
Prečo má zmysel platiť za prejazd mestom mýto?
Mýto ako filozofia je o tom, že je to poplatok za negatívny vplyv cestnej dopravy na človeka. V intravilánoch platí táto filozofia najviac. Nedáva mi to preto žiadnu logiku, prečo v intravilánoch by sa mýto platiť nemalo. Zhruba polovicu poplatkov napríklad platia zahraniční dopravcovia. Preto sa mi zdá nespravodlivé, keď sa zahraničný kamión preženie mestom a nezaplatí ani cent. A nepodieľa sa ani na daniach. Iba v mestách narobí spúšť.
Dopravcovia argumentovali vysokými nákladmi. Mohol štát vyriešiť tento problém aj inak ako zrušením platenia za intravilány?
Kompenzácie mali prísť napríklad cez zníženie dane z motorových vozidiel či nižšiu spotrebnú daň.
V Rakúsku, Poľsku, Česku či Nemecku sa za intravilány platí. Aj tam sa to stretlo s nespokojnosťou na strane dopravcov ako u nás?
Nie. Pre objektívnosť však treba povedať, že tieto krajiny majú omnoho menší počet ciest prvej triedy. Cesty sú tam kvalitnejšie. Napríklad cez mestá ide diaľnica ako u nás v Bratislave. V Maďarsku, kde začali s mýtom vlani, už takisto začínajú prebiehať diskusie o tom, že intravilány spoplatnia.
Myslíte si, že štát ešte obnoví spoplatnenie intravilánov?
Bolo to politické rozhodnutie. Štát by sa mal k spoplatneniu intravilánov vrátiť.