšetkým autodopravcovia. Nepozdávalo sa im, že každá samospráva má inú sadzbu dane a iné zľavy pre ekologické autá. Bratislavská župa dokonca pri zdaňovaní úžitkových vozidiel nezohľadňovala EURO triedy, a tým neumožnila dopravcom s ekologickým autom platiť nižšiu daň. „Akceptujeme snahu rezortu financií zaviesť jednotnú sadzbu pre všetkých a na úrovni terajšej najnižšej dane. Navrhovali sme však ešte výraznejšie zľavy pre dopravcov s novšími vozidlami. Chceli sme dosiahnuť zľavu až vo výške 48 percent, nakoniec to zostalo na dvadsiatich,“ vraví Pavol Reich zo Združenia cestných dopravcov Česmad.

Ako Reich dodáva, svojej vízie sa nevzdávajú a budú presadzovať vyššie ekologické zľavy v rámci medzirezortného pripomienkového konania. „Dopravcovia majú moderné, ekologické autá, nie staršie ako tri roky. Samozrejme, je skupina takých, ktorí neobnovujú svoj vozový park. Chceme však dopravcov, ktorí majú snahu napredovať, a nielen prežívať,“ reaguje Reich na otázku, či v súčasnej ťažkej finančnej situácii majú dopravcovia prostriedky na obnovu vozového parku a či teda majú pre nich zmysel ekologické zľavy z cestnej dane.

Rezort financií navrhuje, aby sa dva roky po kúpe vozidla platila daň nižšia o 20 percent, nasledujúce dva roky daň nižšia o 15 percent a ďalšie dva roky znížená už len o 10 percent. Po tomto šesťročnom období zliav budú nasledovať tri roky, keď sa bude za vozidlá platiť základná sadzba. O 10 percent si na daniach podnikatelia priplatia za používanie vozidla staršieho ako 9 rokov. Najviac, až o dvadsať percent, sa daň zvýši za jazdenie na vyše 10-ročných automobiloch.

Ak by štát nemal snahu zmeniť spôsob výberu cestnej dane, dopravcovia boli pripravení prijať kroky, ktoré mali viesť k preregistrácii vozidiel do krajín, kde sú výhodnejšie podmienky. Tento proces by teda podľa nich znamenal odchod slovenských cestných dopravcov do zahraničia. Napríklad v susednom Poľsku sa za 40-tonový kamión so štyrmi nápravami platí ročne okolo 600 eur.

Informácie z agentúr sme nahradili redakčným článkom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #cestná daň