Apple zosadila Coca-Colu z piedestálu najcennejšej značky

Coca-Cola prišla po trinástich rokoch o pozíciu najcennejšej značky sveta. Nápojový gigant tento rok v rebríčku zostavovanom konzultačnou spoločnosťou Interbrand preskočili dvaja americkí technologickí velikáni, Apple a Google.

30.09.2013 09:34
Apple, iPhone, iPad, Steve Jobs, Tim Cook Foto:
Apple je najcennejšou značkou sveta.
debata (1)

Coca-Cola bola na čele rebríčka držala od roku 2000, kedy sa začal tento rebríček zverejňovať. V prvej päťke skončili ešte dve ďalšie technologické firmy – IBM a Microsoft.

Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy USD. Medziročne hodnota značky stúpla o 28 percent. Ešte v roku 2011 bol pritom výrobca iPhonov a iPadov na ôsmom mieste. Vlani však hodnota značky prudko vzrástla o 129 percent.

Poradie 10 najcennejších svetových značiek
značka hodnota (mld. USD) zmena (Y/Y, %) krajina
 1. Apple 98,32 +28 USA
 2. Google 93,29 +34 USA
 3. Coca-Cola 79,21 +2 USA
 4. IBM 78,81 +4 USA
 5. Microsoft 59,55 +3 USA
 6. GE 46,95 +7 USA
 7. McDonalds 41,99 +5 USA
 8. Samsung 39,61 +20 Kórea
 9. Intel 37,26 –5 USA
10. Toyota 35,35 +17 Jap.
Zdroj : Interbrand

Medzi najväčších skokanov sa tento rok zaradili Facebook a Google. Hodnota značky Facebook sa zvýšila o 43 percent a posunula sa na 52. z 69. priečky. Hodnota druhého Googlu sa zvýšila o 34 percent.

Najvyššie postavenou neamerickou značkou je juhokórejský Samsung, ktorý je na ôsmej priečke. Z európskych značiek je najvyššie Mercedes – Benz, ktorý obsadil 11. pozíciu , za ním je hneď ďalšia automobilová značka BMW.

K najhodnotnejším európskym značkám patrila v uplynulých rokoch Nokia, ktorá ale zaznamenala výrazný prepad a tento rok sa jej hodnota znížila o 65 percent. Nokia sa tak prepadla na 57. priečku z minuloročnej 19. pozície.

Z nových značiek sa najvyššie tento rok ocitla mediálna značka Discovery, ktorá je na 70. pozícii. Medzi nováčikmi v rebríčku sú aj značky Duracell a Chevrolet.

Najviac je v rebríčku automobilových značiek, spolu 14. Technologický sektor má v rebríčku 11 značiek a ďalších päť sú značky elektroniky. Vysoké zastúpenie majú tiež značky z odvetvia finančných služieb.

Pokles hodnoty v najnovšom rebríčku zaznamenalo 14 značiek. Najhoršie dopadla Nokia. Zoznamu 100 najhodnot­nejších značiek dominujú značky zo Spojených štátov, ktorých je spolu 54. Z Európy je 31 značiek, ktoré sú z Nemecka, Francúzska, Veľkej Británie, Švajčiarska, Talianska, Holandska, Švédska, Španielska a Fínska. Zostávajúce značky sú z Japonska, Kórey, Kanady a Mexika.

Prieskum je založený na zložitej metodológii vyvinutej spoločnosťou Interbrand. Využíva vzorec, ktorý kombinuje budúcu silu značky a jej úlohu vo vytváraní dopytu. Firmy musia mať verejne dostupné finančné údaje a tretina príjmov firmy musí pochádzať zo zahraničia.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Google #Apple #Coca-Cola