August 2013: V Bratislave sa vyrába budúcnosť Volkswagenu

Volkswagen, druhý najväčší automobilový koncern na svete, v auguste odštartoval prvú sériovú výrobu elektromobilov práve v Bratislave.

30.12.2013 06:46
lanovka, volkswagen, touareg, bratislava Foto: ,
Podľa plánov koncernu Volkswagen k masovejšej výrobe vozidla e.up! príde a pri poklese ceny 20-tisíc eur za jedno vozidlo.
debata

Závod nachádzajúci sa v hlavnom meste Slovenska tak uspel v celosvetovej konkurencii 102 závodov VW a predbehol aj závody nachádzajúce sa priamo v Nemecku. Pri cene viac ako 26,9-tisíca eur je elektrický Volkswagen e–up! určený hlavne ekologicky orientovaným zákazníkom z Nemecka a Nórska.

„V koncerne bola veľmi dlhá diskusia o tom, ktoré auto bude prvým sériovo vyrábaným elektrickým vozidlom a nakoniec sme sa rozhodli pre e–up! Stalo sa tak preto, že ide o typický mestský automobil vhodný na jazdu po sídliskách a na parkovanie na malých plochách,“ povedal pre denník Pravda Rudolf Krebs, riaditeľ koncernu Volkswagen pre elektrickú trakciu. O umiestnení výroby práve v krajine pod Tatrami rozhodla podľa neho vysoká kvalifikovanosť slovenských zamestnancov v praxi overená výrobou hybridných vozidiel. „V Bratislave sa e–up! začal vyrábať, lebo už má skúsenosti s výrobou hybridného Touaregu i benzínového Volkswagenu up! To, že sa elektrický up! vyrába spoločne na jednej linke s up!–om so spaľovacím motorom, nám umožnilo flexibilne reagovať na zvýšený dopyt,“ pokračoval Krebs.

„Volkswagen do roku 2018 predpokladá podiel predaja elektrických vozidiel na úrovni troch percent zo všetkých vyrobených automobilov. Vyjadrené číslami ide asi o tristotisíc elektromobilov ročne, do čoho sú započítané aj hybridy,“ priblížil Krebs. Podľa plánov koncernu k masovejšej výrobe vozidla e–up! príde až pri poklese ceny na 20-tisíc eur za jedno vozidlo.

Podobne dieselové automobily boli v úvode výrazne drahšie ako vozidlá s benzínovým motorom. Dnes vďaka nižším cenám nafty vyjde celková prevádzka dieselových automobilov lacnejšie.

Dnes prejde e-up! na jedno nabitie 160 kilometrov pri batérii vážiacej 230 kilogramov. Keďže vozidlo má slúžiť na jazdy v menších mestách, cieľom inžinierov nie je zavádzaním najmodernejších technológií predĺžiť dojazd vozidla o 70 až 100 percent, ale výrazne znížiť hmotnosť batérie.

Menšia batéria totiž znamená výrazne nižšiu cenu elektromobilu. V budúcnosti tak bude možné na jedno nabitie prejsť 230 kilometrov s tým, že výdrž batérie bude približne na 80 percentách aj po desiatich rokoch jazdenia. Na porovnanie: dnes je životnosť batérie e-up! osem rokov. „Treba tiež dodať, že s výrobou elektrických vozidiel na Slovensko prišlo najmodernejšie know-how a technológie automobilového priemyslu,“ pokračoval hovorca bratislavského závodu Volkswagen Vladimír Machalík. Na výrobu čisto elektrického mestského vozidla bolo potrebné vykonať množstvo technologických úprav v karosárni, výrobe agregátov či montáži. „Zároveň sme na jeho produkciu museli vyškoliť viac ako 3-tisíc zamestnancov,“ dodal Machalík.

Produkcia pôjde najmä za hranice. „Problém vidím v tom, že rodiny majú väčšinou jeden automobil a elektromobily majú predsa len kratší dojazd. V strednej Európe tak potenciál predaja vidíme hlavne vo väčších mestách,“ skonštatoval Krebs. Momentálne sa e-up! vyrába pre nemecký a nórsky trh s tým, že postupne sa budú pridávať aj ďalšie západné trhy. Elektromobily sa ľuďom vyplatia hlavne v mestách bojujúcich proti znečisťovaniu ovzdušia. „Napríklad nórske Oslo pýta pomerne veľké poplatky od vodičov za vstup do mesta a parkovanie. Tieto poplatky miestna radnica nevyžaduje od ľudí jazdiacich elektromobilom,“ uviedol Krebs. V Nórsku sú tiež miesta, kde sa dá auto s elektrickým motorom zadarmo nabiť. Takže v úvode predaja budú vo vyspelých krajinách cenu automobilu smerom dole tlačiť rôzne formy štátnej podpory. V krajinách ako Čína, India či Brazília je stále veľkou otázkou podpora infraštruktúry pre elektromobily, bez nej totiž predaj nebude fungovať.

Výroba elektrických vozidiel nie je prvým historickým úspechom bratislavského závodu Volkswagen. „S výrobou hybridného Touarega sme začali v apríli 2009 a museli sme na ňu preškoliť viac ako tisíc zamestnancov. Aj tu sme boli prvý závod koncernu, ktorý začal sériovo vyrábať hybridné vozidlo,“ uzavrel Machalík. Volkswagen Slovakia pôsobí na Slovensku už viac ako 21 rokov a momentálne zamestnáva viac ako 9 400 ľudí. V Bratislave sa pod jednou strechou vyrábajú automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, SEAT Mii, ŠKODA Citigo, karosérie Porsche Cayenne. Menší závod v Martine je zameraný na produkciu komponentov pre podvozky a prevodovky. V Košiciach pripravuje vozidlá na export do Ruska.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Volkswagen #Volkswagen e-up! #ročenka 2013