Coca-Cola bola na čele rebríčka držala od roku 2000, kedy sa začal tento rebríček zverejňovať. V prvej päťke skončili ešte dve ďalšie technologické firmy – IBM a Microsoft.
Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy USD. Medziročne hodnota značky stúpla o 28 percent. Ešte v roku 2011 bol pritom výrobca iPhonov a iPadov na ôsmom mieste. Vlani však hodnota značky prudko vzrástla o 129 percent.
Poradie 10 najcennejších svetových značiek | |||
---|---|---|---|
značka | hodnota (mld. USD) | zmena (Y/Y, %) | krajina |
1. Apple | 98,32 | +28 | USA |
2. Google | 93,29 | +34 | USA |
3. Coca-Cola | 79,21 | +2 | USA |
4. IBM | 78,81 | +4 | USA |
5. Microsoft | 59,55 | +3 | USA |
6. GE | 46,95 | +7 | USA |
7. McDonalds | 41,99 | +5 | USA |
8. Samsung | 39,61 | +20 | Kórea |
9. Intel | 37,26 | –5 | USA |
10. Toyota | 35,35 | +17 | Jap. |
Zdroj : Interbrand |
Medzi najväčších skokanov sa tento rok zaradili Facebook a Google. Hodnota značky Facebook sa zvýšila o 43 percent a posunula sa na 52. z 69. priečky. Hodnota druhého Googlu sa zvýšila o 34 percent.
Najvyššie postavenou neamerickou značkou je juhokórejský Samsung, ktorý je na ôsmej priečke. Z európskych značiek je najvyššie Mercedes – Benz, ktorý obsadil 11. pozíciu , za ním je hneď ďalšia automobilová značka BMW.
K najhodnotnejším európskym značkám patrila v uplynulých rokoch Nokia, ktorá ale zaznamenala výrazný prepad a tento rok sa jej hodnota znížila o 65 percent. Nokia sa tak prepadla na 57. priečku z minuloročnej 19. pozície.
Z nových značiek sa najvyššie tento rok ocitla mediálna značka Discovery, ktorá je na 70. pozícii. Medzi nováčikmi v rebríčku sú aj značky Duracell a Chevrolet.
Najviac je v rebríčku automobilových značiek, spolu 14. Technologický sektor má v rebríčku 11 značiek a ďalších päť sú značky elektroniky. Vysoké zastúpenie majú tiež značky z odvetvia finančných služieb.
Pokles hodnoty v najnovšom rebríčku zaznamenalo 14 značiek. Najhoršie dopadla Nokia. Zoznamu 100 najhodnotnejších značiek dominujú značky zo Spojených štátov, ktorých je spolu 54. Z Európy je 31 značiek, ktoré sú z Nemecka, Francúzska, Veľkej Británie, Švajčiarska, Talianska, Holandska, Švédska, Španielska a Fínska. Zostávajúce značky sú z Japonska, Kórey, Kanady a Mexika.
Prieskum je založený na zložitej metodológii vyvinutej spoločnosťou Interbrand. Využíva vzorec, ktorý kombinuje budúcu silu značky a jej úlohu vo vytváraní dopytu. Firmy musia mať verejne dostupné finančné údaje a tretina príjmov firmy musí pochádzať zo zahraničia.