Slovenský maloobchod zostáva výrazne pod predkrízovou úrovňou

Slovenskému maloobchodu sa ani päť rokov po vypuknutí krízy nedarí vymaniť z útlmu.

15.10.2013 19:13
zľava, výpredaj, sale, online nakupovanie,... Foto:
Ilustračné foto
debata (7)

Podľa prezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR Pavla Konštiaka sa totiž maloobchodné tržby stále pohybujú na úrovni 17 až 18 mld. eur ročne, pričom v roku 2008 predstavovali 20 mld. eur. Aj keď v tomto roku zaznamenali obchodníci v niektorých mesiacoch mierne medziročné nárasty, na výraznejší obrat to zrejme stále stačiť nebude. „Aj v tomto roku dosiahneme zrejme len maloobchodný obrat asi na úrovni minulého roka,“ povedal Konštiak na utorňajšej tlačovej besede v rámci konferencie o obchode a marketingu Intraco.

Vypuknutie krízy totiž podľa obchodníkov znamenalo výraznú zmenu správania sa spotrebiteľov, ktorí sa stali oveľa opatrnejší a peniaze viac sporia, ako míňajú. Ešte výraznejšie ako na celkových maloobchodných tržbách sa to pritom prejavuje na potravinách. Na nich totiž Slováci šetria ešte výraznejšie. Podľa Konštiaka je tak pre spotrebiteľa v posledných rokoch zďaleka najdôležitejším faktorom pri výbere potravín cena. „Ľudia si vyberajú tie lacnejšie druhy výrobkov bez ohľadu na to, či sú slovenské alebo zahraničné, rozhodujúca je tam cena,“ hovorí šéf zväzu obchodu.

Obchodníci tak s očakávaním pozerajú na aktuálne prognózy, ktoré hovoria o obnovení rastu reálnych miezd, oživovaní hospodárskeho rastu či poklese nezamestnanosti. Stále však existujú faktory, ktoré budú ich pozíciu na trhu negatívne ovplyvňovať. Jedným z nich je aj stále pretrvávajúca nákupná turistika. Tej v prvom rade podľa Konštiaka nahráva vysoká sadzba dane z pridanej hodnoty na potraviny na Slovensku. „Máme druhú najvyššiu daň z pridanej hodnoty na potraviny v Európe,“ tvrdí. Okrem toho nákupnej turistike v súčasnosti nahráva aj silný kurz eura.

Napríklad v Bratislave je tak podľa Konštiaka módou chodiť nakupovať do Rakúska. „Pretože je tam širší sortiment, pretože sú tam lacnejšie potraviny. Čo je pravdou, keďže majú 10-percentnú daň z pridanej hodnoty na potraviny. Je tam ten ekonomický stimul,“ hovorí. Výhodou obchodníkov v okolitých štátoch môže byť aj podpora domácich výrobkov. Kým na Slovensku ministerstvo pôdohospodárstva podporuje značku kvality sumou 100 tis. eur, v Českej republike podľa Konštiaka do podpory predaja domácich produktov investujú 8 mil. eur a v Rakúsku dokonca 14 mil. eur ročne.

Tržby v slovenskom maloobchode pritom po štyroch mesiacoch medziročných prírastkov v auguste opäť nedosiahli minuloročnú úroveň. Oproti vlaňajšiemu augustu totiž mierne klesli o 0,2 %, kým ešte v júli zaznamenali rast o 1,9 %. Ako ďalej informoval Štatistický úrad SR, v medzimesačnom porovnaní sa maloobchodné tržby naopak mierne zvýšili o 0,2 %, kým v júli oproti júnu rovnako rástli o 0,7 %. Za prvých osem mesiacov tohto roka tak tržby v maloobchode mierne vzrástli iba minimálne o 0,2 %.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #maloobchod