Na najbližšie dva roky mu Tipos zaplatí 5 miliónov eur s DPH. Kým počas Radičovej vlády na novej reklamnej zmluve prišiel o kreslo šéf spoločnosti, teraz Tipos tvrdí, že v porovnaní s minulosťou usporí na tvorbe reklamy asi 300-tisíc eur. Overiť sa to však nedá, keďže podstatné informácie o obsahu zmluvy spoločnosť nezverejnila.
„Zverejnenie príloh je obmedzené v súlade s podmienkami povinného zverejňovania zmlúv podľa zákona o slobode informácií z dôvodu obchodného tajomstva, na ktorom sa v zmluve dohodli obe zmluvné strany,“ obhajuje postoj spoločnosti hovorca Tiposu Rastislav Čépe. Tipos má výsadné postavenie, pokiaľ ide o číselné lotérie. Slovenské predpisy zaručujú, že v tejto oblasti nemôže nikto iný podnikať. Konkurentov nemôže mať ani v bločkovej lotérii.
Podľa Ladislava Zdúta, šéfa agentúry JandL, ktorá verejný tender vyhrala, je objem peňazí primeraný. „Mali by sme tvoriť kreatívny obsah. Takisto pre nich budeme organizovať rôzne podujatia, komunikovať s médiami i verejnosťou a poskytovať služby v oblasti prieskumov verejnej mienky. Tiposu budeme radiť aj v oblasti marketingovej komunikácie,“ zdôvodňuje Zdút a dodáva, že pre firmu budú tvoriť šesť až osem kampaní za rok. „Základný tím, ktorý bude úplne vyhradený, bude pozostávať zo štyroch alebo piatich ľudí, ktorí nebudú robiť nič iné. K nim sa pridá ďalších 15 až dvadsať ľudí s vyťaženosťou od desať do osemdesiat percent,“ vyčísľuje Zdút.
Agentúra v minulosti vytvorila viacero úspešných reklamných koncepcií, za ktoré získala desiatky ocenení. V súčasnosti beží napríklad jej kampaň vytvorená pre spoločnosť Coop Jednota s bačom a honelníkom.
V súťaži sa podľa Tiposu zúčastnilo celkovo šesť firiem. Nekonkurovali si cenou, ale kvalitou a nápadmi. „Súťažný návrh spoločnosti JandL vybrala odborná porota ako najlepší v súťaži návrhov, pričom výsledok súťaže návrhov bol pre spoločnosť Tipos záväzný,“ podotýka hovorca štátnej lotérie Rastislav Čépe. Pri stanovovaní ceny vychádzala firma zo skúseností a zmlúv z minulosti. „Predpokladaná hodnota zákazky však bola ešte znížená oproti predchádzajúcemu obdobiu takmer o 300-tisíc eur,“ podčiarkuje Čépe.
Na slovenskom trhu s reklamou všetci inzerenti vlani podľa monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia minuli takmer 962 miliónov eur. Tipos sa pritom v rebríčku inzerentov na najväčšom priestore umiestnil nižšie ako na desiatom mieste, kde bola Poštová banka s cenníkovými nákladmi na reklamu zhruba 13 miliónov eur.
Kým teraz Tipos hovorí pri reklamnej zmluve o úspore, za predchádzajúcej vlády podobný kontrakt zatriasol kreslom vtedajšieho ministra financií. Stanislav Žiačik, nominant SDKÚ na čele firmy, totiž najal na tvorbu reklamy spoločnosť, ktorú v minulosti spoluvlastnil. Z funkcie nakoniec po tomto škandále odišiel a na jeho miesto nastúpil počas Radičovej vlády Miloš Ronec. Aj u neho sa objavili pochybnosti.
Napríklad protekčne pridelil dotáciu pretekárovi súťažiacemu v automobilovom driftovaní. Za jeho vedenia tiež bola neférovo vyradená spoločnosť, ktorá nahrávala losovanie číselnej hry vysielané v STV. Vzápätí sa cena za vysielanie zhruba desaťnásobne zvýšila a záznam začala vysielať Markíza. Počas prvej Ficovej vlády sa rozprúdil škandál aj okolo vyplatenia 80-miliónového odškodného cyperskej schránkovej firme Lemikon za údajné zneužitie ochranných známok a know-how bývalej lotériovej spoločnosti Športka.