Údaje z bločkov nad jedno euro budú môcť ľudia od 1. septembra využiť v lotérii, kde štát sľubuje výhry až 10-tisíc eur. Projektom sa vláda snaží motivovať ľudí k pýtaniu si blokov a zníženiu daňových únikov.
Pri obavách o dlhšie rady pri pokladniciach sú za rizikovú skupinu považovaní takí ľudia, ktorí by si napríklad priemerné 10-eurové nákupy rozdeľovali na desať častí. „Predĺženie blokovania by zvýšilo naše interné náklady, keďže mesačne vydáme niekoľko miliónov bločkov,“ povedala hovorkyňa Tesca Zuzana Lošáková. Denne vydajú obchodníci na Slovensku približne 10 miliónov bločkov.
Podľa prieskumov obchodných reťazcov patrí práve čo najkratšie čakanie pri pokladniciach k dôležitým faktorom spokojnosti pri nakupovaní. Aj v súčasnosti si pritom niektorí zákazníci potrebujú výnimočne rozdeliť nákup na časti. Napríklad pri nákupe pre rodinu či kolegov do firmy. „Chodím ráno kupovať rožky, maslo a zeleninu pre kolegov. To dávam na spoločný účet a potom sa vyrovnáme. Ale pri väčších položkách to už rozdeľujem na viacero bločkov. Pre lotériu to zrejme budem robiť aj pri tých menších nákupoch,“ tvrdí čitateľka Silvia Balintová z Čadce. Ak by po spustení lotérie delenie nákupov vzrástlo do takej miery, že začne obmedzovať iných zákazníkov, podľa obchodného reťazca Billa by museli pristúpiť k odmietnutiu rozdeľovania nákupov v ich prevádzkach.
Bločky, ktoré si spotrebitelia môžu začať zbierať od prvého septembra, bude možné následne zaregistrovať až 16. septembra. A to buď cez sms, ktorá je spoplatnená sumou 0,12 centov, alebo v zberných miestach Tiposu za 0,20 centov. Práve poplatok za zaregistrovanie tiketu u prevádzkovateľa lotérie Tipos by mohol zabrániť tomu, aby dochádzalo k väčším radom ľudí v ich zberniach.
Spotrebitelia sa takisto budú môcť zadarmo zaregistrovať z pohodlia domova cez internet alebo mobilné aplikácie. Ak spotrebiteľ nakúpi v sieťach predajní Ševt, po požiadaní môže byť zaradený do lotérie bez následnej registrácie. Urobí tak zaňho pokladník a zadarmo. Automatické zapojenie sa do lotérie pri vydaní bločku zvažuje aj Tesco či Billa. Napríklad Kaufland a Lidl sa však v tejto chvíli nevedeli vyjadriť, či by sa do lotérie takýmto spôsobom zapojili.
„K dnešnému dňu sme neevidovali žiadny podnet na spoluprácu zo strany spoločnosti Tipos či štátnych orgánov. K možnej spolupráci sa nevieme zatiaľ vyjadriť, keďže nepoznáme jej detaily ani predstavy o nej,“ povedal hovorca Kauflandu Martin Gärtner.
Prvé žrebovanie v bločkovej lotérii bude 30. septembra, no výhercovia desiatich peňažných výhier budú známi až 2. októbra. Daniarom totiž od každého nového žrebovania bude plynúť 48-hodinová doba na to, aby skontrolovali pravosť bločku, ako aj to, či spĺňa všetky zákonom stanovené údaje. V októbri bude zároveň vyžrebovaných osem výhercov z každého kraja, ktorí získajú osobný automobil značky Kia v hodnote 10-tisíc eur.
To, akú majú šancu ľudia v bločkovej lotérii vyhrať, je podľa hovorcu TIPOS-u Rastislava Čépeho momentálne ťažko odhadnúť. Podľa jeho slov TIPOS prvé presnejšie odhady možnosti výhier urobí až koncom septembra. Ak by sa vychádzalo z toho, ako stavajú ľudia teraz v iných súťažiach TIPOS-u, tak napríklad pri hre LOTO je pravdepodobnosť výhry približne 1 ku 14 miliónom, pri hre LOTO 5 z 35 ide o pravdepodobnosť 1 k 324-tisíc.
Podľa analýzy UniCredit Bank úspech bločkovej lotérie závisí aj od sklonu obyvateľstva k hazardným hrám. Straty Slovákov z hazardu sa odhadujú na úrovni 0,7 až 0,8 percenta hrubého domáceho produktu a sú porovnateľné s Českom a Maďarskom, avšak výrazne vyššie ako v Poľsku (0,2 % HDP – najnižšie v rámci EÚ), ako aj vyššie ako je priemer EÚ, ktorý je okolo 0,5 % HDP.