Denníkom Pravda náhodne oslovených ľudí práve vypĺňajúcich svoje tikety neodrádza ani prípadný poplatok dvadsať centov. Lotériou sa štát snaží motivovať ľudí k pýtaniu si bločkov, aby sa tým znížili daňové úniky.
„Za dvadsať centov si môžem staviť na jedno číslo v hre Keno 10 s možnosťou výhry pár eur. Čo som počul, tak pri bločkovej lotérii je hlavná výhra až desaťtisíc eur alebo auto, čo je pre mňa dosť vysoká motivácia na to, aby som si stavil,“ povedal Marián Jacko z Bratislavy. Perspektívu má bločková lotéria aj u tipujúcich na internete. „Teraz tu hráme online ebingo, ak bude možnosť bezplatne registrovať bloky z nákupov cez internet, určite to využijeme,“ uviedol Peter Jackulík.
Kritika aj súhlas verejnosti
Registrácia blokov s hodnotou nad jedno euro sa rozbehne od 16. septembra a prvé losovanie o výhry nastane posledný deň v mesiaci. U zákazníkov nakupujúcich v obchodných centrách nie je problém stretnúť sa aj s kritikou. „Keby radšej vláda škrtla jeden zo svojich tunelov, tak hneď bude mať dosť peňazí aj bez vymýšľania takýchto hlúpostí,“ uviedol Roman Ďurčo. Ten neverí tomu, že ľudia hlavne pri väčších výdavkoch budú od majstrov žiadať blok, ak im bez neho poskytnú výraznú zľavu. „Tiež nemám čas vypĺňať na internete nejaké tikety, ja musím pracovať a som rád, že som dnes popri obede stihol vybehnúť na nákup do hypermarketu,“ dodal Ďurčo.
Niektorí ľudia zase ani napriek súčasnej spŕške správ z médií netušia o rozbiehaní lotérie. „O ničom neviem, aká lotéria?“ opýtala sa dôchodkyňa Mária Gocníková. Po chvíľke vysvetľovania nebola úplne proti bločkovej lotérii. „Ak by som niečo automaticky vyhrala za blok z tohto nákupu, tak by ma to určite potešilo,“ povedala Gocníková.
O možnosti, aby ľudia nemuseli údaje z bločkov vypĺňať, ale rovno pri predaji dostali s bločkom aj tiket do žrebovania, rokuje s TIPOS-om spoločnosť Tesco. Takúto možnosť by potom zvážili aj iné reťazce. Bločky do lotérie možno zbierať už od nedele. Niektorí predajcovia sa už stretli s tým, že ľudia viac delia nákupy na bločky nad jedno eur, aby zvýšili šancu na výhru v lotérii. „Niektorí zákazníci si rozdelia nákup na viacero častí, ale nepýtame sa ich, prečo tak robia,“ povedala predavačka v jednom z reťazcov.
Ani podľa vedení obchodných reťazcov sa po prvom dni lotérie nedajú vyvodiť závery, či budú ľudia viac inklinovať k rozdeľovaniu nákupov.
Kaufland deleniu nákupov brániť nebude
V súčasnosti si niektorí zákazníci potrebujú výnimočne rozdeliť nákup na časti, v čom im obchodné reťazce vychádzajú v ústrety a nemajú aktuálne zavedené žiadne obmedzenia delenia nákupov. Ak by však po spustení lotérie delenie nákupov vzrástlo do takej miery, že začne obmedzovať iných zákazníkov, boli by podľa viacerých z nich nútené toto rozhodnutie prehodnotiť.
Niektoré však ohlasujú, že to kapacitne dokážu zvládnuť. „Rozdeľovanie nákupov nad doteraz bežný rámec, teda oddeľovanie nákupu pre ďalšiu osobu, rodinného príslušníka, oddeľovanie súkromného nákupu a nákupu pre firmu či zamestnávateľa odhadnúť nateraz nevieme, je však legálne, preto ak k nemu dôjde, budeme ho musieť organizačne a personálne zvládnuť v prospech všetkých zákazníkov,“ povedal hovorca Kauflandu Martin Gärtner.
Delenie nákupov pre bločkovú lotériu zatiaľ neregistrujú ani v sieti predajní Terno. „Naši predavači a predavačky sú však o lotérii informovaní,“ tvrdí Jana Brnová, marketingová manažérka Terna. Napríklad Tesco bude svojich zamestnancov pre lotériu aj zaškoľovať. „Špeciálnu komunikáciu a školenie im pripravíme, ak by sa Tesco zapojilo do projektu registrácie bločkov priamo pri našich pokladniciach,“ potvrdil PR manažér Tesca Tomáš Ferenčák.