Železnice sa od štátu peňazí zrejme nedočkajú

Ministerstvo dopravy pravdepodobne neuhradí Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) ani do konca tohto roka 16,2 mil. eur za objednané ale nezaplatené výkony v roku 2011. Dôvodom je nedostatok finančných prostriedkov na splatenie záväzku štátu.

06.12.2013 14:18
(typo - nepouzivat v orise) Peniaze, mince, euro
Ilustračné foto
debata (3)

„Termín úhrady závisí od disponibilných možností štátneho rozpočtu,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Rezort má podľa zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme zaplatiť oprávnené náklady štátneho osobného vlakového prepravcu do konca druhého roku po ukončení príslušného zmluvného roku, teda za rok 2011 do konca tohto roka. Dlh štátu voči ZSSK za roky 2011 a 2012 dosahuje spolu 45,47 mil. eur, z toho 29,3 mil. eur za minulý rok.

„Čo sa týka uvedených neuhradených záväzkov z predchádzajúcich rokov 2011 a 2012, tak opätovne musíme uviesť, že toto je záležitosť disponibilných možností štátneho rozpočtu. V tejto chvíli nemáme zdroje na splnenie si týchto záväzkov,“ dodal Kóňa. Rezort tvrdí, že problémy v minulosti väčšinou nevznikali tým, že by si objednal viac výkonov, ako je schopný zaplatiť. „V priebehu roka sa však môže zmeniť cena niektorých vstupov, ktoré sú z pohľadu ZSSK oprávnené náklady a ministerstvo dopravy je povinné ich v rámci zmluvy zaplatiť,“ zdôvodnil Kóňa. Medzi viaceré faktory, ktoré na to vplývajú, patrí napríklad rast cien elektrickej energie alebo nafty.

Dlh štátu za rok 2011 považuje Železničná spoločnosť Slovensko za svoju oprávnenú pohľadávku voči štátu. Bola zaúčtovaná do výsledku príslušného roka, pričom mala byť zaplatená 28. februára 2013. „Štát vlastne nezaplatil načas, na čo sme ako obozretný podnikateľ vytvorili opravnú položku vo výške 50 %, lebo nevieme, kedy zaplatí. Do konca roku nezaplatí, to už vieme určite, a pre istotu sme neplánovali ani v roku 2014, že zaplatí 16,2 mil. eur,“ povedal pre agentúru SITA ekonomický riaditeľ a podpredseda predstavenstva ZSSK Ľubomír Húska.

Štát si objednal v novom ročnom grafikone posilnenie osobnej vlakovej dopravy o takmer 535 tis. vlakových kilometrov. Zatiaľ bez finančného krytia a ani nekonkretizoval, aké náklady navyše si to vyžiada. „Štát zvýšil požiadavku, ale nemieni ju zaplatiť. O to vlastne bude vyššia naša strata, tú nám zaplatí o dva roky neskôr,“ uviedol Húska. Podľa neho by si mal štát objednávať taký objem výkonov, hoci aj menší, za aký môže zaplatiť. „Najlepšie by bolo, keby bol súlad objednávky kilometrov s platbou,“ dodal.

Jednou z možností je obmedziť vlakové spoje na niektorých tratiach, o čom ministerstvo zatiaľ neuvažuje. Hlavné je však dosiahnuť väčší súlad medzi vlakmi a autobusmi. „To je dosť ťažké, lebo máme súkromných autobusových prepravcov, na nich štát nemá taký silný vplyv ako na nás. Ministerstvo dopravy sa snaží, aby sa ten súzvuk našiel. Čiže nebuďme konkurentmi, ale partnermi,“ zdôraznil

3 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #Železničná spoločnosť Slovensko