Bratislavské letisko má dve rovnocenné možnosti. Koncesionár alebo štát

Ministerstvo dopravy naďalej zvažuje možnosti ďalšieho fungovania Letiska M. R. Štefánika v Bratislave.

01.06.2014 12:06
debata (4)

Poradcovia v pripravenej štúdii najviac odporúčajú prenájom letiska súkromnému investorovi formou koncesie alebo jeho prevádzku vlastnými silami. Minister dopravy Ján Počiatek považuje oba navrhované varianty za plnohodnotné, ale osobne sa prikláňa k možnosti rozvoja bratislavského letiska bez koncesie. Rozhodnutie by malo padnúť v najbližších mesiacoch.

„Spoločnosť Deloitte vypracovala pre ministerstvo dopravy analýzu, v ktorej sa zaoberala viacerými možnosťami rozvoja letiska. V súčasnosti jej výsledky analyzujeme a následne zvolíme ďalší postup,“ informoval rezortný hovorca Martin Kóňa. „Na túto tému predstavitelia ministerstva naďalej diskutujú. Naším cieľom je nájsť čo najlepšie riešenie pre rozvoj nášho najväčšieho letiska, a zároveň najvýhodnejšie pre štát,“ dodal.

Správa vypracovaná poradcami Deloitte Advisory a Sulivan & Worcester LLP má podľa ministerstva dopravy prísne dôverný charakter. Rezort preto nebude zverejňovať bližšie informácie, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť budúcu prevádzku letiska Bratislava, alebo výber strategického partnera pre letisko.

„Práve na to sú poradcovia, ktorých úlohou je predovšetkým zanalyzovať súčasnú situáciu a na základe toho zvoliť najvhodnejšie riešenia a možnosti budúceho vývoja s ohľadom na efektívnosť či ekonomický prínos,“ uviedol Kóňa.

Podľa predbežných výsledkov analýzy by sa dlhodobý prenájom bratislavského letiska súkromnému prevádzkovateľovi nemal vyplatiť. Letisko by tak malo pravdepodobne zostať naďalej vo vlastníctve štátu. Keďže letisko potrebuje rozsiahle investície do svojej modernizácie, ktoré by mal vynaložiť súkromný prevádzkovateľ, štát by za prenájom letiska dostal zrejme malú sumu.

Pri strategickom rozvoji bratislavského letiska ministerstvu dopravy radia poradenská firma Deloitte Advisory, s. r. o. a americká právna spoločnosť Sulivan & Worcester LLP. V tendri na poradenské služby pre výber koncesionára najväčšieho domáceho letiska uspeli pred vyše rokom s najnižšou cenou okolo 900 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná cena za poskytovanie týchto služieb počas dvoch rokov bola 2 mil. eur bez dane.

Manažment bratislavského letiska podľa ministerstva dopravy podniká všetky kroky potrebné na zlepšenie výkonnosti letiska. „Jeho úlohou je zabezpečiť riadne fungovanie letiska, zlepšiť hospodárenie a tiež prilákať na Slovensko ďalších zahraničných prepravcov. Rovnako manažment letiska vedie všetky rokovania s potenciálnymi partnermi a má za úlohu vytvárať prepravcom také podmienky, aby bolo pre nich zaujímavé pristávať u nás,“ poznamenal Kóňa. Ministerstvo dopravy má záujem, aby letisko v Bratislave dosahovalo dobré čísla a ponúkalo cestujúcim čoraz lepšie služby.

Letisko v Bratislave dosiahlo vlani hrubý prevádzkový zisk vo výške 6,5 mil. eur, čo je medziročne o 60 % viac. Celkovú finančnú stratu znížilo o viac ako 6,2 mil. eur na 7,2 mil. eur, resp. o 46 % oproti roku 2012, kedy vykázalo stratu 13,41 mil. eur. Letisko vybavilo v minulom roku celkovo 1 373 078 ces­tujúcich, čo je medziročne o 3 %, resp. o 42 932 osôb m­enej.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #letisko