Ekológovia výrazne zdržali rekonštrukciu českej D1

Masívna rekonštrukcia českej diaľnice D1 medzi Prahou a Brnom narazila na prvé problémy, ktoré spôsobia omnoho neskoršie odovzdanie hotových úsekov.

06.06.2014 20:00 , aktualizované: 07.06.2014 15:00
debata (2)

Občianske združenie ekológov totiž napadlo rekonštrukciu troch častí takmer dvestokilometrovej D1 (Hvězdonice – Ostředek, Psáře – Soutice a Měřín – V. Meziříčí), kde mali štátni diaľničiari zanedbať prípravný proces.

"Chýbalo posúdenie vplyvu na životné prostredie, územné rozhodnutie, a ani sa dostatočne neskúmalo, či sa nedá opraviť diaľnica inou, lacnejšou metódou,“ tvrdí Miroslav Patrik, predseda českého združenia Deti Zeme. Ekológovia tak boli proti schváleniu stavebného povolenia opráv spomínaných úsekov a hrozilo, že tento rok by sa na nich vôbec nezakoplo.

"Požiadali sme ministerstvo dopravy o vydanie výnimky, aby sa mohla vypísať verejná súťaž na zhotoviteľa stavieb bez právoplatného stavebného povolenia. Túto výnimku sme dostali a predpokladáme začiatok výberového konania ešte do konca júna. Samotné stavebné práce sa nám fakticky oneskoria zhruba o tri mesiace,“ potvrdil pre Pravdu Jan Kubiš z českého Riaditeľstva ciest a diaľnic.

Ak by výnimku od rezortu dopravy nedostali, museli by čakať, kým by stavebné povolenie nadobudlo právoplatnosť, stavebnú firmu by cez súťaž hľadali ďalších zhruba päť až šesť mesiacov, no a potom by nastúpilo zimné obdobie. "Predpokladali sme, že tento rok už nezačneme s rekonštrukciou na spomínaných úsekoch,“ doplnil Kubiš. Ekológom teda prekážal najviac fakt, že sa pri stavbe nepozerá na vplyvy na životné prostredie.

"Pod povrchom diaľnice D1 sa totiž nachádza veľmi kvalitné podložie. Rada odborníkov odporúča použiť pri rekonštrukcii radšej metódu fragmentácie a frézovania. Náklady by boli o tretinu nižšie. Výhodou metódy fragmentácie a následného prekrytia asfaltovými vrstvami je prakticky neobmedzená doba životnosti vozovky. Každých 12 až 15 rokov sa potom na ceste vymení povrchová vrstva asfaltu a vozovka získa opäť požadované vlastnosti,“ vysvetľuje Patrik.

Rezort životného prostredia sa podľa diaľničiarov k rekonštrukčným prácam vyjadril v tom zmysle, že nie je potrebné posúdenie vplyvu stavby na okolie. "Stavba sa realizuje v pôvodnom pôdoryse, nijako sa nerozširuje teleso diaľnice, ani sa nepridáva ďalší pruh. Iba sa k pôvodnému telesu diaľnice pridáva 75 centimetrov vozovky,“ opisuje hovorca diaľničiarov Jan Studecký.

Stavebné práce na 25 úsekoch najstaršej českej diaľnice prebiehajú za plnej prevádzky, takmer počas celého roka. Najskôr sa daný úsek rozšíri z 26,5 na 28 metrov a na každej strane narastie odstavný pás o 0,75 metra. Súčasne sa rozšíri priestor pod nadjazdom, aby bolo možné zaviesť v budúcnosti plnohodnotný tretí pruh. Od decembra do februára sa práce zastavia. Modernizácia hlavnej diaľničnej tepny si vypýta 14 miliárd korún, teda približne 550 miliónov eur, a prispieva na ňu aj Európska únia. Mala by trvať šesť rokov.

"V súčasnej dobe prebieha modernizácia na štyroch úsekoch. Na úsekoch Šternov – Psáře, Loket – Hořice a Větrný Jeníkov – Jihlava prebiehajú práce na modernizácii pravej polovice diaľnice, nasledovať bude ľavá. Uvedenie týchto častí do prevádzky sa predpokladá koncom tohto roka. Na úseku Lhotka – Velká Bíteš prebiehajú práce v strednom deliacom pruhu. Uvedenie do prevádzky sa predpokladá až v budúcom roku,“ dodal Studecký.

Denník Pravda pred časom upozornil na fakt, že českí diaľničiari pre opravy zúžili jazdné pruhy a tvoria sa tak aj desaťkilometrové kolóny. Problémom je hlavne to, že pruhy sú úzke pre širšie vozidlá typu SUV. Naši susedia musia momentálne vyriešiť aj problém na diaľnici D8 cez České stredohorie. Pri Litochoviciach v Litoměřicku sa totiž zosunul svah a predbežné výsledky ukázali, že svah je upokojený len dočasne a pri silných dažďoch sa môže dať znova do pohybu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #rekonštrukcia #diaľnice #ekológia