„V štátnej a verejnej správe prebieha doslova revolúcia v prístupe k občanovi. Celá komunikácia so štátom sa bude dať vybaviť z jedného miesta a momentálne úradníkov zaškoľujeme vo zvládnutí tohto procesu,“ povedal Mychal Ivantyšyn, výkonný riaditeľ medzinárodného kongresu ITAPA. Ak všetko pôjde podľa plánu, prvé takéto centrá začnú otvárať už na jeseň tohto roku.
„Profitovať z toho budú napríklad ľudia neovládajúci prácu s počítačom. Na kontaktných miestach totiž budú zamestnanci, ktorí za nich vybavia celú komunikáciu so štátom,“ dodal Ivantyšyn. Cieľom je, aby sa na jednom mieste dal napríklad vybaviť zápis do obchodného registra, dostať výpis z katastra nehnuteľností či získať potvrdenie o čistom registri trestov.
Takisto postupne začne byť spúšťaných čoraz viac služieb umožňujúcich online komunikáciu so štátom z pohodlia domova. Potrebné je vlastniť nový občiansky preukaz s čipom a zvládnuť prihlásenie na Ústrednom portáli verejnej správy. Táto stránka sa ľuďom na monitoroch objaví po zadaní slovensko.sk.
„Vytvorili sme schránky pre všetky fyzické osoby staršie ako 18 rokov, fyzické osoby podnikateľov, právnické osoby či neziskové organizácie,“ uviedol Rastislav Janota z Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby. Občania cez tieto schránky môžu získať informácie zo súdov, z obchodného registra či podať sťažnosť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Za desať rokov dostalo Slovensko z eurofondov na realizáciu informatizácie takmer 1,2 miliardy eur. „V najbližších siedmich rokoch bude na operačný program informatizácia spoločnosti vyčlenených približne 900 miliónov eur,“ priblížil štátny tajomník ministerstva financií Peter Pellegrini. Slovensko tak bude mať dostatok peňazí na vytvorenie štátnej správy, ktorá nebude od ľudí žiadať viackrát tie isté doklady. Dnes napríklad občianske združenia musia dokladať osvedčenie o svojom vzniku pri žiadosti o grand. Týmito údajmi pritom disponuje ministerstvo vnútra v registri občianskych združení.
Najväčšími problémami pri realizácii projektu komunikácie cez internet sú príliš dlhé obstarávania trvajúce niekedy viac ako rok, neefektívne míňanie peňazí a korupcia. „Uvedomujeme si tento stav a prijímame opatrenia na elimináciu chýb z minulých rokov,“ povedal Pellegrini. Konkrétne opatrenia budú prijaté po ukončení práve prebiehajúceho vnútorného auditu jednotlivých projektov. Príkladom neefektívneho míňania peňazí môže byť plánované vytvorenie online právneho portálu za niekoľko miliónov eur, ktorý ľuďom bude garantovať prístupnosť ku všetkým aktuálnym zákonom. Ministerstvo spravodlivosti pritom už dnes prevádzkuje online portál platných zákonov pod názvom Jaspi.