K celoeurópskemu mýtu sa SkyToll zatial stavia opatrne

Spoločnosť SkyToll, a.s. ktorá na Slovensku prevádzkuje elektronický výber mýta od roku 2010, zatiaľ nemá ambíciu stať sa prevádzkovateľom Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS), informoval manažér pre komunikačnú stratégiu a PR v SkyTolle Anton Bódis.

22.08.2013 16:52
Mýto, kamión, OBU jednotka Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Národní prevádzkovatelia mýtnych systémov majú podľa európskej smernice povinnosť uzavrieť zmluvu s každým poskytovateľom európskej mýtnej služby, ktorý o to požiada. Ich počet nie je limitovaný. V prípade, že Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) osloví SkyToll na základe požiadavky prevádzkovateľa EETS pre vykonanie testov kompatibility, bude sa tým detailne zaoberať. Cestní dopravcovia budú po prepojení mýtnych systémov jazdiť po krajinách únie na základe zmluvy s jedným prevádzkovateľom a s jedným interoperabilným elektronickým prístrojom na výpočet mýta, pričom dostanú jedno súhrnné vyúčtovanie.

„Poskytovateľ EETS má pol roka na to, aby uzavrel zmluvy so všetkými prevádzkovateľmi mýtnych systémov,“ uviedol Bódis. Európska služba výberu mýta mala pôvodne začať fungovať v októbri minulého roka, ale doposiaľ sa tak nestalo. „Akýkoľvek ďalší vývoj je pre nás v tejto chvíli veľmi ťažké predpokladať,“ dodal. Časový odhad začatia prevádzky EETS by bol podľa neho iba špekuláciou.

Dôvodom meškania s fungovaním európskej mýtnej služby podľa SkyTollu nie je technologická nepripravenosť slovenského mýtneho systému, ale náročnosť zavedenia EETS všeobecne. „EETS je taká komplexná služba, že si bude vyžadovať ešte množstvo krokov všetkých zainteresovaných – Európskej komisie, členských štátov, prevádzkovateľov mýtnych systémov a výrobcov zariadení využívaných v mýtnych systémoch. Zatiaľ napríklad neexistuje ani zhoda o tom, kto bude znášať náklady na zber dát tretími stranami,“ poznamenal Bódis. SkyToll predpokladá, že žiadny štát sa asi nebude chcieť dobrovoľne deliť o vybrané mýto s poskytovateľom európskej mýtnej služby.

Pre začatie prevádzky európskej mýtnej služby je v prvom rade potrebné, aby sa objavili jej prví prevádzkovatelia a začali s prípravou. Výška nákladov tejto služby nie je zatiaľ známa, pretože nie je jasný ani rozsah prác potrebných na sprevádzkovanie európskej služby na Slovensku.

„V niektorých krajinách sú potrebné aj úpravy legislatívy ovplyvňujúcej fungovanie EETS na národnej úrovni. Následne je potrebné dohliadnuť na technickú stránku EETS, teda súlad používaných štandardov, testovanie a certifikáciu,“ priblížil Bódis.

SkyToll tvrdí, že slovenský mýtny systém je zo všetkých súčasných mýtnych systémov v Európe technologicky pravdepodobne najlepšie pripravený na tzv. interoperabilitu, ktorá je predpokladom pre zavedenie EETS. „Slovenský mýtny systém využíva technológie, ktoré sú priamo odporúčané Európskou komisiou, a to kombináciu satelitnej (GPS), mobilnej (GNSS) a zároveň mikrovlnnej (DSRC) technológie pre účely kontroly,“ pripomenul Bódis. Niektoré krajiny, napríklad Česká republika, Rakúsko a Poľsko, používajú v mýtnom systéme mikrovlnnú technológiu s hardvérom, ktorý je pre interoperabilitu limitujúci.

Mýtna spoločnosť sa nechce vyjadrovať k návrhu nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ktorý už rezort dopravy zverejnil a účinnosť má nadobudnúť 1. januára 2014. Zdôvodnila to tým, že nie je účastníkom pripomienkového konania a preto jej to neprislúcha. „Keď zákon vstúpi do platnosti a NDS nadefinuje konkrétne požiadavky voči našej spoločnosti, budeme pracovať na ich implementácii,“ dodal Bódis.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #SkyToll