Bratislava nasadí nové električky o rok

Moderné nízkopodlažné električky, ktoré budú okrem iných technických vymožeností mať aj klimatizáciu, nasadí dopravný podnik na bratislavské trasy už na budúci rok.

, 26.09.2013 07:42
Bratislava, električka, DPB Foto:
Nové električky v Bratislave budú disponovať aj kamerovým systémom so šiestimi vnútornými a šiestimi vonkajšími kamerami.
debata (1)

Tri desiatky električiek špeciálne pre hlavné mesto vyrába česká Škoda Transportation a vypýta si za ne viac ako 72 miliónov eur. Ich nákup z veľkej miery preplatí Európska únia. O poskytnutí nenávratného finančného príspevku rozhodol v pondelok minister dopravy Ján Počiatek. S peniazmi sa pôvodne rátalo na projekt podzemnej železnice.

Nové električky dostanú aj Košice. Tu je podiel električkovej dopravy omnoho vyšší ako trolejbusovej, preto mesto uprednostňuje obnovu električiek. Viac ako 90 percent výkonov košickej mestskej hromadnej dopravy zabezpečujú totiž autobusy a električky.

Bratislavou sa teraz preháňa viac ako dvesto električiek, ale ich priemerný vek je vyše 21 rokov a 70 percent je už po svojej životnosti. Tridsiatkou úplne nových električiek si tak dopravný podnik čiastočne obnoví svoj vozový park. Naposledy sa nové električky kupovali pred sedemnástimi rokmi, odvtedy sa len modernizujú.

„Tieto električky budú vôbec prvé nízkopodlažné a mali by zabezpečiť aj efektívne spojenie na plánovanej trase do Petržalky. Dodávkou pätnástich jednosmerných električiek typu 29 T a 15 obojsmerných električiek typu 30 T s opciou na ďalších 15 + 15 električiek by tak mohla Bratislava získať v najbližších rokoch spolu až 60 nových vozidiel,“ tvrdí Ľubomír Belfi, generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava.

Nové električky budú kompletne vybavené klimatizáciou, tak pre cestujúcich, ako aj pre vodiča. Na rozdiel od tých, ktorými sa cestujúci prepravujú teraz, budú disponovať aj kamerovým systémom so šiestimi vnútornými a šiestimi vonkajšími kamerami, audiovizuálnym a informačným systémom vrátane zariadenia pre hlasovú komunikáciu medzi nevidiacimi a vodičom. V jednosmernej električke bude 69 miest na sedenie, v obojsmernej 52.

Milióny z eurofondov, za ktoré sa okrem električiek nakúpia aj trolejbusy a prímestské vlaky, mali pôvodne smerovať na projekt bratislavskej Filiálky. Počiatek však tvrdí, že peniaze na tento projekt by prepadli. „Ako ukázala nezávislá štúdia realizovateľnosti, projekt železničnej stanice Filiálka, pripravovaný mojím predchodcom, by nám Európska únia nikdy nepreplatila a peniaze pre Slovensko by prepadli. Vynaložili sme nesmierne úsilie na prípravu menších, no zato efektívnych projektov pre Bratislavu a Košice,“ vysvetľuje.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), ktorý chcel Filiálku rozbehnúť, však tvrdí, že podzemná železnica sa už rok mohla stavať. „Ponuka renomovanej slovenskej firmy Doprastav bola na úrovni dvoch tretín odhadovanej ceny, tretina ušetrených financií mohla ísť na nákup koľajových vozidiel. Minister dopravy to netransparentne jednostranne zrušil a obrovské financie nerozumne presunul len na vozidlá,“ tvrdí Figeľ. Nákup električiek musí ešte odobriť Európska komisia.

V Bratislave sa teda obnovia nielen električky, ale aj trolejbusy. Tie by sa mali dokonca v uliciach objaviť ešte skôr ako nové električky, zrejme už na jar. Osemdesiat nových trolejbusov, taktiež s klimatizáciou, vyrobí Škoda Electric z Plzne za takmer 42 miliónov eur. Podiel u jedného z partnerov Škody Electric v tendri má finančná skupina J&T.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #električky
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy