Nemecký autoklub ADAC čelí škandálu

Dôveryhodnosťou najväčšieho a najuznávanejšieho nemeckého autoklubu ADAC vážne otriaslo odhalenie manipulácie s výsledkami každoročnej ankety o najobľúbenejšie auto Nemcov.

21.01.2014 13:30
Šéf ADAC-u Karl Obermair Foto: ,
Šéf ADAC-u Karl Obermair
debata (4)

Autoklub priznal, že šéf komunikácie firmy Michael Ramstetter v minulých rokoch svojvoľne zvyšoval počty odovzdaných hlasov. Pre tento škandál sa ozvali hlasy požadujúce preskúmanie výsledkov nielen tejto súťaže, ale aj testov pre motoristov, ktoré ADAC vykonáva. Bavorskí politici preto spochybnili aj jeho argumenty v spore o chystanom mýte na nemeckých diaľniciach pre zahraničné osobné autá.

Autoklub, ktorý je s 19 miliónmi členov najväčším združením svojho druhu v Európe, pôvodne priznal „prikrášľovanie“ výsledkov ankety Žltý anjel len za rok 2013. Išlo pritom vraj len o zvyšovanie množstvo došlých hlasov, nie o ovplyvňovanie poradia. Zodpovednosť za to podľa ADAC prevzal výhradne Ramstetter, ktorý tak údajne chcel cenu urobiť ešte prestížnejšou. Ramstetter okamžite rezignoval na všetky funkcie v spoločnosti. Okrem riadenia firemnej komunikácie bol od roku 1998 aj šéfredaktorom klubového časopisu Motorwelt.

Vedúci predstaviteľ ADAC Karl Obermair však denníku Süddeutsche Zeitung potvrdil, že k ovplyvňovaniu výsledkov súťaže dochádzalo už dlhšie. „Ramstetter pripustil, že zverejňované čísla voľby najobľúbenejšieho auta Nemcov si aj v iných rokoch vymýšľal,“ uviedol Obermair. Podľa zistení Süddeutsche Zeitung v minuloročnej ankete hlasovalo 76-tisíc ľudí, usporiadatelia však oznámili 290-tisíc účastníkov. Výsledky cien v minulých ročníkoch chce teraz autoklub preveriť.

Dopravný expert Ferdinand Dudenhöfferom vyzval na radikálnu reštrukturalizáciu ADAC, ktorý pomáha vodičom na cestách pri nehodách, testuje dopravné prostriedky, vybavenie pre nich, kvalitu odpočívadiel a tunelov a prevádzkuje aj vlastnú cestovnú kanceláriu.

Autoklub preveruje prokuratúra

Škandál v autoklube ADAC môže mať pre tento symbol automobilizmu v Nemecku aj právne dôsledky. Prokuratúra v Mníchove totiž začala preverovať, či nie je možné začať proti ADAC-u vyšetrovanie. Podľa vrchného štátneho zástupcu Thomasa Steinkrausa-Kocha by mohlo byť prešetrované podozrenie z korupcie alebo z prijímania výhod. Podvod ako skutkovú podstatu ale vylúčil.

Od autoklubu sa začínajú odkláňať aj popredné nemecké automobilky ako Volkswagen či BMW. Spoločnosť Volkswagen, ktorej Golf vyhral poslednú anketu ADAC, chce prestať používať odkaz na cenu Žltého anjela vo svojich reklamách. Podľa denníka Süddeutsche Zeitung dokonca zvažuje, že ocenenie vráti. O svojom ďalšom postupe chce táto automobilka rozhodnúť podľa toho, ako jej ADAC aféru vysvetlí.

Združenie prevádzkovateľov Autohof (VEDA) zase spochybnilo výsledky testov kvality odpočívadiel mimo nemeckých diaľnic, ktoré autoklub vykonával. Šéf združenia Alexander Ruscheinsky najväčší autoklub v Európe skritizoval, že pri ich posudzovaní nebol neutrálny, čím ich poškodil. Podľa VEDA má ADAC obchodné vzťahy s organizáciou zastrešujúcou odpočívadlá priamo pri diaľniciach a pri testoch im vraj dával lepšie hodnotenie ako tým, ktoré sú mimo hlavných ťahov.

ADAC už v pondelok odmietol, že by sa manipulácie s výsledkami týkali aj posudkov na autá, detské autosedačky, pneumatiky, odpočívadlá alebo iné testy kvality, ktoré autoklub dlhodobo vykonáva.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #autoklub