Niektorí stavbári nastúpia do práce, až keď Váhostav zaplatí

Niekoľko desiatok slovenských stavbárov nenastúpilo v uplynulých dňoch do práce na rozostavanom úseku diaľnice na severe Slovenska.

06.03.2014 11:44
debata

Svoj krok zdôvodnili tým, že nedostali zaplatené za skôr vykonané práce. Stavebná firma Váhostav-SK, ktorá zákazku na budovanie diaľnice získala, tvrdí, že dlhy začala splácať a že terajšia situácia nespôsobí posun v dokončenie projektu. Stavebný sektor na Slovensku už niekoľko rokov zápasí s krízou.

Váhostav-SK priznal problémy s financovaním stavby diaľnice v okolí Martina, ktorá je pre spoločnosť vraj stratová. „Dostali som časť platieb za výkony v decembri a z nich sme začali platiť záväzky voči firmám i živnostníkom, ako aj za materiál. Veríme, že po týchto čiastočných platbách sa pracovníci na stavbu vrátia,“ povedal hovorca jednej z najväčších stavebných firiem na Slovensku Tomáš Halán. Hodnotu nepreplatených faktúr neuviedol.

Budúca diaľnica pri Martine odľahčí dopravu na terajšej preťaženej ceste a zrýchli jazdu zo Žiliny do Vysokých Tatier. Na budovaní spomínaného úseku novej štvorprúdovej vozovky pracuje vyše 300 ľudí, do práce pre neuhradené faktúry nenastúpilo približne 60 z nich. Halán povedal, že nejde o zamestnanca Váhostav-SK, ale o stavbárov, ktorí pre firmu vykonávajú niektoré práce.

„Kým nebudú peniaze na účte, (do práce) nenastúpim,“ citoval portál pluska.sk jedného z nespokojných stavbárov. Robotníci vraj tiež nemajú dostatok materiálu, ani peniaze na pohonné hmoty.

Váhostav-SK tvrdí, že napriek terajším problémom dokončí stavbu včas. „Práce postupujú v súlade s harmonogramom, termín dokončenia stavby do konca tohto roka platí,“ poznamenal Halán. Spoločnosť už začala na stavbu presúvať svojich zamestnancov, v prípade potreby je pripravená najať aj ďalšie firmy.

Zákazku na vybudovanie 16,4 km diaľnice v okolí Martina vyhral Váhostav-SK v roku 2011, keď ponúkol najnižšiu cenu – necelých 138 miliónov eur . Štát pôvodne predpokladal, že za výstavbu tohto úseku zaplatí viac ako dvojnásobok. Nedostatok zákaziek v uplynulých rokoch však vyvolal medzi stavebnými firmami na Slovensku cenovú vojnu. Práve nízka cena je podľa spoločnosti Váhostav-SK za terajšími komplikáciami s financovaním výstavby diaľnice na severe krajiny.

Váhostav-SK nie je jedinou stavebnou firmou na Slovensku, ktorá čelí problémom pre útlm stavebníctva. Do ťažkostí sa vraj dostala aj jednotka na trhu Doprastav, ktorá však poprela informácie, že by požiadala o súdnu ochranu pred veriteľmi.

Podľa prieskumu českej analytickej spoločnosti CEEC Research čaká slovenské stavebníctvo v tomto roku prvýkrát po piatich rokoch prepadu oživenie. Odvetviu by mali pomôcť štátne zákazky v oblasti dopravnej infraštruktúry.

debata chyba
Viac na túto tému: #stavebníctvo #Váhostav