Bentley nebudú vyrábať v Bratislave, ale v Británii

Po úspešnom boji o malé mestské autá či elektrický model up! bratislavský Volkswagen nezíska výrobu ďalšieho prestížneho vozidla.

24.07.2013 12:00
SUV Bentley Foto:
SUV Bentley
debata (1)

Pri luxusnom športovom vozidle EXF9 SUV s označením Falcon nemecký koncern pred Bratislavou uprednostnil svoj závod vo Veľkej Británii. V krajine vytvorí viac ako tisíc pracovných miest a počas nasledujúcich troch rokov investuje do rozvoja svojej britskej centrály a nových modelov vyše 800 miliónov eur. Nové SUV plánuje spoločnosť uviesť na trh v roku 2016. Volkswagen o tom informoval v utorok.

Pri rozhodovaní sa špekulovalo o tom, že bratislavský závod Volkswagenu sa môže stať jediným závodom na svete, pod strechou ktorého by sa vyrábali autá až šiestich rôznych značiek. Šéf Bentley Wolfgang Schreiber v marci uviedol, že vedenie automobilky Bentley je za udržanie výroby v britskom Crewe, bude však musieť urobiť vyvážené rozhodnutie.

To, že Volkswagen sa v Bratislave sústredí na aktuálnych päť značiek, naznačoval pred mesiacom aj ďalší člen vedenia firmy. Člen predstavenstva pre personálnu oblasť Wilfried von Rath pre Pravdu povedal, že o tom, či sa bude model EXF9 Falcon od Bentley vyrábať v Bratislave, nebolo definitívne rozhodnuté. Naznačil však, že fabrika neráta s ďalším masívnym naberaním nových ľudí. „Momentálne máme 9¤400 kmeňových zamestnancov a dúfam, že s týmto počtom ľudí budeme môcť pracovať aj v roku 2016,“ povedal k ďalším plánom Rath.

Rozhodnutie VW môže súvisieť aj s tým, že luxusným SUV sa momentálne darí. Viaceré značky hlásia rekordné predaje najmä v Číne, a to v čase, keď európsky trh zaznamenáva počas finančnej krízy najväčšie prepady za posledné roky. Volkswagen mohol ušetriť na tom, že v Bratislave, kde je pracovná sila podstatne lacnejšia, by sa podobne ako pri Porsche Cayenne vyrábali napríklad len karosérie a finalizácia vozidla by prebiehala vo Veľkej Británii. Pre bohatých zahraničných zákazníkov je totiž stále dôležité, aby na luxusných automobiloch bolo napísané vyrobené v Nemecku alebo Británii. To platí napriek tomu, že koncern Volkswagen označil fabriku v Bratislave za najlepší závod v Európe. Napriek tomu sa VW napokon pri Bentley rozhodol pre Britániu.

V Bratislave sa okrem Porsche Cayenne vyrábajú aj Touaregy, autá značky Audi Q7 a pod hlavičkou VW, Škoda a Seat aj autá radu New Small Family. Napriek všeobecným problémom s odbytom v Európe sa modelom z Bratislavy darí. "Momentálne je všetko v poriadku a nemám nijaké informácie o možnom prerušení výroby,“ povedal predseda odborov vo Volkswagene Slovakia Zoroslav Smolinský. Volkswagen Slovakia v minulom roku dosiahol zisk 178 miliónov eur, vyrobil 419-tisíc automobilov a zamestnával 9¤400 kmeňových zamestnancov.

Zamestnanci sa s vedením podniku nedávno dohodli aj na využívaní konta pracovného času. "V prípade prerušenia výroby budú ľudia poberať za čas strávený doma celý plat,“ priblížil Smolinský. Za následné odpracovanie vopred vyplatených hodín dostanú zamestnanci odmenu 25 eur za každú pracovnú zmenu. "Hodiny vracajúce sa späť tiež budú násobené koeficientom 1,2,“ uzavrel Smolinský. To znamená, že za desať reálne odpracovaných hodín musí Volkswagen svojmu zamestnancovi odrátať dvanásť hodín.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #automobilka #Slovensko #Volkswagen #Bentley