Nemeckí experti sú proti mýtu len pre cudzincov

Nemecká expertná komisia odmietla diaľničné mýto len pre cudzincov, ako ho navrhuje bavorská vládna Kresťanská únia (CSU), ktorá ním podmieňuje svoj podpis pod budúcu koaličnú zmluvu. Informoval o tom v sobotu denník Frankfurter Rundschau.

28.09.2013 11:53
Peniaze, euro, mince Foto:
Ilustračné foto
debata

Komisia podľa neho s výhradami odporučila spoplatnenie diaľnic pre všetky osobné autá, za lepšie riešenie ako zabezpečiť viac financií pre dopravnú infraštruktúru však považuje rozšírenie mýta pre nákladné automobily na všetky cesty.

Komisia pod vedením bývalého ministra dopravy Kurta Bodewiga podľa denníka upozornila , že EÚ „nepripúšťa žiadnu diskrimináciu používateľov na základe štátnej príslušnosti alebo bydliska "a požaduje“ spravodlivé a transparentné mechanizmy pri rozložení záťaže infraštruktúrnych nákladov na používateľa". Model mýta pre cudzincov, ako ho presadzuje CSU, by podľa komisie bol v rozpore s týmito dvomi bodmi.

Strana bavorského premiéra Horsta Seehofera navrhuje spoplatniť nemecké diaľnice pre osobné automobily, nemeckí vodiči by si však mohli poplatok odpočítať z daní. Mýtne by sa tak dotklo len zahraničných motoristov, vrátane tých slovenských. CSU aj za pomoci tejto požiadavky nedávno drvivo vyhrala v bavorských krajinských voľbách. Ostatné strany ho však odmietajú a právnici aj Európska komisia ho označili za protiprávny. Bavorskí konzervatívci z neho ale nezľavujú a nedávne prieskumy ukázali, že majú podporu verejnosti.

Bodewigova komisia, ktorá má za úlohu hľadať spôsoby udržateľného financovania dopravnej infraštruktúry, v prípade diaľničného mýta pre osobné autá odporučila jeho zavedenie pre všetkých. Na škále v podobe semafora mu dala ale iba oranžovú. Výťažok z neho komisia vyčíslila na 4,1 miliardy eur za rok, ak by cena ročnej vinety bola 100 eur.

Zelenú si od nemeckých expertov vyslúžilo rozšírenie mýtneho pre kamióny z diaľnic a časti spolkových ciest na všetky komunikácie v krajine, ktoré by podľa nich vynieslo 4,4 miliardy eur ročne navyše. Pozitívne ohodnotili aj prípadné zvýšenie súčasného poplatku pre kamióny, ktorý je v priemere 17 centov za kilometer alebo rozšírenie platenia na všetky spolkové cesty, ako sa v Nemecku označuje obdoba komunikácií 1. triedy. To by sa citeľne dotklo aj slovenských dopravcov.

Podľa komisie by mal nemecký štát v najbližších 15 rokoch investovať do dopravnej infraštruktúry každý rok najmenej 7,2 miliardy eur. V súčasnosti je to 5,5 miliardy.

Odporúčania Bodewigovej komisie poslúžia ako podklad pre stredajšie rokovanie nemeckých ministrov dopravy. Ich závery by sa potom mali premietnuť do rokovaní o novej vládnej koalícii.

debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #Mýto