Kriška: Bločkovú lotériu chceme vo všetkých reťazcoch

Bločková lotéria, ktorú štát vlani zaviedol na to, aby zabránila daňovým podvodom na registračných pokladniciach, by sa mala udomácniť aj vo veľkých obchodoch s potravinami a spotrebným tovarom.

24.03.2014 12:00
Ladislav Kriška Foto: ,
Ladislav Kriška, šéf štátnej lotériovej spoločnosti TIPOS tvrdí, že výber Evy Mázikovej do reklamnej kampane bločkovej lotérie bola správna voľba.
debata (9)

Ladislav Kriška, šéf štátnej lotériovej spoločnosti TIPOS, ktorá lotériu prevádzkuje, v rozhovore pre Pravdu potvrdil, že o pár dní spustí bezplatnú registráciu najväčší obchodný reťazec Tesco vo svojich 150 prevádzkach. Ide v poradí už o piaty veľký obchodný reťazce s potravinami na Slovensku.

Nemyslíte si, že čím viac partnerov sa do lotérie zapája, tým viac stráca pôvodná myšlienka lotérie na význame?
S týmto tvrdením sa nedá súhlasiť. Celý projekt Národnej bločkovej lotérie má dve roviny, lotériovú a edukačno-daňovú. Z pohľadu lotériovej roviny je pozitívne zapájať do lotérie ďalších partnerov, pretože to umožňuje výborné fungovanie lotérie, bez ktorej by však nefungovala rovina druhá, to znamená edukačno-daňová.

Ak budem mať možnosť bloček si bezplatne zaregistrovať v obchode, kde pravidelne nakupujem, tak nemám motiváciu pýtať si bločky aj inde.
Nie je to tak. Vyhrať môže každý bloček, a čím viac ich zaregistrujem, tým mám väčšiu šancu. Moja motivácia sa nemení s tým, že mám viac a jednoduchších šancí. Skôr naopak.

Niekto sa príležitostne prihlási do lotérie. Teraz si dá tú námahu, aby si bločky odložil. Ak ho po novom prihlásia samotné predajne pri nákupe, stráca motiváciu byť akýmsi amatérskym kontrolórom obchodníkov.
Zákazník nemusí súhlasiť s registráciou bločku priamo v predajni. Bloček si vezme domov a prihlási si ho cez internet, sms alebo v kamenných predajniach. Pôvodná filozofia lotérie zostáva. Účtenku si zákazník musí ponechať v prípade možnej výhry. Finančná správa má prihlásený bloček v databáze. Môže ho v prípade kontroly prevádzky vytiahnuť a skontrolovať s údajmi v pokladnici. Myslím, že aj to, že sa TIPOS-u prihlasujú partneri na spoluprácu, je krokom, ako dostať problém podvodov na registračných pokladniciach viac do povedomia ľudí. Pojem bločková lotéria a problematika daňových únikov sa rozšíri tam, kde si to samotní zákazníci najviac uvedomia.

Deklarujú tým obchodníci aj to, že nevydávajú ľuďom falošné účtenky?
Podľa môjho názoru ide z ich strany o plné pristúpenie k férovej podnikateľskej hre.

S ktorými reťazcami komunikujete o zapojení do lotérie?
Aktuálne sme už nielen v komunikácii, ale na strane Tesca už prebieha testovacia fáza na plné pripojenie do systému lotérie. Celý proces zavádzania systému do ich registračných pokladníc bol technicky náročný, pretože ide o skutočne veľkú maloobchodnú sieť. Plné spustenie registrácie v ich predajniach odhadujeme v apríli tohto roka. Potrebujú si nastaviť ich vlastné softvérové a logistické riešenia, tie im nedodávame. Ide to na ich náklady. Podklady na spustenie možnosti registrovať bločky zákazníkov si vyžiadali aj spoločnosti Lidl a Kaufland.

Tí sa kedy chystajú zapojiť?
S nimi zatiaľ o tom len komunikujeme. Dostali od nás technické podmienky, technickú platformu, ktorá je súčasťou návrhu zmluvy. Ako oficiálnych partnerov máme v rámci obchodných reťazcov Coop Jednotu Slovensko, ktorá postupne pripája ďalšie spotrebiteľské družstvá v rámci Slovenska, sieť CBA a zmluvy sú podpísané aj so spoločnosťami Terno a Moja samoška, pri ktorých však k technickému prepojeniu ešte nedošlo.

Spustí podľa vás zapojenie Tesca do lotérie konkurenčný boj medzi obchodníkmi?
Ak máte na mysli konkurenčný boj o zákazníka, tak z tohto pohľadu áno.

Je bločková lotéria až takým lákadlom pre ľudí?
Sme presvedčení, že áno. Tento konkurenčný boj prinesie ľuďom iba výhody. Ak chcú obchodníci prilákať spotrebiteľa do svojej prevádzky, a potom si ho aj udržať, tak nebudú mať inú možnosť. Po spustení registrácie v Tescu sa vytvorí tlak aj na ostatné spoločnosti. Vidíme to aj v iných oblastiach, v ktorých tieto reťazce medzi sebou súťažia. Najväčší hráč na trhu má silu na to, aby konkurenčný tlak vyvolal.

Chcete, aby sa lotéria dostala do všetkých prevádzok obchodných reťazcov na Slovensku?
Ak bude vôľa na strane prevádzkovateľov, sme pripravení byť prítomní s Národnou bločkovou lotériou v každej obchodnej sieti.

Tlačíte na to, aby si reťazce neúčtovali žiadne poplatky? Pri Tescu sa v začiatkoch hovorilo, že zavedie 10-centový poplatok za každé prihlásenie bločku do lotérie.
Z našej pozície im môžeme dať len odporúčanie. Nemôžeme ich k tomu prinútiť. Pripúšťam, že majú finančné náklady so zavádzaním celého systému, ale z dôvodu prilákania zákazníkov si nedovolia zavádzať poplatky.

Aktuálne vyše 95 percent hráčov zvolí do lotérie prihlásenie cez internet, ktoré je bezplatné. Neuvažovali ste, že zrušíte poplatky aj pri prihlásení sa esemeskou či v kamenných predajniach?
Pri kamenných predajniach musím upozorniť, že ich neprevádzkuje samotný TIPOS. My sme sa od začiatku v tvrdých, ale korektných rokovaniach snažili o to, aby cena za registráciu bola čo najnižšia. Ľudia si sami vyhodnotili, čo je pre nich dobré, finančne výhodné. Museli sme však ľuďom ponúknuť všetky dostupné možnosti registrácie.

Pravda je, že lotéria v kamenných predajniach TIPOS-u vďaka poplatkom slušne vynáša. Len za prvý mesiac zarobili 50-tisíc eur na registrácii.
Päťdesiattisíc eur predstavuje na prvé počutie veľkú sumu. Treba si však uvedomiť, že hovoríme rádovo o 2 500 termi­náloch, ktoré sú umiestnené na obchodných miestach. Pri spriemerovaní na jeden terminál to však nie je taká závratná suma. Podotýkam, že ide o manipulačný poplatok, ktorý kryje náklady mandatárov spojené s prevádzkou siete terminálov a náklady na spotrebný materiál používaný v tejto súvislosti. Nemôžeme od prevádzok požadovať, aby tieto služby robili zadarmo.

Budete zatraktívňovať výhry v lotérii?
Prišli sme s Treťou šancou, vďaka ktorej môže v lotérii vyhrať viac ľudí. Netajím sa tým, že mojou veľkou ambíciou bolo dostať lotériu na televízne obrazovky. Lotérii to pomáha aj tým spôsobom, že výhercovia v televíznej relácii sú autentickí, čo sa nám často nedarí preukazovať do takej miery pri výhercoch v Prvej a Druhej šanci.

A čo zvýšenie výhier v rámci Prvej a Druhej šance? Zostane to pri 10-tisícovej maximálnej hranici výhry?
Tak, ako je to teraz nastavené, je to dostatočne atraktívne a motivujúce, čoho dôkazom je aj neutíchajúci záujem o účasť v lotérii.

Je pre vás bločková lotéria zisková?
Bločková lotéria pre nás od začiatku nie je profitabilnou záležitosťou. Nebola vyvíjaná a nie je ani prevádzkovaná tak, aby bola zisková. Vynaložili sme však minimálne náklady na samotné spustenie lotérie.

Čo sú vo vašom ponímaní minimálne náklady?
Na technické a softvérové riešenia sme minuli dokopy do 200-tisíc eur. Do toho sa zarátavajú aj softvérové zmeny, ktorými prešli všetky zberné miesta TIPOS-u.

Štát stále neprišiel s konkrétnymi číslami, ako je bločková lotéria úspešná a koľko peňazí vďaka odhaľovaniu podvodov priniesla do štátneho rozpočtu.
Z mojej pozície mi neprináleží hodnotiť, aký prínos to má pre štátny rozpočet.

Zhodnoťte to z pohľadu prevádzkovateľa lotérie. Je to podľa vás dlhodobý projekt?
Je pravda, že mnoho odborníkov či ekonómov sa v začiatkoch vyjadrovalo, že lotéria nemá šancu na úspech. Keď ste sa ma pred pol rokom pýtali, či si myslím, že to bude úspešné, nevedel som odpoveď. Veril som jej, ale moje odhady neboli podložené žiadnymi číslami. Teraz tie čísla mám. Do dnešného dňa ľudia registrovali viac ako 60 miliónov bločkov.

Vtedy ste však vraveli, že po pár mesiacoch zanalyzujete prínos lotérie.
Ako som už povedal, záujem ľudí o lotériu ani po niekoľkých mesiacov od jej spustenia neklesá. Drží si štandardné číslo prihlásených bločkov. Keby ste sa ma pred pol rokom opýtali, či verím v číslo 60 miliónov, tak aj napriek môjmu veľkému životnému optimizmu, by som si to netrúfol povedať. Aktuálne dosahujeme v priemere 10 miliónov prihlásených bločkov za mesiac.

Pred pol rokom som sa vás takisto pýtala, či si myslíte, že bolo správnou voľbou vybrať Evu Mázikovú ako tvár mediálnej kampane.
Bol som o to presvedčený.

Ste aj teraz?
Úspech a neutíchajúci záujem o Národnú bločkovú lotériu potvrdil správnosť voľby.

Uvažujete o nasadení ďalších umelcov do reklamnej a mediálnej kampane?
V tomto štádiu zatiaľ nie. Uvidíme v budúcnosti.

Čo skutočne stojí za úspechom lotérie? To, že Slováci majú radi podobné hry?
Ukázalo sa, že Slováci sú radi, ak môžu byť zapojení priamo do centra diania. Keď sa môžu stať kontrolórmi, a môžu poukázať na podvod. Cez bločkovú lotériu môžu o veciach rozhodovať. Napríklad rozhodnúť o osude obchodníka, ktorý podvodne podniká. Nebudú sa nečinne prizerať, ako neodvádza dane, keď oni, ako bežní ľudia, ktorí nemajú toľko možností obchádzať zákony, tak robiť musia. Snažíme sa cez edukatívnu stránku kampane poukázať na tento problém. Dane sa odvádzať musia, či už ide o bežných zamestnancov, alebo o obchodníkov. Nemožno robiť výnimky. Z tohto dôvodu aj mňa osobne teší, že meníme lotériou povedomie ľudí v tomto ohľade.

Nedávno ste povedali, že chcete docieliť, aby sa stala lotéria štandardnou hrou TIPOS-u. Myslíte si, že sa niekedy zbaví politickej nálepky?
Po prvých dňoch a týždňoch bločková lotéria našla aj naprieč politickým spektrom podporu. Nie je to teda záležitosťou len jednej politickej strany. Niekto to spustil musel. Je dôležité povedať, že si lotéria našla priaznivcov v širokej mase ľudí.

Posielajú vám ľudia aj podnety na nevydávanie bločkov, resp. na vydané falošné účtenky?
Krátko po spustení sme ich dostávali mnoho. Teraz už ľudia posielajú tieto podnety priamo na Finančnú správu, ktorá to následne rieši. Upozorňovali sme verejnosť, kam smerovať podnet, keď vám v obchode nevydajú bloček alebo zistíte, že je nepravý. V každom prípade, všetky podnety od ľudí, ktoré k nám prídu, postupujeme na Finančnú správu. Stáva sa to však už len sporadicky.

Vy si odkladáte bločky z nákupov?
Áno.

Aj ste prihlásili bloček do lotérie?
(Ticho) Áno. Vyskúšal som všetky prihlasovacie kanály.

Čo by ste urobili v prípade, že vyhráte? Nechali by ste si výhru?
(Smiech) Určite by som prípadnú výhru niekde transparentne poukázal, a bolo by jedno, o akú výšku výhry by išlo.

Ladislav Kriška (46)

je predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom štátnej lotériovej spoločnosti TIPOS. Od roku 1994 až 2010 pôsobil vo viacerých súkromných obchodných spoločnostiach. Vyštudoval Filozofickú fakultu Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #bloček #Tipos #Národná bločková lotéria #Ladislav Kriška