Širokorozchodná bude, tvrdia Rusi. Nemusí viesť cez Slovensko

Prezident Ruských železníc Vladimir Jakunin je presvedčený, že pripravovaný projekt výstavby širokorozchodnej trate sa bude realizovať a bude efektívny. Najvýhodnejšia trasa by podľa neho mala viesť cez Slovensko, kde by mali byť najmenej dva prekládkové terminály, ale nie je to jediná možnosť. Ako vo štvrtok informoval na tlačovej besede v Bratislave, o projekt prejavili záujem aj v Českej republike, Poľsku a Maďarsku.

04.04.2013 15:41
koľajnice, železnica, trať Foto:
Ilustračné foto
debata (126)

Konečné rozhodnutie bude podľa Jakunina prijaté až po tom, keď budú známe finančné podmienky výstavby širokorozchodnej železnice. Odhadované náklady projektu, ktorého možnosti posudzujú železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny, SR a Rakúska, by mali dosiahnuť predbežne okolo 6 mld. eur. Šéf Ruských železníc predpokladá, že po definitívnom rozhodnutí o realizácii projektu bude potrebný rok na začatie výstavby, tá by mala trvať tri roky.

„Nemôže sa stať, že jeden terminál postavíme pod Viedňou. Projekt počíta s niekoľkými terminálmi, minimálne dva z nich musia byť na území Slovenska,“ povedal Jakunin. Nepovedal však, kde by mohli byť. „Nemám právo odpovedať na túto otázku, nie preto, že neviem, ale keď začnem menovať tieto miesta, tak ceny pozemkov tam vyletia za rozumnú hranicu,“ dodal.

V prípade, že by sa SR napokon nezúčastnila na projekte širokorozchodnej železnice, realizáciu projektu to podľa prezidenta Ruských železníc neovplyvní. „Keď táto idea nebude realizovaná štyrmi krajinami, napriek všetkému bude realizovaná v tej alebo inej podobe. Je to proste nevyhnutné, vychádzajúc z rozvoja výroby a obchodu medzi Áziou a Európou a opačne, ako aj rozvoja železničnej dopravy,“ povedal Jakunin.

Podľa šéfa Ruských železníc treba dať projektu širokorozchodnej trate politickú váhu. Povedal to na základe diskusie so domácimi predstaviteľmi a politikmi. „Slovenské vedenie naďalej podporuje realizáciu projektu nového dopravného koridoru,“ myslí si Jakunin. Podľa neho by sa možno na jeseň mali stretnúť premiéri štyroch krajín zapojených do prípravy projektu.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ako člen spoločného podniku pre prípravu projektu širokorozchodnej trate, plány Ruských železníc vnímajú pozitívne. „Ruské železnice sú jedným zo strategických partnerov ŽSR a naša spolupráca je na vysokej úrovni,“ uviedla hovorkyňa železníc Martina Pavliková. Projektom širokorozchodnej železnice sa zaoberá spoločnosť Breispur Planungsgesellschaft mbH so sídlom vo Viedni. Jej členmi sú aj Ruské železnice, Ukrajinské železnice a Rakúske železnice.

„Detailná analýza realizovateľnosti by mala byť hotová v najbližších rokoch,“ dodala Pavliková. Stretnutia partnerov sa podľa nej uskutočňujú pravidelne vo Viedni, kde každá krajina má svojich zástupcov a riešia aktuálne otázky súvisiace s uvedeným projektom.

Riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva Ondrej Matej tvrdí, že projekt širokorozchodnej trate bude mať pre Slovensko význam jedine vtedy, ak prekladisko bude na Slovensku. Aktivity Ruských železníc na Slovensku vníma skôr ako diplomatické, než ako aktivity vedúce k užšej vzájomnej spolupráci.

Cargo a TransContainer založia spoločný podnik

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. a ruská spoločnosť Centrum pre prepravu tovarov v kontajneroch TransContainer podpísali vo štvrtok memorandum o spolupráci v oblasti kontajnerovej prepravy medzi Európskou úniou a Ruskou federáciou cez územie Slovenska. Memorandum je podľa Carga prvým krokom k vytvoreniu spoločného podniku medzi oboma spoločnosťami v intermodálnej preprave tovaru v kontajneroch po železnici Európskej únie so železničným rozchodom 1 435 milimetrov.

"Spoločný podnik s ruským TransContainerom zlepší podmienky kontajnerovej prepravy v styku s Európskou úniou, Ruskom, Kazachstanom, Čínou a Bieloruskom. Plánujeme spoločne vyvíjať nové projekty najmä v oblasti prepravy pre automobilový a elektrotechnický priemysel,“ povedal po podpise memoranda predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Carga Vladimír Ľupták. TransContainer má v prenájme od Carga na pätnásť rokov Terminál kombinovanej dopravy (TKD) Dobrá na východe Slovenska od septembra 2009.

Z memoranda vyplýva, že Cargo a TransContainer majú zámer zvýšiť kontajnerovú prepravu do a cez SR z Ruskej federácie do krajín Európy a Ázie. Chcú to dosiahnuť tým, že poskytnú zákazníkom celý rad prepravných a logistických služieb, vrátane železničnej dopravy a komplexného spracovania kontajnerov v termináli Dobrá. Objem preložených kontajnerov v termináli Dobrá vzrástol z ročných 1,2 tis. jednotiek TEU pred odovzdaním terminálu do prevádzky na 23,4 tis. TEU v minulom roku. Plánovaný rast kontajnerovej prepravy v Dobrej neumožnila globálna finančná a hospodárska kríza.

Cargo a TransContainer zvažujú nové projekty, najmä v preprave pre automobilový a elektrotechnický priemysel. Cargo má v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky pripraviť konkurencieschopné cenové podmienky pre prepravu kontajnerov po území SR. TransContainer má zas pripraviť konkurenčné cenové podmienky pre terminálovú obsluhu kontajnerov v Dobrej.

126 debata chyba