Obyčajné telefóny prestávajú ľudia kupovať

Klasické telefóny bez operačného systému odchádzajú do histórie. V čoraz väčšej miere ich totiž vytláčajú mobily, ktoré majú operačný systém a možno ich doplniť o rôzne aplikácie.

22.01.2014 07:00
debata (18)

Ľudia vďaka nim môžu napríklad surfovať po internete, ale aj posielať zadarmo krátke správy či telefonovať. Podľa predpovede spoločnosti Deloitteu čaro smartfónov už objavujú aj starší ľudia. „Starší ľudia s vekom nad 55 rokov doteraz smartfóny kupovali relatívne málo. V tomto roku však očakávame, že práve medzi takýmito používateľmi bude predajnosť týchto zariadení stúpať najviac,“ predpovedá analytik Deloitte Peter Horovčák.

Rast popularity smartfónov dokazuje aj počet bezplatne odoslaných správ. Kým totiž vlani ľudia na celej Zemi odoslali päťdesiat miliárd správ cez internet, klasických SMS poslali 21 miliárd. Zisky mobilných operátorov na posielaní SMS už majú podľa Horovčáka svoj vrchol za sebou, ľudia totiž čoraz viac uprednostňujú práve komunikáciu po internete. „Na druhej strane však esemesky asi nikdy úplne nevymiznú, pretože nie každý má nainštalovaný špeciálny program, ktorý internetovú komunikáciu používa,“ podotýka analytik.

V aktuálnom roku má rásť aj počet rôznych doplnkových zariadení. Patria medzi ne napríklad špeciálne hodinky, ktoré možno využiť na telefonovanie či esemeskovanie. Práve ich relatívne vysoká cena, v prepočte okolo 150 eur, však zatiaľ masívny záujem brzdí, a tak by si v aktuálnom roku malo takéto zariadenie na celom svete kúpiť „len“ asi dva milióny ľudí. Dvojnásobný počet používateľov si podľa analytikov kúpi náramky, ktoré monitorujú napríklad tep ľudí a zaznamenávajú vzdialenosť, ktorú prešli pri behu.

„Okrem športovcov si ich kupujú väčšinou ľudia, ktorí chcú cvičiť a myslia si, že toto predsavzatie začnú napĺňať práve vďaka náramku,“ myslí si analytik Rado Benčík. Priemerná cena v prepočte okolo stodvadsať eur je zatiaľ vysoká, prognózy však hovoria že s rastom popularity bude cena klesať.

Naopak, popularita inteligentných televízorov, ktoré možno pripojiť na internet a využívať ich napríklad aj na surfovanie po webe, však podľa Deloitteu už nerastie tak ako v minulosti. Vlani sa síce v porovnaní s rokom 2007 predal dvojnásobok takýchto zariadení, napriek tomu však Benčík očakáva zmenšenie rastu a stabilizáciu predajnosti.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #mobil #smartfón