VW využil závod nad sto percent

Volkswagen využíva bratislavskú fabriku na viac ako plné obrátky.

24.03.2013 08:00
Automobilka, práca, Volkswagen Foto:
Ilustračné foto
debata (10)

Pri rozširovaní výroby počítal VW v Bratislave s optimálnou plnou produkciou 400-tisíc automobilov za rok. Vlani však po rozšírení výroby o malé mestské vozidlá, ktoré vytvorili hneď celú polovicu produkcie, brány závodu opustilo až 419 888 vozidiel. Časť roka fabrika išla nepretržite. Na zvyšovaní produktivity práce v spojení s pomalším rastom platov je pri vysokej nezamestnanosti postavená celá slovenská ekonomika.

„Náš produkčný cieľ sme jasne prekročili. Som hrdý nielen na tento výsledok, ale predovšetkým na zamestnancov,“ povedal Albrecht Reimold, predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia. Bratislavský závod tak v minulom roku zvýšil svoju výrobu o 99,5 percenta. Zamestnanci závodu môžu však v tomto roku počítať s rastom tarifných platov „len“ o 4,8 percenta.

"V časoch stále silnejúceho tlaku konkurencie sú toto maximálne možnosti závodu,“ dodal člen predstavenstva Volkswagen Slovakia zodpovedný za oblasť personalistiky Wilfried von Rath.

Pribudlo tisíc pracovníkov

To platí napriek tomu, že minuloročný zisk po zdanení dosiahol 170 miliónov eur, čo je viac ako štvrtinový nárast v porovnaní s rokom 2011.

„Spomedzi všetkých krajín Európskej únie má Slovensko najvyšší pomer medzi produktivitou a nákladmi práce,“ poukazuje pritom analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Do stavu, keď ľudia musia pracovať viac, dostala slovenskú ekonomiku hlavne kríza. „Veľa podnikov pri zvýšení objednávok nenaberalo prepustených ľudí späť, ale sa zameralo na rast produktivity práce,“ dodal Koršňák. Továrne zvyšujú efektivitu aj zavádzaním nových technológií.

Volkswagen Slovakia počas svojho dvadsaťročného pôsobenia na Slovensku preinvestoval 2,45 miliardy eur. V rozmedzí rokov 2012 až 2016 plánuje investovať ďalších 1,5 miliardy eur. To sa v roku 2012 prejavilo hlavne prijímaním tisíc nových zamestnancov a dnes pre Volkswagen Slovakia pracuje 9¤400 kmeňových zamestnancov.

„V druhej polovici tohto roka bude pre nás významným míľnikom spustenie výroby prvého sériového čisto elektrického vozidla koncernu teda Volkswagenu e-up!,“ uviedol Reimold.

Prvých sedemsto kusov elektrických vozidiel poputuje hlavne na nemecký trh. „Uvidíme, ako sa bude následne vyvíjať záujem našich zákazníkov o tieto vozidlá, ale sme pripravení pokryť akékoľvek množstvo objednávok,“ priblížil Reimold. V tomto roku vidí vedenie fabriky možné riziká hlavne v klesajúcom európskom trhu s tým, že mimo Európy záujem o vozidlá stále rastie. „Čo sa týka tohtoročnej výroby, prvé tri mesiace boli dobré,“ dodal Reimold.

VW rokuje o Zákonníku práce

Napriek tomu sa Volkswagen so slovenskou vládou snaží dohodnúť na zmenách v Zákonníku práce vzhľadom na využívanie konta pracovného času. Fabrika potrebuje dosiahnuť dlhší časový horizont na odpracovanie času, počas ktorého by prípadne zamestnanci pre nedostatok zákazok sedeli doma a poberali dohodnutú náhradu mzdy.

„Odpracovať mínusové hodiny trvá približne tri roky, a preto potrebujeme mať väčšiu flexibilitu,“ vysvetlil Rath. Zo zákona je teraz VW odkázaný na dohodu s odborármi. Najviac vozidiel smerovalo na nemecký trh, nasledovaný Čínou a Veľkou Britániou.

10 debata chyba