Petíciu za zaradenie piatich úsekov R2 v Trenčianskom kraji medzi vládne priority rozbehli na jar, hárky podpísalo 16 673 ľudí z celého trenčianskeho regiónu. Pridali sa k nej obce a mestá okresov Prievidza, Bánovce nad Bebravou a Partizánske. „Táto komunikácia je základom dopravnej infraštruktúry v našom regióne. My konkrétne v Prievidzi máme priemyselný park, ktorý je prázdny a investorom bráni táto okolnosť do Prievidze prísť,“ vysvetlila primátorka.
Upozornila, že existujúcu cestu medzi Trenčínom a Prievidzou ľudia nelichotivo nazývajú „cestou smrti“. Podľa jej slov z technicko-bezpečnostného hľadiska nespĺňa parametre potrebné pre súčasnú frekvenciu dopravy v tejto oblasti. „Bolo tam veľa smrteľných úrazov, cítime aj z tohto dôvodu potrebu, aby rýchlostná komunikácia bola vybudovaná,“ dodala primátorka.
Macháčková pripomenula, že keď premiér Fico počas výjazdového zasadnutia vlády v apríli 2008 navštívil Prievidzu, prijal kabinet uznesenie, podľa ktorého mal minister dopravy zabezpečiť začatie stavebných prác piatich úsekov rýchlostnej cesty R2 v Trenčianskom kraji do konca roka 2010. „Prisľúbili nám že cesta sa začne stavať v roku 2010 a v roku 2014 bude ukončená. Bohužiaľ, realita je úplne iná,“ dodala primátorka Prievidze. Termíny výstavby sa stále posúvajú. Podľa slov Macháčkovej sa v lete tohto roku mal začať stavať len úsek Ruskovce-Pravotice, ale nestalo sa tak. Ostatné úseky sú plánované v rozpätí rokov 2015 až 2019. Primátorka Macháčková verí, že od Fica by sa mohla už na stredajšom výjazdovom rokovaní vlády v Handlovej dozvedieť odpoveď na otázku, kedy sa so stavbou cesty začne. Macháčková sa na ňom ale nezúčastní, pozvánku nedostala. Očakáva, že téma sa tam napriek tomu otvorí.
Ministerstvo dopravy vo svojej reakcii zdôraznilo, že absolútnou prioritou z celoslovenského hľadiska je jednoznačne diaľničné prepojenie D1 z Bratislavy do Košíc. Aj rýchlostná cesta R2 však patrí medzi širšie priority. „R2 je momentálne jedinou rýchlostnou cestou na Slovensku, kde by sa v najbližších mesiacoch mali začať stavebné práce,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Na trase na západ od Zvolena sa na rýchlostnej ceste R2 už stavia obchvat Žiaru nad Hronom. „Predpokladáme, že úsek medzi Ruskovcami a Pravoticami (okolo Bánoviec nad Bebravou) začneme v polovičnom profile stavať ešte v tomto roku. Vodiči by po tejto ceste mali jazdiť už v roku 2015,“ dodal Kóňa. Nasledovať bude úsek medzi Mníchovou Lehotou a Ruskovcami, ktorý by mali začať stavať v roku 2015. Ostatné úseky podľa hovorcu majú nasledovať postupne podľa toho, aké budú možnosti štátneho rozpočtu a aj podľa toho, koľko peňazí bude k dispozícii v nasledujúcom programovom období v Operačnom programe Doprava.
Národná diaľničná spoločnosť už začala súťaže na štúdiu realizovateľnosti na toto spojenie Hornej Nitry s diaľnicou D1 pri Trenčíne. „Táto štúdia je základnou podmienkou financovania prostredníctvom eurofondov, jej úlohou je nájsť najvýhodnejšie riešenia, a to z dopravného, ekonomického, environmentálneho a technického hľadiska. Výsledky tejto štúdie by sme mali mať k dispozícii v priebehu budúceho roka,“ upozornil Kóňa. Pri plánovaní výstavby diaľničnej siete vychádzajú z technických údajov, napríklad intenzity dopravy a podobne. „Práve tieto dokazujú opodstatnenosť výstavby toho-ktorého úseku, a sú aj argumentom na financovanie z eurofondov.“ R2 je podľa ministerstva dopravy momentálne jedinou rýchlostnou cestou, kde by sa v najbližších mesiacoch mali začať stavebné práce.