Kolektívnou zmluvou platnou do roku 2014 nie je chránených asi 2-tisíc zamestnancov dcérskych spoločností U.S. Steel a ohrozených by mohlo byť aj niekoľko tisíc pracovníkov dodávateľských firiem.
„Na to sa pokojne môžete spoľahnúť, že železo či iné polotovary by si vozili priamo z Ukrajiny, lebo by to pre nich bolo oveľa lacnejšie,“ povedal Juraj Borgula, viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu. Taký krok by znamenal oveľa menej práce pre slovenských zamestnancov U. S. Steel Košice. Ak novými majiteľmi budú ruské či ukrajinské spoločnosti, k určitej forme prepúšťania v košických železiarňach skôr či neskôr príde," hovorí aj Jiří Šimara, analytik českého obchodníka s cennými papiermi spoločnosti Cyrrus.
Oceliarne v Európskej únii musia platiť milióny eur za nákupy takzvaných emisných povoleniek. Ruské či ukrajinské oceliarne takéto náklady nemajú, a tak dokážu vyrábať oveľa lacnejšie ako železiarne nachádzajúce sa priamo v Európskej únií. V Košiciach by sa lacnejšie polotovary následne mohli spracovať na finálne plechy požadované automobilovým priemyslom. Pred lacnejšou konkurenciou košický U.S. Steel pritom nechránia limity na dodávky ocele do EÚ. Tie totiž napríklad Ukrajina v časoch krízy nedokáže naplniť. „Dnes totiž všetky oceliarne bojujú s nedostatkom zákaziek,“ hovorí Šimara.
Slovenská oceliareň by tak stratila na tom, že spomínané polotovary, napríklad bramy, by už nevyrábala vo vlastnej réžií. Podľa odborníkov sa tak nedá vylúčiť ani odstavenie jednej z troch súčasných vysokých pecí na spracovanie železa.
„K zatvoreniu podniku ale určite nepríde, keďže takéto riešenie by bolo pre budúceho majiteľa veľmi drahé a tiež by mu mohli chýbať výrobné kapacity v prípade naštartovania hospodárskeho rastu v Európe,“ dodal Šimara.
Ak by sa novým majiteľom stal ukrajinský Metinvest, spoločnosť by dokázala profitovať aj na lacnejšom získaní železnej rudy. Ukrajinský oligarcha a bývalý boxer Rinat Achmetov okrem spomínaných oceliarní vlastní aj bane na železnú rudu.
„Pri podnikaní v oceliarstve nie je jedno, či za rudu musíte zaplatiť na tridsať či stotridsať dní dopredu,“ hovorí Borgula. Spoločnosť Metinvest síce oficiálne poprela dohodu o kúpe košických železiarni, prípadne rokovania však nevylúčila.
„Osobne si napriek tomu myslím, že ak príde k predaju, novým majiteľom sa skôr stane ruský Evraz, patriaci miliardárovi Romanovi Abramovičovi,“ dodal Šimara.
Rusi si po rokoch totiž začali opäť posilňovať svoje postavenie v strednej Európe. Základy na financovanie podnikov im urobila Sberbank, ktorá si kúpou bankovej siete Volksbank výrazne posilnila postavenie v krajinách bývalého východného bloku. Rusi tak aj na Slovensku už majú banku umožňujúcu financovanie budúcich obchodných aktivít.
Zo súčasných nejasností okolo budúceho majiteľa sú najviac nešťastní zamestnanci U.S. Steel Košice. „Máme toho už naozaj dosť. Ľudí sa snažíme upokojiť hlavne tým, že v platnej kolektívnej zmluve je do roku 2014 dohodnuté neprepúšťať žiadnych zamestnancov a nový majiteľ to bude musieť rešpektovať,“ povedal šéf miestnych odborov Mikuláš Hintoš. Súčasnými majiteľmi U.S. Steel Košice sú Američania, ktorí zatiaľ len potvrdili rokovania o predaji železiarni, ale konečné rozhodnutie zatiaľ stále nepadlo.
Pohár trpezlivosti Američanom pri podnikaní na Slovensku pretiekol aj po 80-percentnom zdanení emisných povoleniek minulou pravicovou vládou.
„Hoci je spoločnosť presvedčená, že táto daň je protiústavná, nezákonná a napadnuteľná, na základe súčasne platných zákonov bol k 31. decembru 2011 zaúčtovaný náklad vo výške 9,9 milióna eur,“ píše sa vo výročnej správe U. S. Steel Košice. Daň vo výške takmer desať miliónov eur prišla v roku 2011, keď čistá strata oceliarskeho podniku dosiahla dvadsaťpäť miliónov eur. Ľavicová vláda zdaňovanie emisných povoleniek v roku 2012 síce zrušila, ale v minulom roku zaplatené peniaze podniku už nikto nevrátil.