Úsek priamo uľahčí život a dopravu takmer 40–tisíc obyvateľom priľahlých obcí. Ak by pritom vodič v tomto úseku ušetril cestou do práce iba pol hodiny času denne, mohol by venovať 124 hodín za rok inej činnosti ako šoférovaniu.
„Efektívna výstavba a aktuálna vyťaženosť cesty R1 Pribina ukazuje, že budovanie dopravnej infraštruktúry formou PPP projektov je vhodným riešením. A to najmä tam, kde je doprava pred kolapsom a zásadne obmedzené možnosti čerpania eurofondov. Tento úsek tak po svojom dobudovaní bude šetriť čas desaťtisícom ľudí z okolia Bratislavy na ceste za prácou,“ uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.
Bratislavský kraj môže čerpať eurofondy vo veľmi obmedzenej miere. Náročnosť a rozsah celého projektu by zároveň znamenali vyčerpanie väčšiny eurofondov v oblasti dopravy, čím by bolo potrebné obmedziť výstavbu úsekov v iných lokalitách Slovenska. Do tých však môže nová infraštruktúra priniesť nové pracovné miesta, ktoré sú dnes také žiadané.
Výstavba rýchlostnej cesty R7, rovnako aj diaľničného obchvatu Bratislavy D4, sa bude realizovať formou verejno–súkromného partnerstva, teda PPP projektu. Prvým a zatiaľ jediným slovenským cestným PPP projektom je rýchlostná cesta R1 Pribina. Jej viac ako 50–kilometrový úsek doteraz využilo 16 miliónov vozidiel, ktoré si tak značne urýchlili cestu na stredné Slovensko. Jej prínosy si uvedomujú aj ľudia žijúci v tejto lokalite.
Podľa názoru obyvateľov nitrianskeho a banskobystrického regiónu priniesla cesta R1 Pribina zvýšenú bezpečnosť a plynulosť premávky. V prieskume verejnej mienky pre koncesionára projektu Granvia sa tak vyjadrilo až 88 percent opýtaných. Veľká väčšina respondentov (v nitrianskom regióne 79 %, v Banskej Bystrici 78 %) si tiež myslí, že vďaka vybudovaniu nových úsekov R1 ubudli dopravné zápchy. A tiež, že sa znížil počet dopravných nehôd (v nitrianskom regióne 70 % opýtaných, v Banskej Bystrici 56 %).
Tento projekt zároveň získal aj ocenenie od prestížneho časopisu Project Finance International (PFI) z dielne Thomson Reuters, ktorý vyhlásil refi nancovanie rýchlostnej cesty R1 Pribina za najlepší dlhopisový projekt v roku 2013 v Európe. Štát vďaka novému modelu financovania ušetrí počas nasledujúcich 28 rokov 144 miliónov eur, pričom v tomto roku ušetrí 5 miliónov eur.
„Podľa prognóz Európskej komisie sa do roku 2030 bude po európskych cestách pohybovať o 40 % viac kamiónov a o 34 % viac osobných áut. Je logické, že dôsledky takéhoto masívneho rastu pocítime aj na Slovensku,“ povedal V. Stromček.
Absolútnym rekordérom vo vyťaženosti je Prístavný most, ktorý vlani oslávil 30 rokov. Denne po ňom prejde takmer 120–tisíc áut a ročne ho využije viac ako 35 miliónov vozidiel. Už dnes vodiči vedia, že tento stav je na hranici únosnosti. Diaľničný obchvat D4 však odľahčí nielen tento problematický úsek. Plynulé napojenie tejto novej diaľnice na rýchlostnú cestu R7 výrazne zlepší dopravu na juhu Slovenska, čo pocítia ľudia dochádzajúci za prácou i vodiči tranzitujúcich vozidiel.