Zavŕšili tak takmer ročné rokovania. Informovali o tom obe strany v pondelok. Spolupráca by mala priniesť zvýšenie ponuky domácich výrobkov na pultoch predajní.
„Naša iniciatíva je v tom, aby sme spolu predávali viac slovenských výrobkov. Nie je nám jedno, čo a koľko predávame,“ konštatoval prezident ZOCR SR Pavol Konštiak.
Podľa zástupcov z obidvoch sfér je iniciatíva reakciou na dlhodobo sa zhoršujúcu situáciu v agropotravinárskom sektore, ktorá spôsobila zánik pracovných miest a domácich výrobcov. Spoločný postup potravinárov s obchodníkmi má za cieľ podporiť slovenskú ekonomiku. V iniciatíve deklarujú vyvinúť maximálne úsilie na zvyšovanie ponuky potravín vyrobených na Slovensku. Členovia zväzu aj komory zdôraznili nevyhnutnosť spolupráce výkonnej a zákonodárnej moci pri nastavovaní podnikateľského prostredia.
Potravinárska komora Slovenska je záujmovým združením právnických osôb, ktoré založili potravinárske firmy pôsobiace na Slovensku. Jej cieľom je podpora a ochrana podnikania svojich členov. Zväz obchodu a cestovného ruchu SR je stavovskou organizáciou, ktorá vznikla v roku 1994 najprv pod názvom Asociácia veľkoobchodných a distribučných spoločností. V roku 1999 sa pretransformovala na Zväz obchodu SR a v roku 2004 na Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR. Organizácia zastupuje záujmy subjektov cestovného ruchu na úrovni štátnej správy a samosprávy.
SPKK: Spolupráca by nemala zostať len na papieri
Návrat slovenských potravín do obchodov považuje Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) za jednu zo svojich kľúčových úloh. „Jedným z kľúčových problémov, na ktorý poukazujeme už dlho, je nízke zastúpenie domácich potravín v ponuke obchodných sietí na Slovensku,“ konštatoval podpredseda SPPK pre potravinárstvo a obchod Dušan Janíček. Reagoval tak na iniciatívu, ktorú v pondelok podpísali zástupcovia Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR a Potravinárskej komory Slovenska (PKS).
Podľa neho sa slovenské potravinárstvo ocitlo v dôsledku viacerých vplyvov, vrátane správania sa obchodných reťazcov k domácim dodávateľom, v mimoriadne zložitej situácii. „S klesajúcim rozmerom domácej agrárnej produkcie sa postupne znižovala aj domáca výroba potravín, ktorá sa v ostatných rokoch stabilizovala zhruba na 3,1 miliardy eur,“ upresnil Janíček s tým, že pred desiatimi rokmi predstavovala viac ako 4 miliardy eur.
„Obchodné systémy už dlho verejne deklarujú, že majú záujem predávať domáce potraviny, ale v praxi väčšiu ústretovosť voči domácim dodávateľom zatiaľ príliš neprejavujú,“ poznamenal Janíček. Zdôraznil tiež, že v obchodných vzťahoch sa naďalej prejavuje ich výrazná dominancia, keďže ovládajú zhruba 80 % slovenského potravinového trhu.
Podľa SPPK je spolupráca s obchodom mimoriadne dôležitá, ale nemôže zostávať len vo všeobecnej rovine, ako je to zatiaľ aj v spomínanej iniciatíve ZOCR SR a PKS. "Dlhodobo presadzujeme uplatňovanie systematickej práce so spotrebiteľom, pretože si uvedomujeme, že naše domáce potraviny môže zachrániť predovšetkým slovenský zákazník“, uzavrel Janíček.