Doprastav či Skanska asi neuspejú ani v subdodávkach

Stavebné firmy, ktoré boli usvedčené z kartelovej dohody, zrejme dostanú stop aj pri subdodávkach.

21.05.2014 08:00
diaľnica, D1, neďaleko Martina Foto: ,
Šesť firiem, ktoré mali byť súčasťou kartelovej dohody, sa zrejme nejaký čas nebude môcť zúčastňovať na výstavbe ani ako subdodávatelia.
debata (1)

Nielenže sa nebudú môcť zúčastniť na verejnej súťaži, nebudú sa môcť ani nijako zapojiť do výstavby. Býva totiž zvykom, že stavebná firma, ktorá príde do súťaže s najnižšou cenou a uspeje, si na rôzne pomocné práce, s ktorými nemá až také skúsenosti či potrebnú technológiu, najme ďalších stavbárov – subdodávateľov.

V kartelovej dohode ide o šesticu firiem, ktorá sa mala dohodnúť, koľko si vypýtajú za postavenie osemkilometrového diaľničného úseku D1 Mengusovce – Jánovce. Medzi firmami, ktoré za kartelovú dohodu okrem iného musia zaplatiť pokutu 45 miliónov eur, je spomínaný Doprastav, Skanska DS, Strabag, Inžinierske stavby, Betamont a MotaEngil. To, že tieto firmy nebudú môcť uspieť vo verejnej súťaži, naznačuje Úrad pre verejné obstarávanie. Podľa pravidiel verejného obstarávania musí byť každý uchádzač o zákazku zapísaný v zozname podnikateľov. Do zoznamu podnikateľov zapíše tendrový úrad každú firmu, ktorá nedlhuje na sociálnom a zdravotnom poistení, daniach či nie je v konkurze. Takisto sa požaduje, aby jej konatelia mali čistý register trestov.

"Správne konanie vo veci vyčiarknutia subjektov zo zoznamu podnikateľov nie je tohto času ukončené,“ hovorí Ján Mažgút z Úradu pre verejné obstarávanie. Ako Mažgút vysvetľuje, firma sa síce do súťaže môže prihlásiť, aj keď bude zo zoznamu vyškrtnutá, obstarávateľ ju však vylúči, pretože nespĺňa podmienku osobného postavenia. "To isté platí aj v prípade subdodávateľa. Navrhovaní subdodávatelia totiž musia spĺňať podmienky osobného postavenia,“ dopĺňa Mažgút. Okrem iného nesmie byť firme v posledných troch rokoch preukázané závažné porušenie odborných povinností.

Ak by nariadil úrad vyčiarknutie firiem zo zoznamu, nemohli by sa stavebne podieľať ani na najlukratívnejšej zákazke – výstavbe diaľnice D1 s tunelom Višňové. Podmienku o osobnom postavení musí totiž podľa zákona spĺňať subdodávateľ nielen v čase, keď sa zapája hlavný dodávateľ do súťaže, ale aj v čase plnenia zákazky. Osemkilometrový tunel by mala stavať Dúha spolu s talianskou firmou Impregilo S. p. A. Štát už kartelové firmy pred časom potrestal a vylúčil ich z prebiehajúcich diaľničných tendrov. Práve Skanska súperila s Doprastavom o spomínaný tunel, no nakoniec diaľničiari podpíšu zmluvu s taliansko-slovenským združením, ktoré si zaň vypýta 409 miliónov eur. Skanska, Strabag či Doprastav však mohli pracovať ako subdodávatelia. O osude šestice firiem má úrad rozhodnúť zhruba do polovice júna tohto roka.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #kartel #stvebníctvo