Kde sa pivo varí, tam sa dobre darí

Milovníci piva oslávili v piatok siedmy raz Medzinárodný deň piva. Slováci síce strácajú bývalé postavenie v konzumácii piva, ale stále je to spomedzi alkoholických nápojov najpredávanejší.

04.08.2013 15:26
Pivo Foto:
Ilustračné foto
debata (3)

Ešte v roku 2002 patrila Slovensku vo svetovom rebríčku desiata priečka v spotrebe piva s ročnou konzumáciou 92 litrov priemerne na obyvateľa. Aj lanských 78 litrov a pätnáste miesto medzi konzumentmi piva vo svete však hovorí o tom, že pivo možno označiť v krajine pod Tatrami za nápoj ľudový. Čo je to však oproti 145 litrom na hlavu v susednom Česku, ktoré zostáva lídrom v pití piva.

Pivo je nápoj, ktorý hýbe ekonomikou, vyjadruje spokojnosť a nálady obyvateľstva, je to fenomén kultúrny a spoločenský, ktorý sa neustále vyvíja. Stále dokáže ľudí zjednocovať, hoci krčma, výčap už nie je tým stredobodom podvečerného vidieckeho a mestského života ako kedysi, keď sa pri ňom prebrala politika, šport či dohodla priateľská výpomoc.

„Viac piva ako v krčmách sa dnes vypije v domácnostiach,“ všíma si rozdiel medzi súčasnosťou a minulosťou Jaroslav Vysloužil z Pivovaru Vyhne. V praxi to znamená, že pivovary predávajú viac fľaškového a plechovkového piva ako piva, ktoré rozlejú do klasických sklených krígľov. Sú však situácie, keď víťazí výčap nad papučovým pitím piva – napríklad hokejové zápasy slovenskej reprezentácie na majstrovstvách sve­ta.

Ďalším javom je prechod k spotrebe desaťstupňového piva. „Klasickej dvanástke zostali verné regióny, kde boli a sú ľudia zamestnaní vo fyzicky namáhavejších profesiách. Na Kysuciach, v okolí Handlovej a Prievidze sa vypije viac dvanástky ako desiatky, presne naopak je to však v okolí Trenčína,“ porovnal regionálne rozdiely v pití piva Ľubomír Vančo z Banskobystrického pivovaru.

Pred niekoľkými rokmi uviedol Heineken Slovensko na trh plastové fľaše. Mnohí milovníci piva sa dodnes nevedia zmieriť s týmto obalom, ale „Slováci prijali tieto fľaše bez predsudkov“, konštatovala hovorkyňa spoločnosti Heineken Slovensko Hana Šimková.

Nevyvíjajú sa len obaly, ale aj nové chute piva. „V posledných dvoch rokoch badať na trhu nové trendy v podobe miešaných nápojov z piva, tzv. radlerov,“ poukazuje na novú podobu piva, ktorá imponuje mladej generácii a najmä ženám, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Júlia Hurná. Spomedzi všetkých ovocných príchutí je najpopulárnejšia citrónová.

Pivovarníctvo je tradičným zamestnávateľom Slovákov. Poskytuje prácu pre 16-tisíc ľudí, a to najmä v regiónoch s vyššou mierou nezamestnanosti, ako sú Hurbanovo, Šariš, Banská Bystrica, Vyhne či Bytča.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #pivo #oslavy