Kia a VW závisia od Ruska, len trnavský PSA nie

Zákaz vývozu do Ruska zo strany Európskej únie pre konflikt na Ukrajine by okamžite otriasol výrobnými plánmi žilinskej Kie a bratislavského Volkswagenu.

02.05.2014 13:17
Volkswagen, lakovňa Foto: ,
Automobilový priemysel vytvára až 26 percent slovenského exportu.
debata (13)

Prijatie tvrdých obchodných sankcií by malo minimálny vplyv jedine na produkciu trnavského závodu PSA Peugeot Citroën. Zvyšným dvom automobilkám by najviac chýbali bohatí ruskí zákazníci. Dovoz cenovo výhodných súčiastok by subdodávatelia dokázali nahradiť.

Únia zatiaľ koná voči konkrétnym Rusom za postoj krajiny ku konfliktu na Ukrajine. Čoraz častejšie sa však hovorí aj o obchodných sankciách, ktoré by však poškodili nielen Rusko, ale aj úniu.

„Ročne do Ruska vyvezieme približne 22 percent našej produkcie. Po prepočte na automobily to je viac ako 60-tisíc vozidiel,“ povedal Jozef Bačé, hovorca automobilky Kia Motors Slovakia. Tento trh je významný aj pre bratislavskú automobilku. „Rusko patrí medzi našich top desať najväčších trhov,“ uviedol hovorca Volkswagen Slovakia Vladimír Machalík. Obe automobilky tak pozorne sledujú situáciu na Ukrajine a veria v mierové vyriešenie konfliktu. „My sme začali minulý rok voziť do Ruska pre miestny trh upravený Peugeot 208. Nejde však o výrazné objemy vážne ovplyvňujúce celkovú produkciu trnavského závodu,“ povedal Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën.

Ak teda nepríde k obmedzeniu vývozu do Ruska, na Slovensku sa tento rok vyrobí viac ako 926-tisíc automobilov. „V porovnaní s minulým rokom mierny pokles vo výrobe spôsobuje príprava nábehu nových modelov,“ vysvetlil Jaroslav Holeček, predseda Zväzu automobilového priemyslu SR. V Žiline nedávno spustili výrobu faceliftovo upravenej Kie Sportage. Nový dizajn čaká aj v Bratislave vyrábaný Volkswagen Touareg, Audi Q7 aj Porsche Cayenne. V roku 2013 brány troch automobiliek opustilo 987¤718 nových motorových vozidiel.

„V prepočte na tisíc obyvateľov sme v roku 2013 vyrobili 182 automobilov a v tomto ukazovateli sme najlepší na svete,“ skonštatoval Holeček. Na porovnanie, za rok 2012 na tisíc obyvateľov pripadalo 171 oceľových tátošov, keďže tri slovenské automobilky vyrobili „len“ 926¤555 motorových vozidiel. Automobilový priemysel tak dlhodobo dáva prácu až dvestotisíc ľuďom a produkuje približne 26 percent slovenského exportu.

Z dlhodobého hľadiska domáci priemysel najviac ohrozuje zlý vzdelávací systém. „Stredné školy s dostatočným vzdelaním pre prácu v priemysle každý rok skončí len päťtisíc mladých ľudí. Z firiem pritom už dnes v priebehu roka odíde do penzie až 33-tisíc kvalifikovaných stredoškolsky vzdelaných pracovníkov,“ priblížil Holeček. Pre podniky je tak spojenie škôl s praxou nevyhnutnosťou. „Podľa nášho prieskumu takmer polovici subdodávateľov automobilového priemyslu trvá až tri mesiace, kým nových zamestnancov zaškolia na úroveň kmeňových pracovníkov,“ uviedol Peter Mrnka, riaditeľ PWC. V prípade technicky náročnejších pozícií sa zamestnanci až po roku naučia perfektne obsluhovať zložité robotické systémy. „Náš kvalifikačný program pre mechatronikov trvá dvadsať štyri mesiacov,“ potvrdil Machalík.

Zväz automobilového priemyslu očakáva v budúcich rokoch vytváranie nových pracovných miest hlavne u subdodávateľov. Priemysel by tak v priebehu piatich rokov mohol vytvoriť až 80-tisíc nových pracovných miest. „Najväčšie bariéry v rozvoji odvetvia vidíme vo vzdelávaní, aplikovanej vede a výskume a dobudovaní diaľničnej siete na východe krajiny,“ zosumarizoval Štefan Rosina, predseda predstavenstva Matador. Kapitáni priemyslu o potrebe zmeny vzdelávacieho systému presvedčili predstaviteľov súčasnej vlády a v priebehu roka má byť predstavený nový zákon o odbornom vzdelávaní. "V budúcnosti by tak školy mali žiakov učiť hlavne teóriu a prax bude prebiehať v súkromných podnikoch,“ uzavrel Holeček. Tento systém získavania vedomostí úspešne funguje v susednom Rakúsku, ale aj v Nemecku či vo Švajčiarsku.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky