Veľkí stavbári majú problémy v Poľsku

Stavebné firmy, ktoré v susednom Poľsku budujú diaľnice, sa dostali do komplikovanej situácie. Problémy zažívajú giganti Doprastav a Bögl a Krýsl.

31.07.2013 14:57
Koniec diaľnice, diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
debata (6)

"Doprastav sa v rámci troch konzorcií podieľa na výstavbe troch úsekov a na jednom z týchto úsekov porušilo konzorcium zmluvu tým, že nezrealizovalo minimálny požadovaný rozsah prác, za čo podľa zmluvy prináleží pokuta vo výške 1,63 percenta zmluvnej hodnoty kontraktu,“ tvrdí Mája Vargová z veľvyslanectva Poľskej republiky v Bratislave. Konkrétne podľa Vargovej ide o úsek diaľnice A4 Rzeszów – Jarosław v zmluvnej hodnote 2,196 miliardy zlotých, čiže približne 519 miliónov eur.

"Pri výpočte so sadzbou 1,63 percenta tak pokuta dosahuje sumu 8,23 milióna eur,“ dodáva Vargová. Doprastav sa k týmto faktom vyjadriť nechcel. U nás stavia firma vyše jedenásť kilometrov dlhú štvorprúdovku od Fričoviec po Sviniu a takisto železničnú trať Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce.

Pred vyše mesiacom sa Doprastav dostal do finančných problémov. Firme zablokovali banky účty a na stavbách sa pracovalo v utlmenom režime. Po tlaku bánk sa však po pár dňoch vrátili späť na svoje stoličky predchádzajúci majitelia a stroje sa znova naštartovali. Doprastav mal potom dostať aj najväčšiu štátnu zákazku, a to výstavbu tunela Višňové za vyše 300 miliónov eur. S rozhodnutím diaľničiarov však nesúhlasí najlacnejšia Skanska, ktorú zo súťaže vyradili, a preto podala na tendrový úrad námietky.

V problémoch sa ocitla aj ďalšia veľká stavebná firma, ktorá má okrem výstavby v Poľsku pod palcom aj postavenie diaľnice a železnice na Slovensku – Bögl a Krýsl. Tamojšie Generálne riaditeľstvo štátnych ciest a diaľnic totiž českej firme nechce zaplatiť takmer 30 miliónov eur. Do problémov sa dostala stavebná firma predovšetkým pre stavbu diaľnice A2 Stryków – Konotopa. Tú prevzali stavbári v polovici roka 2011 po skrachovanom čínskom Covecu.

"Na začiatku sme túto stavbu prevzali po čínskej spoločnosti Covec a boli sme v združení s poľskou spoločnosťou DSS. Naša firma mala stavať mosty a viadukty. Po úpadku DSS sme však prebrali celú stavbu a sprejazdnili ju pred futbalovými majstrovstvami EURO 2012,“ opisuje Kateřina Plechatá, hovorkyňa Bögl a Krýsl.

Poľskí diaľničiari mali stavebnej firme vymerať niekoľko zmluvných pokút za neskoršie odovzdanie postavenej diaľnice a dokonca údajne Generálne riaditeľstvo štátnych ciest a diaľnic platilo faktúry subdodávateľom Bögl a Krýsl napriek tomu, že stavebná firma nemá voči subdodávateľom žiadne záväzky. "O týchto peniazoch rokujeme s vedením Generálneho riaditeľstva štátnych ciest a diaľnic. Zatiaľ bez konkrétneho výsledku,“ dodáva Plechatá.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #problémy #diaľnice #Doprastav #Bögl a Krýsl