Francúzi chcú vo veľkom investovať na Slovensku

Viacero francúzskych firiem chce na Slovensku minúť miliardy eur. Po podpise Akčného plánu strategického partnerstva na obdobie 2013 - 2018 to avizoval francúzsky prezident François Hollande.

29.10.2013 17:54
prezidentsky palac, gasparovic, francuzsky... Foto: ,
François Hollande (vľavo) s Ivanom Gašparovičom.
debata (60)

Peniaze majú ísť napríklad do výstavby diaľnic, automobilového priemyslu či výroby elektriny z jadra. „Chceme byť prítomní, keď sa Slovensko bude rozhodovať, komu zverí výstavbu nových reaktorov,“ vyhlásil Hollande a podotkol, že krajina galského kohúta má záujem o spoluprácu aj pri spracovaní jadrového odpadu alebo vyraďovaní elektrární.

Zrejme najväčšou investíciou by bolo práve vybudovanie novej atómky v Jaslovských Bohuniciach. V súčasnosti totiž prebiehajú rokovania o tom, kto ju postaví. Pôvodne to mala byť česká spoločnosť ČEZ. Pred časom však oznámila, že odpredá svoj podiel v pološtátnej firme, ktorá mala elektráreň stavať. Začala rokovať s ruským atómovým gigantom Rosatom, ktorý od štátu žiada záruky na minimálnu výkupnú cenu elektriny okolo úrovne 60 eur za megawatthodinu.

Ministrovi hospodárstva Tomášovi Malatinskému sa to nepáči, keby sa totiž energia na medzinárodných trhoch predávala lacnejšie, rozdiel by museli doplatiť daňoví poplatníci. Či by s podobnou podmienkou prišla aj francúzska strana, nie je isté. Minimálnu výkupnú cenu si však vyrokovala vo Veľkej Británii, kde má tiež stavať atómovú elektráreň.

Na druhej strane francúzska hlava štátu hovorila aj o záujme spolupracovať pri spracovaní jadrového odpadu. Ten by mohol byť použiteľný v testovacom atómovom reaktore najnovšej, štvrtej generácie, ktorý by mohla francúzska Areva postaviť na Slovensku. Premiér Robert Fico už pred viac ako rokom avizoval, že Slovensko ako krajina s obrovskými skúsenosťami s jadrom sa o tento projekt uchádza.

Reaktor s pracovným označením Allegro bude poháňaný atómovým odpadom, ktorý v súčasnosti produkujú atómky v Mochovciach či Jaslovských Bohuniciach. Po úspešnom vyskúšaní by v prípade reálneho nasadenia výrazne klesli náklady na spracovanie či uloženie už vyrobeného jadrového odpadu.

Rokovania o strategickom partnerstve medzi Slovenskom a Francúzskom sa včera týkali aj automobilového priemyslu. Slovensko má záujem o ďalšie investície v trnavskom závode PSA Peugeot Citroën. Problémom je však nezamestnanosť vo Francúzsku, tamojšia vláda sa snaží udržať domáce fabriky. Vo Francúzsku bol nedávno prijatý zákon, ktorý umožňuje uložiť vysoké pokuty firmám, ak v krajine zatvoria ekonomicky udržateľné prevádzky. Na úkor trnavskej fabriky zákon zrejme pôsobiť nebude, aj keď sa vo výrobe chystajú zmeny.

V Trnave sa bude namiesto modelu Citroën C3 Picasso vyrábať nový model značky Opel. Novinka vyplýva zo spolupráce medzi PSA a koncernom General Motors. Aký typ auta príde do Trnavy, ešte nie je jasné. Zmena by sa mala udiať v roku 2016 a v Trnave by nemali poklesnúť výrobné kapacity ani zamestnanosť.

PIANO

Prečítajte si aj komentár Petra Javůrka
Potrebujeme sa. Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

Niektoré francúzske firmy však Slovensko nedávno opustili. Napríklad spoločnosť EdF predala svoj podiel v Stredoslovenskej energetike českému Energetickému a průmyslovému holdingu. Pri predaji sa ukázalo, že podnik získali vďaka jednej z najhorších privatizácií v histórii Slovenska.

Electricité de France totiž v roku 2002 Dzurindovej vláde zaplatila za podiel 160 miliónov eur a po 11 rokoch na dividendách a predaji firmy získala spolu približne 700 miliónov eur. Jedným z dôvodov bolo aj to, že zákazníci SSE po privatizácii čelili razantnému zvýšeniu cien za elektrinu. Štát na predaji SSE len pri pohľade na privatizačnú cenu prerobil viac ako v roku 1996 počas vlády Vladimíra Mečiara pri predaji vtedajšej Nafty Gbely.

© Autorské práva vyhradené

60 debata chyba
Viac na túto tému: #ekonomika #Francúzsko #Francois Hollande