Čína zrejme získa vplyv na trnavskú automobilku

Čínska automobilka Dongfeng Motor Group v rámci novovytvorenej aliancie môže podporiť tromi až štyrmi miliardami eur francúzsky automobilový koncern PSA Peugeot Citroën.

12.12.2013 20:00 , aktualizované: 13.12.2013 08:00
PSA Peugeot Citroën, automobilka, Trnava Foto: ,
Spojenie čínskej a francúzskej automobilky vraj smeruje k výrobe malých vozidiel pre Juhovýchodnú Áziu. Môže to teda pomôcť trnavskému závodu PSA Peugeot Citroën.
debata (9)

Podľa informácií denníka Financial Times plánujú automobilky spoločnú výrobu malých automobilov pre trhy v Juhovýchodnej Ázii. Na výrobu malých automobilov sa v rámci koncernu špecializuje práve trnavský závod PSA Peugeot Citroën.

„Je priskoro hovoriť o konkrétnom dopade na jeden zo závodov PSA,“ povedal hovorca trnavského závodu PSA Peugeot Citroën Peter Švec. Na základe skúseností z minulosti by odborníci zo Slovenska mohli pomôcť pri rozbiehaní výroby v Juhovýchodnej Ázii. „Podobne takto využil slovenských odborníkov nemecký koncern Volkswagen pri spúšťaní produkcie v Rusku,“ podotkol prezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček. V Trnave sa aktuálne vyrába nový Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso.

Ďalšie posilňovanie čínskeho vplyvu dokazuje aj spustenie predaja čínskych automobilov Qoros na Slovensku. „Určite je len otázkou času, kedy čínski subdodávatelia začnú vyrábať priamo na Slovensku. Registrujeme ich záujem, dnes sa napríklad z Číny dováža časť lisovacích nástrojov a táto výroba by sa v budúcnosti mohla presunúť priamo do Európy,“ pokračoval Holeček.

Ten očakáva, že Číňania raz budú podobne ako Kórejčania hľadať miesto na otvorenie prvého európskeho závodu. „Bolo by fajn, keby sa nám tu podarilo presadiť, podobne ako pri umiestňovaní výroby kórejských automobilov značky Kia,“ dodal Holeček.

Výroba malých automobilov pre ázijský trh priamo na Slovensku je málo pravdepodobná. Do Číny sa pre vysoké clá totiž oplatí vyvážať len veľké automobily SUV, pri ktorých sa zákazníci nerozhodujú na základe ceny, ale kvality. „Pre čínskych zákazníkov vyrábame Volkswagen Touareg a Audi Q7,“ potvrdil hovorca bratislavského Volkswagenu Vladimír Machalík. Z výrobných liniek v Bratislave tak do „ríše stredu“ v minulom roku putovalo takmer 40-tisíc automobilov. „Vlani tam smerovalo 9,5 percenta vyrobených vozidiel. Čína tak bola druhým najväčším trhom po Nemecku s 40,2-percentným podielom,“ pokračoval Machalík.

Ďalšie dve automobilky svoju výrobu orientujú hlavne na európsky trh. „Spoločnosť Kia Motors Corporation je v Číne zastúpená dvomi výrobnými závodmi, ktoré uspokojujú potreby domáceho trhu. Tamojším zákazníkom ponúkajú modely, ktoré sú vyrobené na základe ich špecifických požiadaviek,“ uviedol hovorca žilinského závodu Kia Jozef Bačé. „Koncern PSA Peugeot Citroën má priamo v Číne tri závody a momentálne sa buduje štvrtý. Priamo do Číny teda nevyvážame a na ázijské trhy putuje len pár kusov automobilov,“ dodal Švec.

V Trnave sa má do roku 2016 skončiť výroba modelu C3 Picasso a zatiaľ nie je jasné, aký model ho nahradí. Špekuluje sa, že automobilka na Slovensku by sa mohla stať jediným výrobcom vozidla Peugeot 2008, alebo by sa v Trnave začal vyrábať malý Opel. „Zatiaľ nemôžeme zverejniť informáciu o tom, aký nový automobil budeme vyrábať,“ uzavrel Švec a potvrdil, že automobilka vyrobí v tomto roku najviac vozidiel vo svojej histórií, teda viac ako 230-tisíc.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #Čína #Peugeot Citroën #Dongfeng Motor Group