Štát má recept na preťažené kamióny

Štát sa púšťa do boja s preťaženými kamiónmi a bude ich vážiť automatickými váhami zabudovanými v cestách. Zároveň chce týmto krokom zefektívniť boj proti daňovým únikom.

29.01.2014 12:00
kamióny, diaľnica, D1 Foto: ,
Ilustračné foto
debata (3)

Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka už pracuje na systéme dynamického váženia. Ešte počas tohto roku by sa mal prepojiť mýtny systém s automatickými váhami zabudovanými v cestách, čo zefektívni kontrolu mýtnych pravidiel, ale aj boj proti daňovým podvodníkom.

"Prieskumy hovoria, že každý mesiac jazdí po slovenských cestách až 3-tisíc nákladných áut, ktoré sú preťažené, a tak poškodzujú slovenské cesty. Preto sa zaoberáme myšlienkou, ako vybudovať efektívny systém kontroly, ktorý by kamióny automaticky vážil, kontroloval a v prípade potreby aj vynucoval dodržiavanie pravidiel,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

Riešením je podľa neho systém dynamických váh zabudovaných vo vozovke, ktoré môžu na kľúčových miestach automaticky kontrolovať hmotnosť vozidiel a porovnávať ju s údajmi z mýtneho systému. "Aby to bolo možné urobiť, je nutné vybudovať systém dynamických váh spojených s kamerou a zabezpečiť jeho prepojenie s mýtnym systémom. Potom bude možné, aby tento systém nákladné automobily automaticky odvážil a vyhodnotil ich hmotnosť v porovnaní s údajmi v mýtnom systéme,“ vysvetľuje Stromček. V súčasnosti je na cestách osadených 48 dynamických váh a rezort dopravy plánuje ich počet rozšíriť.

Tieto údaje by mali výrazne pomôcť aj finančnej správe v boji proti daňovým únikom. "Systém online preverovania jednotlivých prepráv výrazne skráti čas, za ktorý budeme schopní vyhodnotiť, či ide o podvod, alebo nie,“ vysvetľuje generálny riaditeľ sekcie daňovej a colnej Daniel Čech. Veľkú časť daňových podvodov totiž tvoria fiktívne vývozy a dovozy. Podľa Čecha finančná správa aktuálne preveruje cezhraničné obchody, pri ktorých hodnota DPH presahuje 350 miliónov eur. Dynamické váženie pomôže výrazne zefektívniť aj priebeh kontrol.

Od nového roka sa navyše dopravcovia musia riadiť zmenami v mýte a štát sa tentoraz postavil ešte výraznejšie na stranu obcí a miest. Rozšírila sa nielen sieť spoplatnených úsekov – o 225 kilometrov ciest 1. triedy a 986 kilometrov prejazdov cez intravilány obcí, zmenili sa aj sadzby mýta a kamióny dostali plošnú stopku na cesty 3. triedy. Podľa rezortu dopravy totiž kamióny musia jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách a ďalej po cestách, ktoré sú na to konštrukčne uspôsobené. Zmeny prišli po protestoch samospráv, ktoré upozorňovali na poškodené múry domov či dennodenné problematické prechádzanie cez cestu.

„Najkľúčovejšou zmenou bol plošný monitoring ciest 2. a 3. triedy. Najskôr bol totiž návrh samospráv dať plošný zákaz vstupu kamiónov na tieto cesty, ale dospeli sme ku kompromisu a zákaz vstupu platí len na cesty 3. triedy. Cesty 2. triedy zatiaľ monitorujeme, aby sme zistili, kde sú aké intenzity dopravy,“ tvrdí Stromček a dodáva, že zatiaľ sa na cestách 2. triedy mýto neplatí. Po polročnom monitoringu však môže prísť zmena a mýto sa môže viac rozšíriť do regiónov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #DPH #kamióny