Vodiči cestujúci zo západu na východ republiky a späť po severnej trase cez Žilinu by mali v tomto úseku rátať s výraznejším zdržaním, nielen na obchádzkovej trase, ale aj na hlavnom ťahu medzi Žilinou a Martinom.
„Kapacita obchádzkovej trasy je podstatne menšia, ako je kapacita I/18. Pri tej intenzite, ktorá tam je, musia úplne zákonite vzniknúť kolóny,“ mieni prorektor pre vedu a výskum Žilinskej univerzity Ján Čelko. „Samozrejme miera zápch bude závisieť od toho, ako sa tam vodiči budú správať. Či tam bude plynulá jazda, alebo nebude. Akákoľvek malá porucha v tom prúde, či už veľmi pomalý vodič, alebo nehoda, či niečo podobné, môžu spôsobovať veľmi dlhé kolóny,“ dodal.
Úsekom medzi Žilinou a Martinom prejde takmer 30-tisíc vozidiel denne. Už ani samotná hlavná cesta náporu vozidiel nevyhovuje, kapacita je prekročená od roku 2000. Komplikáciám v tomto úseku sa počas rekonštrukcie mosta môžu vodiči vyhnúť tak, že si zvolia iné trasy cez iné regióny.
Aj napriek hroziacim zdržaniam v doprave na tomto komplikovanom úseku, nemajú cestári inú možnosť, ako most uzavrieť a opraviť ho pri vylúčení verejnej dopravy. „Uzatvorenie mosta od júna 2014 si vyžiadali nároky zložitosti opravy mosta, jeho diagnostika a nevyhnutnosť dodržania technologických postupov zvolených pri oprave,“ informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.
V prvej fáze bude kompletne odstránený mostný zvršok, vrátane chodníkov, zábradlia, mostných záverov, izolácie a vozovkových vrstiev. „V druhej fáze bude vykonaná demolácia v časti nosnej konštrukcie v dĺžke 3 metre v strede rozpätia, to je v mieste vrubového kĺbu, ktorý je hlavným zdrojom porúch mosta,“ doplnila Hromcová.
Most by mali cestári uzavrieť v pondelok 2. júna medzi 9. a 12. hodinou, keď polícia odsúhlasí dočasné dopravné značenie. Obchádzkovú trasu, cestu tretej triedy pri obci Stráňavy, museli najskôr upraviť. Podľa Hromcovej vozovku spevnili a jazdné pruhy rozšírili tak, aby po nej mohla ísť v oboch smeroch aj nákladná doprava.
Obchádzka je dlhá približne 1 kilometer. „Maximálna povolená rýchlosť na obchádzkovej trase je 50 km/h,“ informoval Ján Bilík z odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu v Žiline. Predpokladaná doba rekonštrukcie mosta medzi Strečnom a Žilinou je 8 až 9 mesiacov.
Rekonštrukcia mosta Zlatné medzi Žilinou a Strečnom:
- cestná doprava pre oba smery bude z cesty I/18 odklonená na cestu 3. triedy (odbočka na obec Stráňavy)
- výjazd z obce Stráňavy je zabezpečený tak ako doteraz, t. j. prednosť majú vozidlá na obchádzkovej trase, pričom sa počíta s tým, že pri kolóne si vodiči dajú prednosť
- navrhovaná maximálna povolená rýchlosť na obchádzkovej trase je 50 km/h
- dĺžka obchádzky je 1 069 metrov